• Inhoudstype:
    • Verhaal
  • Thema’s:
    • Food

De jongens van Broodje Q maakten van thuiswerken een genot 

Na vier jaar evenementen te hebben georganiseerd als hobby, waren ze er klaar voor. Jermaine, Niels en Viktor zegden begin 2020 hun baan op om de evenementen grootser en professioneler aan te kunnen pakken. Maar met de komst van het coronavirus in Nederland viel hun droom al gauw in duigen. Nog bruisend van de energie bedachten de drie vrienden daarom een nieuw – coronaproof – food delivery concept: Broodje Q

Foto: Levien Willemse

Toen de lockdown ertoe leidde dat veel mensen grotendeels thuisbleven, begon de bezorgmarkt in de foodsector als een raket te stijgen. De Rotterdamse straten kleurden meer dan voorheen oranje van de Thuisbezorgd-jassen. Voor de drie vrienden het ultieme moment om in tijden van onzekerheden en maatregelen een nieuw food delivery concept uit te werken.  

De Q van Quarantaine 

Het drietal wilde een tijdelijk pop-up concept opzetten om lunchbroodjes te verzorgen voor Rotterdamse thuiswerkers. “Vijf maanden lang waren we dagelijks te vinden in de keuken om zo alle bestellingen op tijd mee te geven aan de bezorgers. De zaken liepen heel goed door. Dus gingen we een samenwerking aan met Stadsbrasserie Rotterdam, het restaurant dat gevestigd zit in de Doelen. Het bereiden van de broodjes gaven we uit handen aan echte koks, zodat wij ons meer konden focussen op de naamsbekendheid van Broodje Q.” 

Dit smaakt naar meer 

De ervaren koks brachten de kwaliteit van broodjes naar een hoger niveau. De naamsbekendheid groeide en zo hun ambities ook. Hoe leuk zou het zijn als je ook bij Broodje Q in de zaak kunt eten? “We struinden de stad af op zoek naar een geschikt pand, maar de huurprijzen voor een locatie waren ontzettend hoog. Gelukkig boden de eigenaren van Stadsbrasserie Rotterdam perspectief. Een shop-in-shop was het idee. We zouden een deel van hun zaak overnemen, zodat we daar een eigen ruimte konden creëren. Zo konden we de huurprijs van de locatie en personeelskosten op een efficiënte manier verdelen. Om de locatie te verbouwen en naar eigen stijl in te richten, zetten we een crowdfundingsactie op. Dankzij onze trouwe aanhang haalden we binnen no-time het benodigde bedrag op om te starten met onze zaak.”   

Innovatie in food delivery  

Maar hier blijft het niet bij, wat betreft het ambitieuze drietal. “Het liefst openen we dit voorjaar nog een uitgebreid en opgeknapt borrelterras om meer bezoekers te krijgen naar onze zaak. Ook willen we graag meer vestigingen openen, bijvoorbeeld dieper in het Oosten en Westen van Rotterdam. Daarnaast zijn we bezig met een pilotproject om delivery services voor bedrijven te optimaliseren. Waar foodbezorgers momenteel bij elke individuele bestelling op en af rijden bij bedrijfspanden, gaan wij samenwerken met een partij die gekoelde lockerwanden kan plaatsen in deze panden. Vervolgens willen we gecombineerde (gekoelde) bestellingen in één keer efficiënt kan afleveren in de lockers binnen een bepaald tijdsslot. 

Ondernemen 010: voor ondernemers die vooruit willen 

Wil jij net als het drietal van Broodje Q sterker uit de crisis komen? En zie jij innovatieve mogelijkheden en kansen om jouw huidige bedrijf door te ontwikkelen? Ondernemen010 helpt je graag op weg om jouw innovatie te stimuleren. Er is altijd meer mogelijk dan je denkt. Kijk rond op onze website om jouw bedrijf vooruit te helpen. Maak het in Rotterdam. 

Deel deze pagina