Digitale economie: steeds meer integratie en hybride vormen van traditionele en digitale economie
Heel eenvoudig, zonder digitalisering is hier geen bedrijf meer, zegt Geoffrey van den Ouden van Total Mayhem Games.
Wat is de digitale economie voor Total Mayhem Games?
Geoffrey: “Het is dat de vraag gesteld wordt. Maar we staan er eigenlijk nooit bij stil dat er nog een onderscheid zou zijn tussen de economie en de digitale economie. Dat komt doordat we in onze sector als gamebedrijf al vanaf ons ontstaan direct een volledig digitaal bedrijf zijn. Er vindt een volledige integratie plaats van de traditionele economie en digitale economie. Er zijn zoveel hybride vormen te noemen, waardoor er ondertussen geen scheiding meer valt te maken. Wanneer je bijvoorbeeld een Uber bestelt, selecteer, reserveer en betaal je volledig via een app. Toch staat er een fysieke auto met chauffeur voor je neus op een gegeven moment. Traditionele of digitale economie?”.
Wat zien jullie om je heen van digitalisering?
Marion: “De manier waarop onze collega’s bij ons werken is inmiddels anders dan in een traditionele kantooromgeving. Veel van onze teamgenoten werken ‘hybride’, dus gedeeltelijk online vanuit huis en deels in de studio. Wat uit noodzaak is geboren tijdens de pandemie, bleek uiteindelijk veel voordelen te hebben om het werk zo optimaal mogelijk te kunnen doen. Daar zullen vast veel hedendaagse bedrijven zich in herkennen.
Voor ons werkt dit hybride werken als volgt: iedere werkdag verzamelt ons team zich in ‘de Hub’ van Total Mayhem Games op Discord. Je kunt dit zien als een moderne variant van de klassieke koffieautomaat situatie in de ochtend. We nemen samen de dag en taken door en daarna gaat iedereen in de eigen teams aan de slag. Online of offline, alles is mogelijk. Zo hebben we verschillende collega’s die korte tijd vanuit het buitenland werken, vanuit Canada en heerlijk warm Bali. Hierdoor zijn we echter weinig met z’n allen tegelijk op kantoor. Het is daardoor een extra vrolijke boel en soms verrassend als we allemaal tegelijk op kantoor zijn. Vooral omdat we als Total Mayhem Games groeien in het aantal collega’s. De laatste keer dat we samenkwamen ontdekten we dat we bijna niet meer in ons kantoor pasten. Een ander voorbeeld is het horloge. Ik was vroeger gewend dat je naar je pols keek om te zien hoe laat het is. Nu kijken velen naar hun pols om de laatste berichten te lezen”.
Wat gaat digitalisering voor Total Mayhem Games betekenen?
Geoffrey: “Heel eenvoudig, zonder digitalisering is er hier geen bedrijf meer. Al onze games zijn alleen online te verkrijgen. We volgen wel de ontwikkelingen in onze sector, waarbij je een verschuiving ziet in hoe onze fans onze games beleven. Uiteraard zijn games iets digitaals en vindt een groot deel daarvan online plaats, maar ook het ontwikkelproces is verder gedigitaliseerd tijdens de pandemie. Werknemers werken veel thuis en we hebben via Discord een onlinekantoor waar onze medewerkers tijdens werkuren constant beschikbaar zijn. We proberen de drempels zo laag mogelijk te houden door altijd in spraakkanalen (veelal met video) aanwezig te zijn, zodat je direct gewoon iemand kan aanspreken die bijvoorbeeld thuis zit te werken i.p.v. ingewikkelde meetings inplannen. Ook digitaal draait het maken van games nog steeds om samenwerken”.
Marion: ”Digitalisering is zo normaal voor ons dat we het handmatig inpakken van onze merchandise zien als een persoonlijk nostalgisch zen-moment. Fans kunnen via onze website branded ‘We Were Here Series’ collectors items bestellen, zoals t-shirts en bijzondere items zoals onze custom snowglobes en limited-edition prints van onze concept art. Deze worden door ons met de hand met liefde ingepakt en verstuurd. Grappig genoeg worden onze handgeschreven kaartjes vaak nog het meest gewaardeerd”.
Hoe kan de gemeente Rotterdam ondernemers in de digitale economie ondersteunen?
Geoffrey: “Het klinkt misschien onaardig, maar we kunnen als ondernemers best prima zonder de gemeente. Doordat we niet zo’n hele grote bedrijfstak zijn als bijvoorbeeld de haven, komen we ook niet zo snel in beeld. Maar het is heel belangrijk voor de gemeente om initiatieven te ondersteunen van starters en studenten, zodat hun projecten mogelijk kunnen uitgroeien tot een verrijking van de Rotterdamse game-industrie. Vooral tijdens mijn carrière als docent op de Hogeschool Rotterdam heb ik veel mooie projecten zien stranden, omdat studenten na hun studie hulp nodig hadden om echt iets commercieels op te kunnen zetten”.
Hoe sluit het onderwijs in Rotterdam aan op de digitale economie?
Geoffrey: “Goed, is mijn directe antwoord. De Hogeschool Rotterdam heeft een minor Game Design and Development waar studenten in een virtuele ondernemingsomgeving zes maanden bouwen aan een echt eindproduct. De games die gebouwd worden, overstijgen het niveau van een ‘schoolproject’. Onze eigen wortels liggen ook in de Hogeschool. Waar we wel nog eens goed naar mogen kijken met alle partners is hoe we het creatieve talent en de studenten kunnen behouden voor Rotterdam. De vaak jonge studenten teams komen qua ondernemerschap weleens een hobbel tegen, waardoor ze toch kiezen voor meer zekerheid. En dus uitvliegen buiten Rotterdam naar een groter gamebedrijf. Dat is zonde, want willen we Rotterdam op de kaart zetten, dan moeten we het talent binnen de stad juist behouden!”.
Lees hier van nog vier andere Rotterdamse ondernemers hun visie op de digitale economie.