De Ondernemersbalie: Tatjana Ramadan

  • Inhoudstype:
    • Interview
  • Thema’s:
    • Ondernemerschap
Tatjana Ramadan van de Ondernemersbalie
Tatjana Ramadan van de Ondernemersbalie © gemeente Rotterdam

Ondernemers kunnen met al hun vragen terecht bij de Ondernemersbalie van de gemeente Rotterdam. Maar wie beantwoordt eigenlijk al die vragen? Een team van medewerkers staat hier op werkdagen voor je klaar. Een van deze medewerkers is Tatjana Ramadan. We stellen haar graag aan je voor! 

5 vragen aan Tatjana

We stelden vijf vragen aan Tatjana Ramadan van de Ondernemersbalie om haar beter te leren kennen.  

1. Wie ben je en hoe lang werk je bij de Ondernemersbalie?

Ik ben Tatjana Ramadan en ik wist al op jonge leeftijd dat ik wat wil betekenen voor de maatschappij en individuele burgers. En tegenwoordig specifiek voor de Rotterdamse ondernemer. Ik heb een juridische opleiding en ben momenteel bezig aan mijn pre-master. Na mijn opleiding ben ik begonnen als inkomensconsulente en vervolgens als consulent zelfstandigen bij het Regionaal Bureau Zelfstandigen (RBZ). In die laatste functie behandelde ik aanvragen van ondernemers in een financieel moeilijke situatie. Sinds januari van dit jaar ben ik werkzaam bij de Ondernemersbalie. Daar kan ik de eerder opgedane kennis goed in de praktijk brengen voor een goede ondernemersdienstverlening vanuit de gemeente.

2. Welk soort vragen komen binnen bij de Ondernemersbalie?

Bij de Ondernemersbalie komen werkelijk allerlei soorten vragen binnen. Je kunt het zo gek niet bedenken. Van simpele vragen als ‘waar kan ik bezwaar indienen’, tot vragen over het starten van bijvoorbeeld een jetboard rental service of het ophangen van reclameborden in een straat die door werkzaamheden niet bereikbaar is. En alles waar daar tussenin zit.

De persoonlijke dienstverlening zorgt ervoor dat ik dit werk graag doe. Je kunt iemand echt helpen.

3. Wat vind je het leukste aan je werk?

De persoonlijke dienstverlening zorgt ervoor dat ik dit werk graag doe. Je kunt iemand echt helpen. De ondernemer zo goed mogelijk informeren, maar vooral denken in mogelijkheden en dus maatwerk leveren. Dat geeft mij echt voldoening. Zo was laatst een jonge, ambitieuze patissier op zoek naar een pand. Door een goede samenwerking met de Bedrijfscontactfunctionaris van de gemeente is deze ondernemer in contact gekomen met de brancheringsmanager en zijn ze in gesprek. Hopelijk kan hij zich binnnekort op een mooie plek in Rotterdam vestigen.

4. Zijn er ook minder leuke kanten?

Geen dag is hetzelfde. Dat maakt het werk ontzettend interessant elke dag weer. Als ik dan toch iets moet noemen: de verdrietige of soms zelfs huilende ondernemer die tot zijn nek in de schulden zit en niet meer weet waar hij of zij het zoeken moet. Het raakt je enorm als ondernemers zich geen raad meer weten en niet meer weten wat ze moeten doen. Je staat dan ineens heel dicht bij het leed van een mens. Helaas kan je de schulden ook niet wegtoveren. 

5. Heb je tenslotte nog tips voor Rotterdamse ondernemers?

Oeh, waar te starten, ik heb er zo veel. Om te beginnen: bij de Ondernemersbalie streven we ernaar om gemiste oproepen zo snel mogelijk terug te bellen. Het is dan belangrijk dat de ondernemer een boodschap inspreekt en pas na de piep ophangt. Anders krijgen wij geen melding van een gemiste oproep. Laat dus altijd even weten dat je gebeld hebt, dan bellen we graag terug.

Daarnaast heb ik nog een aantal tips over een aantal specifieke onderwerpen:

  • Zorg ervoor dat je altijd eerst het bestemmingsplan of het horecagebiedsplan raadpleegt voordat je start en een huurcontact tekent. Zo voorkom je onnodige ellende.
  • Bij de aanvraag van een standplaatsvergunning is het belangrijk dat de aanvraag zo volledig en concreet mogelijk wordt gedaan. Dat betekent bijvoorbeeld goede foto’s nemen van alle vier de zijden van de wagen en de juiste locatie aangeven door middel van foto’s of Google maps. Je kunt beter teveel meesturen dan te weinig. 
  • Als laatste tip wil ik meegeven dat het Regionaal Bureau Zelfstandigen ondernemers helpt bij heroriëntatie. Coaches Hussein Jihad en Thomas Koorndijk helpen met een gratis adviesgesprek de ondernemer verder op weg. Samen wordt gekeken naar de persoonlijke situatie van de ondernemer, het eventueel versterken van vaardigheden als daar behoefte aan is, maar ook het heroverwegen van de bedrijfsformule. Dit laatste om de onderneming mee te laten ontwikkelen met de huidige markt en de behoefte van de klant. Met als doel een mooie stad vol succesvolle ondernemers. Zelfs als er geen toekomstperspectief meer is, kan heroriëntatie via RBZ de schakel zijn naar een baan in loondienst of parttime-ondernemerschap. Want, daar wordt ook bij geholpen. Zie de informatie hierover op Ondernemen010.

Over de Ondernemersbalie

De Ondernemersbalie geeft praktische informatie over bijvoorbeeld huisvesting, vergunningen, subsidies en wet- en regelgeving, maar ook persoonlijk advies of bemiddeling. Op werkdagen is de Ondernemersbalie tussen 09:00 en 17:00 uur telefonisch bereikbaar. Je kunt ook terecht op het Ondernemersplein in de Kamer van Koophandel (Blaak 40). Maak daarvoor wel eerst een afspraak, dan kan de medewerker van de balie voldoende tijd voor je inplannen. Je neemt contact op via 010 267 40 30 of Ondernemersbalie@rotterdam.nl.

Deel deze pagina