Ook jouw Zaak: bakkerij Van der Grijn

  • Inhoudstype:
    • Interview
  • Thema’s:
    • Circulair
    • Food
    • MKB010 Next

“De wereld mooier maken met Brood van gisteren”

Toen Teunis van der Grijn in 1950 zijn familiebedrijf annex bakkerij begon, werden de bestellingen al op een duurzame manier rondgebracht. Met de bakfiets gingen de broden dagelijks van Ammers via Nieuwpoort naar het Achterland.

Bakkerij van der Grijn

Inmiddels telt de bakkerij tien filialen en is duurzaam ondernemen een belangrijke pijler van het bedrijf. Job Wildeboer Schut, bedrijfsleider van het filiaal in Rotterdam, vertelt er meer over.

De zon bakt de broden bruin

Aan de straatnaam van de bakkerij zelf te zien, kan duurzaam ondernemen bijna geen toeval zijn: de Energieweg in Groen-Ammers. Op het dak prijken 500 zonnepanelen waarmee ongeveer 25% van het totale energieverbruik van de bakkerij kan worden opvangen en gebruikt.

Energie uit de oven

“Voor een ander deel draait de bakkerij op de energie die vrijkomt uit de oven, koel- en vriesinstallaties”, weet Job te vertellen. “En de warmte van de koelmotoren wordt opgevangen en gebruikt om onder andere de broodkratten mee te wassen. Verder hebben we natuurlijk ledverlichting en door bewegingssensoren blijft licht nooit langer aan dan nodig.”

Deze inhoud is beschikbaar wanneer de cookies geaccepteerd zijn.

Brood van Gisteren

Van der Grijn doet nog veel meer, ook in de filialen zelf. “We doen heel veel om verspilling van voedsel tegen te gaan”, licht Job toe. “In principe wordt bij ons niks weggegooid, alleen als het echt niet anders kan. Broden die over zijn, worden de volgende dag tegen een leuke prijs verkocht als Brood van Gisteren.

Klanten vinden dat geen enkel probleem. Sterker nog, aan het einde van de dag zijn er altijd nog de boxen met broden en broodjes die worden afgehaald via de app Too Good To Go. In Rotterdam gaan er jaarlijks zo’n 1200 boxen de deur uit. Bij alle filialen zit het aantal op 7000 per jaar. Onze klanten vinden deze initiatieven van ons leuk omdat het voordelig voor hen is, maar ze waarderen ook dat wij verspilling tegen gaan.”

Andere mensen blij maken

Standaard gaan er iedere week ook een paar broden naar de Voedselbank. En met de actie Gratis Gebak op Zaterdag wordt overgebleven gebak verloot onder klanten na sluitingstijd, mits je je telefoonnummer hebt achtergelaten. “Het is zo zonde om voedsel weg te gooien. En helemaal niet nodig ook, want we kunnen er heel veel mensen blij mee maken. Onszelf soms ook”, grapt Job. “Blijft er dan toch nog iets over, dan gaat het naar de boeren als voedsel voor het vee.”

Papieren en stoffen broodzak

Duurzaam ondernemen gaat door tot in de details. Broden worden verpakt in een papieren broodzak gemaakt van biologisch afbreekbaar papier en bedrukt met biologisch afbreekbaar inkt. In de broodzak zit een laagje waardoor deze ook prima in de vriezer gebruikt kan worden. Voor de liefhebbers is er een broodzak van biologisch katoen die klanten kunnen kopen om hun brood in te bewaren.

Brood van Gisteren
Van der Grijn doet nog veel meer, ook in de filialen zelf. “We doen heel veel om verspilling van voedsel tegen te gaan”, licht Job toe. “In principe wordt bij ons niks weggegooid, alleen als het echt niet anders kan. Broden die over zijn, worden de volgende dag tegen een leuke prijs verkocht als Brood van Gisteren. Klanten vinden dat geen enkel probleem. Sterker nog, aan het einde van de dag zijn er altijd nog de boxen met broden en broodjes die worden afgehaald via de app Too Good To Go. In Rotterdam gaan er jaarlijks zo’n 12oo boxen de deur uit. Bij alle filialen zit het aantal op 7000 per jaar. Onze klanten vinden deze initiatieven van ons leuk omdat het voordelig voor hen is, maar ze waarderen ook dat wij verspilling tegen gaan.”

Andere mensen blij maken
Standaard gaan er iedere week ook een paar broden naar de Voedselbank. En met de actie Gratis Gebak op Zaterdag wordt overgebleven gebak verloot onder klanten na sluitingstijd, mits je je telefoonnummer hebt achtergelaten. “Het is zo zonde om voedsel weg te gooien. En helemaal niet nodig ook, want we kunnen er heel veel mensen blij mee maken. Onszelf soms ook”, grapt Job. “Blijft er dan toch nog iets over, dan gaat het naar de boeren als voedsel voor het vee.”

Papieren en stoffen broodzak
Duurzaam ondernemen gaat door tot in de details. Broden worden verpakt in een papieren broodzak gemaakt van biologisch afbreekbaar papier en bedrukt met biologisch afbreekbaar inkt. In de broodzak zit een laagje waardoor deze ook prima in de vriezer gebruikt kan worden. Voor de liefhebbers is er een broodzak van biologisch katoen die klanten kunnen kopen om hun brood in te bewaren.

“Als iedereen iets doet om het voor wereld en medemens beter te maken, dan ziet de wereld er nu en in de toekomst een stuk mooier uit.”

Job Wildeboer

Een betere wereld

Mensen blij maken wil Van der Grijn ook met het oog op de toekomst voor latere generaties. “Als iedereen iets doet om het voor wereld en medemens beter te maken, dan ziet de wereld er nu en in de toekomst een stuk mooier uit”, aldus Job.

Een betere wereld met minder verspilling van voedsel en energie, dat is het hogere doel. Daarnaast levert het voor hen zelf ook direct voordeel op. De energiekosten waren meteen een stuk lager en inmiddels is de investering van de zonnepanelen er na zeven jaar uit waardoor de bakkerij nu nog meer bespaart op energie. Van der Grijn vroeg er SDE-subsidie voor aan via de overheid.

Boterkoek in de brievenbus

Een heel ander creatief ondernemersidee van Van der Grijn is de GrijnPost. Boterkoek, koekjes of gevulde speculaas gewoon in je brievenbus. Door het hele land via de post bezorgd. Geen logistiek gedoe voor Van der Grijn en de klant hoeft er niet voor thuis te blijven.

Job: “Het idee is ontstaan toen mensen en bedrijven door corona thuis moesten blijven. Bezoek aan huis is beperkt en bedrijfsborrels kunnen niet doorgaan. Op deze manier kun je toch iemand in je vriendenkring verrassen. Werkgevers kunnen hun medewerkers trakteren en bedanken. Als je elkaar dan belt of virtueel afspreekt, heb je toch iets lekker bij de koffie.”

Met boterkoek via de post kun je toch iemand verrassen. Als je dan virtueel afspreekt, heb je toch iets lekker bij de koffie.”

Job Wildeboer

TIPS

Van Job voor het verduurzamen van jouw zaak:

  • Draag bij aan een betere wereld, voor klanten en voor jezelf.
  • Het hoeft niet meteen een grote investering te zijn. Too good to go is een toegankelijk en dankbaar platform waar je makkelijk op kunt aanhaken.
  • Wil je een grotere investering doen, kijk dan of je subsidie kunt krijgen via de gemeente of rijksoverheid. Een goede investering betaalt zich altijd terug.
  • Iedereen is wel met duurzaamheid bezig, ook je klanten. Wat je ook doet, het zal altijd in je voordeel werken.
  • Stel niet uit, doe gewoon. Je krijgt er zelf ook energie van.
  • Kijk naar wat anderen doen aan duurzaamheid en pas het concept aan op jouw bedrijf en jouw ondernemingsdoelen en -mogelijkheden.

Deel deze pagina