Broodje Q
Wat als je je baan opzegt om fulltime evenementen te organiseren en vervolgens Covid om de hoek komt kijken? Dan moet je creatief zijn en schakelen. En dat deden Jermaine Varela, Viktor Groeneveld en Niels Kramer. In tijden van quarantaine bedachten zij food delivery concept Broodje Q. Wij spraken Jermaine Varela in een nieuwe ‘Recht voor z’n Raap‘.
Hoe is Broodje Q ontstaan?
Begin 2020 hebben we, Viktor Groeneveld en Niels Kramer en ik, onze vaste baan opgezegd om ons fulltime te gaan richten op het organiseren van events. Dit deden we de afgelopen drie jaar met succes in de hobbysfeer. 2020 beloofde dan ook een mooi jaar te worden, tot Covid voorbij kwam. Door alle onzekerheid en de maatregelen besloten we een tijdelijk concept uit te werken gericht op food delivery. Vervolgens zijn we in april 2020 gestart met Broodje Q. De Q in Broodje Q staat voor “Quarantaine”, wat natuurlijk zijn oorsprong heeft gevonden in de Covid-periode.
Van event organisator naar bezorgrestaurant, hoe ging dat?
We wilden ons focussen op lunch voor thuiswerkers. Broodjes, van simpel tot luxe, met een goede prijs-kwaliteit verhouding. Productioneel was dit spannend, we hadden geen ervaring met catering en startten dus echt vanaf onderaan. Via een bekende, Hans van Wijk, kregen we de kans om een productiekeuken “te lenen”, dit gaf ons een geweldige duw in rug. We mochten de keuken vrijblijvend gebruiken, (lachend) mits we niks zouden slopen. Vervolgens richtten we ons op de bezorgservices, goede productfoto’s en een mooi menu. Leuk weetje: bijna alle broodjes hebben een “Q” als beginletter.
Waar heb je het meest van geleerd in deze periode?
Samenwerking is voor ons enorm belangrijk. Zowel onderling, als met derden. Als team vullen wij elkaar aan: Niels is het “cement” en zorgt dat alles tip top geregeld is. Viktor en ikzelf richten ons meer op het creatieve vlak en zijn verantwoordelijk voor de marketing. Maar zonder Hans hadden wij nooit zo’n goede start kunnen hebben. Door goede samenwerking zijn wij in staat geweest om te groeien en door te ontwikkelen. En daar stopt het niet, door samen te gaan werken met Dennis Rens en Ernst Hoogenboom van de Stadsbrasserie Rotterdam aan het Schouwburgplein is de groei van Broodje Q nog verder in een stroomversnelling gekomen.
Wat zijn jullie sterke punten en waarom?
Marketing en branding. Vanuit onze studies en werkervaring hebben we natuurlijk veel geleerd, maar de meeste kennis hebben we opgedaan tijdens de organisatie van onze evenementen. Het draait bij ons om een totaalbeleving, van de naam, tot de huisstijl, tot de acties die we opzetten. Zo is onze huidige locatie via crowdfunding gerealiseerd, een enorm succes, wat we nooit hadden gekund zonder onze trouwe aanhang en het geloof in het concept. Ook proberen we steeds iets toe te voegen: broodjes verkopen voor het goede doel, gepersonaliseerde broodjes, noem maar op.
Hoe ziet de toekomst van Broodje Q eruit?
Onze locatie aan het Schouwburgplein in het centrum biedt veel mogelijkheden, we willen daarom graag een buitenterras openen, Bar Q. Daar willen we ons meer richten op borrels en muziek. Natuurlijk gaan de broodjes ook door. We verzorgen al de lunch voor de bedrijfskantine van de Van Nelle Fabriek en zien in dat segment veel ruimte voor groei. De onzekerheid van de afgelopen tijd was voor ons een enorme uitdaging, maar nu gaan we door!