DFDS Seaways maakt zich op voor de Brexit

Vertalen

Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Doemt een harde Brexit op of toch eerst een overgangsfase? Hoe de scheiding tussen het Verenigd Koninkrijk (VK) en de Europese Unie ook verloopt, DFDS Seaways neemt een aanloop naar ‘B-day’. ‘We zijn met z’n allen keihard bezig met de voorbereidingen’, vertelt agency-manager Lucien Stötefalk (DFDS Seaways).

Op de terminal van DFDS rijden vrachtwagens met trailers af en aan. Bij het 150-jarige Deense bedrijf draait het om roll-on-roll-off ferry transport, het vervoer van passagiers en van (on)begeleide trailers. ‘Alles wat rolt’, aldus Lucien, die verantwoordelijk is voor de vrachtafhandeling in Vlaardingen en IJmuiden. ‘We zijn actief op de noordelijke zeeën en sinds kort op de Middellandse zee. We zijn afhankelijk van import en export en hebben voor 100% met Engeland te maken. Een overgangsfase zou mooi zijn, maar we gaan uit van het worstcase-scenario: een harde Brexit zonder handelsafspraken.’

Passen en meten

Met zijn team zet Lucien al ruim een half jaar de zeilen bij om het bedrijf Brexit-proof te maken. Interne processen en de infrastructuur van de terminal gaan onder de loep. Het accent ligt op de routes tussen Immingham, Felixstowe en Vlaardingen en tussen New Castle en IJmuiden, waar het bedrijf opereert met acht schepen. ‘DFDS verwerkt ruim 1.000 trailers per dag. Dat is al passen en meten. Je moet er niet aan denken dat wegen op de terminal verstopt raken of vaarschema’s straks vastlopen.’ Van het laden van producten tot het afleveren bij de ontvanger brengt DFDS in kaart. ‘Elke schakel in de keten moet kloppen. We werken “just in time” met korte levertijden. We hebben een closing tot een uur voor vertrek, dus dat luistert nauw. Een kink in de kabel en er is constipatie. Harde of softe Brexit: de douane komt straks in het spel. Dat betekent douanevergunningen en -documenten en andere formaliteiten, die er nu niet zijn in het verkeer met het VK. We willen oponthoud aan de grens voorkomen en de douane-afhandelingen versoepelen. De Ruimte Tijdelijke Opslag-vergunning, de Entrepot-status en onze AEO-status zijn aangevraagd. We hebben douanekennis in huis gehaald en geven trainingen aan onze operationele mensen. We willen geen files op de terminal.’

Alles digitaal

In de aangifte van import en export is het boekingsprotocol cruciaal. ‘Straks mag de trailer alleen de terminal op of af als douanedocumenten zijn ingevoerd in het Port Community Systeem Portbase. Zonder douanedocumenten is verschepen niet mogelijk.’ Om douanedocumenten vooraf in te kloppen, moeten Ferry Operators en klanten aangesloten zijn op het systeem van Portbase. Hier zet een Extern Brexit Task Force Team met belanghebbenden als Ferry maatschappijen, brancheorganisaties, douane, voedsel- en warenautoriteiten, Portbase en Lucien namens DFDS de schouders onder. ‘De interface van Portbase wordt gekoppeld met ons eigen boekingssysteem, zodat we het terminalproces kunnen coördineren. Als aan de douaneformaliteiten niet is voldaan, is er ook geen toegang tot de terminal. Het voordeel van dit systeem is dat alles digitaal verloopt. Geen papierwinkel meer.

Groei

‘En ja, hoe werkt de Brexit door op de economie?’, vraagt Lucien zich hardop af. ‘Gaan goederenstromen veranderen? Wordt de Britse Pond minder waard? Wat betekent het voor onze groei? We gaan uit dat die blijft en dat we met een goede voorbereiding meer handel genereren.’ DFDS geeft dan ook gas met uitbreiding van de terminal en kocht onlangs de tegenovergelegen Rotterdamse Bulk Terminal. Goed voor 650 extra plaatsen en een toename van trailerbewegingen. Ook twee nieuwe schepen - momenteel in de maak - vergroten de capaciteit.

Get ready

‘Het is veel werk, maar we gaan ervoor. We moeten wel! Hoe ondernemers zich kunnen voorbereiden? Mijn tip: neem nú actie op wat bekend is over de Brexit. Een goede informatiebron is www.getreadyforbrexit.eu. Beschik over het EORI-nummer, het verplichte douanenummer. Zorg voor de juiste software voor aangifte en/of neem een douane-agent in de arm. Olie die documentenstroom en regel de vergunningen die nodig zijn.’ Lucien geeft roadshows om bij bedrijven over de voorbereidingen op ‘B-day’ te vertellen. Ook draait een Brexit-campagne om klanten bewust te maken. ‘Het is nodig merken we, de tijd dringt. De impact van Brexit gaat gelukkig steeds meer leven, daar ben ik blij om.’