De Burgemeester Baumannlaan gaat Bruisen

  • Inhoudstype:
    • Interview
  • Thema’s:
    • Vitale Kerngebieden

1941. Overschie, een zelfstandige gemeente, wordt ineens een wijk in Rotterdam. Van oudsher kent het meerdere winkelgebieden. Maar door demografische veranderingen en de opkomst van online winkelen is dat flink verminderd. 2024. Het programma Vitale Kerngebieden van de gemeente Rotterdam stelt vast dat één winkelcentrum toekomstbestendig is: de Burgemeester Baumannlaan.

Arjan Koffijberg en Danny Houtman op de Burgemeester Baumannlaan.
© Eric Fecken

Toekomstbestendig winkelcentrum

“Dit winkelgebied kampt al jaren met problemen, zoals een terugloop in diversiteit en aantrekkelijkheid, wat ook het woongenot van de wijk beïnvloedt”, zegt Arjan Koffijberg, wijkmanager in Overschie. “Veel inwoners doen hun boodschappen liever ergens anders, zoals in het centrum van Rotterdam, Schiedam of Schiebroek, omdat het aanbod hier is verschraald. Het is hier gewoon minder gezellig. We zitten hier ook een beetje klem tussen de A13 en de Schie, dus het is heel belangrijk om de lokale voorzieningen te verbeteren. We hebben bewoners en winkelpubliek gevraagd naar hun ervaringen rond de Burgemeester Baumannlaan. En dat is een behoorlijk gemêleerd publiek met verschillende koopkracht, wat vraagt om een breed en divers aanbod. Het huidige aanbod wordt nog wel gewaardeerd, maar ze missen groen, terrasruimte en ze vragen een betere verkeerssituatie. De laan blijft natuurlijk een hele drukke ontsluitingsweg. Toch kunnen we hem veiliger krijgen door er een 30 kilometer zone van te maken en de inrichting te veranderen. Nou, dit alles vraagt om een sterke, georganiseerde aanpak, om het gebied aantrekkelijk en leefbaar te houden voor zowel ondernemers als bewoners.”

Straatbeeld van de Burgemeester Baumannlaan.
© Eric Fecken

De kracht van een Bedrijveninvesteringszone (BIZ)

Reden genoeg om zo snel mogelijk een Bedrijveninvesteringszone op te starten. Maar kan dat wel in een korte tijd en in de wetenschap dat er al vaker geprobeerd is om een degelijke winkeliersvereniging op te starten en in de lucht te houden? Ja. Dat kan.

“De gemeente Rotterdam wees mij aan als Kwartiermaker voor dit gebied,” zegt Danny Houtman. “Ergens begin maart was dat, en per 1 januari 2025 gaat de BIZ hier van start. Hoe eerder een BIZ, hoe sneller verbetering. Ik kan niet benadrukken hoe belangrijk het is om, als er plannen zijn, meteen te beginnen met het vormen ervan. Via een informele draagvlakmeting, waarbij ondernemers hun mening konden geven over de plannen en suggesties konden doen voor verbeterpunten, ontstond een BIZ-plan. Dat hebben we gepromoot om steun te winnen. Gelukkig kwam ik in contact met enthousiaste ondernemers die me graag wilden helpen om anderen te overtuigen. Dat creëerde een sneeuwbaleffect in het winkelgebied: een overgrote meerderheid koos ervoor om van start te gaan.”

“Want met een BIZ heb je gewoon meer slagkracht om de omgeving aantrekkelijker te maken. Door de bijdrage van de 57 ondernemers en subsidies uit de gemeente is het ineens mogelijk om evenementen en acties te organiseren waar het hele gebied van profiteert. Natuurlijk is daarin de samenwerking tussen gemeente en ondernemers het recept voor succes. Als één van deze partijen zich terughoudend opstelt, loopt het sneller spaak. Maar hier kon het zo snel gaan door de positieve vibe die er al was.”

Een frisse start voor de ondernemers

Er is een belangrijke scheiding gemaakt tussen de oude bestuursstructuur en de nieuwe BIZ, zodat ondernemers zich niet meer verbonden voelen met het verleden. Hun toekomstdoel is duidelijk: het gebied verrijken, vergroenen en de kracht van samenwerken benutten om het winkelgebied sterker te maken.

“En die kansen zijn er genoeg”, zegt Arjan. “Het is een gebied vol potentie. Toch is er wat bezorgdheid onder ondernemers. Er is bijvoorbeeld vraag naar meer leuke speciaalzaakjes naast een grotere supermarkt. Maar als de koopkracht achterblijft dan loop je wel een risico. Daarom richten we onze pijlen ook op onze omgeving, zoals Park 16Hoven. Als we dit gebied beter bereikbaar maken, dan zullen de bewoners daar veel eerder hier hun dagelijkse boodschappen komen doen. Dat betekent wel dat er een flinke herinrichting moet plaatsvinden. Zoals bijvoorbeeld een fietstunnel onder de A13 om oost en west en ook Park 16Hoven aan elkaar te verbinden. Want de realiteit is dat we voor de bewoners van Park 16Hoven nu nog niet goed bereikbaar zijn. En je wil graag dat als mensen uit de omgeving hier komen, dat ze zich niet alleen veilig voelen, maar dat ze ook gezelligheid voelen. Dat er plek is om rustig te zitten, omringd door meer groen.”

Groene initiatieven en sfeerverbetering

Danny haakt daarop in: “Zoals met die verrijdbare plantenbakken. Ik liep hier m’n rondje en zag een winkel die ineens plantenbakken voor z’n deur had staan. Bakken vol groen die met sluitingstijd zo, huppetee, naar binnen gereden worden. Dat maakt al zo’n verschil. Nu wordt onderzocht of de BIZ die dingen gewoon collectief kan aanschaffen, want even een boom planten wordt hier moeilijk, door alle kabels en leidingen die in de grond liggen. En Arjan speelt dan een hele belangrijke rol. Ook in het contact met de gemeente. Hij zorgt er nu al voor dat er verbetering komt, bijvoorbeeld door het regelen van hangende bloembakken aan de lantaarnpalen en nieuwe sfeerverlichting.”

© Eric Fecken

Direct resultaat en een blik op de toekomst

Het zijn die kleine wapenfeitjes waardoor de hele omgeving ziet dat er echt iets gebeurt. Dat er een beweging op gang is gebracht met direct resultaat. En dat zien ondernemers graag. Maar ook over de lange termijn wordt nagedacht. Bijvoorbeeld de marketing.

“Het levert misschien niet meteen kasstroom op, maar de BIZ zou graag een eigen stijl of vormgeving willen hebben. Met een sterk logo dat dit gebied vertegenwoordigt. Dat kunnen ze meteen gebruiken voor nieuwe kanalen als de winkeliers app, de nieuwsbrief, maar ook voor een nieuwe website”, zegt Arjan. “Heel belangrijk”, beaamt Danny. “Marketing is natuurlijk lange termijn, maar online is er op dit moment vrij weinig te vinden over dit gebied. Terwijl de gemakkelijkste manier om awareness te creëren simpelweg een goeie site is. Daarop kan iedereen zich profileren en kan de BIZ mensen informeren over de stappen die gezet worden. Er worden nu al marketingacties georganiseerd, samen met de gemeente, want het is in ieders belang dat dit gebied snel goed op de kaart gezet wordt, een eigen smoel krijgt.” Ook hierbij biedt het programma Vitale Kerngebieden mogelijkheden om dit verder uit te werken.  

Een bruisende Burgemeester Baumannlaan

Een eigen identiteit. Een eigen Burgemeester Baumannlaan. Een laan die dankzij de BIZ weer gaat bruisen. 1 januari. Dan is het zo ver. Dan klinkt het startschot voor een periode van 5 jaar. Een schot in de roos.

Programma Vitale Kerngebieden

Meer informatie over het programma Vitale Kerngebieden? De subsidiemogelijkheden? Of de verhalen lezen van andere winkelgebieden? Check de themapagina: Vitale Kerngebieden.

Deel deze pagina