Digitale economie: zakendoen zonder dat je als ondernemer fysiek aanwezig moet zijn
Juist door het te demonstreren en zelf te ervaren gaat digitale technologie leven, zegt Jan Verwoerd van 360Fabriek.
Wat is de digitale economie?
“De digitale economie is een heel brede waaier van allerlei niet tastbare goederen en diensten die wereldwijd geleverd worden. Voor mij persoonlijk is de digitale economie dat gedeelte van de economie waar zakengedaan wordt, zonder dat je als ondernemer er fysiek aanwezig moet zijn. Of waar fysieke goederen of diensten worden gedigitaliseerd. Zoals het maken van foto’s. Dat was een offlineactiviteit en dat gebeurt nu bijna volledig online en gedigitaliseerd. Of het digitaal verkopen van kledingstukken die door jou in een onlinewereld gedragen kunnen worden. Als 360Fabriek werken wij vooral voor ondernemers die al een hoge mate van digitalisering hebben in hun eigen bedrijfsprocessen”.
Wat zien jullie om je heen op het gebied van digitalisering?
“We zien steeds meer bedrijven de eerste stappen zetten. Soms nog wat voorzichtig, maar steeds vaker worden hele bedrijfsprocessen in zijn geheel in één keer gedigitaliseerd. Voorbeelden die we zien zijn werken op locatie, in plaats van allemaal verplicht in hetzelfde kantoor. Documenten die op pc’s stonden of in eigen computernetwerken zijn nu steeds vaker in een cloud-omgeving beschikbaar. Zo kan iedereen er altijd en overal bij. Of het digitaliseren van trainingen en fotoshoots. Een training was vroeger bijna altijd een fysieke activiteit, in een zaaltje met een docent. Die dagen liggen definitief achter ons. Verder merken we dat er een versnelling is ontstaan in de bereidheid om digitaal te omarmen. Bedrijven lieten in het verleden soms de zaken zoals ze waren ‘omdat het toch goed ging’. Nu is er de ervaring dat verandering wel kan. Onbekend maakte onbemind”.
Wat gaat digitalisering voor 360 Fabriek zelf betekenen?
“Ook al is digitalisering onze core business, zelfs wij worden bijna dagelijks positief verrast hoe snel ontwikkelingen gaan. Het ontwikkelen van ‘immersive’ media is onze specialiteit. Volledig in Virtual Reality met een VR bril of in Augmented Reality, waar je bijvoorbeeld via je eigen smartphone ons werk bekijkt. We leggen een digitale laag over de realiteit zoals je die met het blote oog ziet. Of we plaatsen een digitale kopie van een echt voorwerp op een plek waar het niet is. Zo kan men de realiteit van een voorwerp ervaren op iedere plek ter wereld, zonder dat dat voorwerp daar ook echt fysiek moet zijn. We maken bijvoorbeeld realistische weergaven van bloemen, zodat je die levensecht kunt zien voordat je ze in een webshop besteld. Of de exacte structuur en kleur van wandtegels zodat je als consument bij het ontwerpen van een keuken letterlijk het eindresultaat al kunt ervaren”.
Hoe kan de gemeente Rotterdam ondernemers in de digitale economie ondersteunen?
“In ons geval hebben we een mooie wisselwerking met de gemeente. In een aantal innovatietrajecten heeft de gemeente ons gevraagd om te inspireren. En om de techniek te demonstreren in een proefopstelling. Want juist door het te demonstreren en zelf te ervaren gaat digitale technologie leven. Hierdoor kunnen gebruikers zich een betere voorstelling maken waar ze digitale technologie kunnen inzetten voor hun eigen werk. We waarderen het dat de gemeente ons op bijeenkomsten en in gesprekken met de stad in de etalage zet. We zijn géén multinational qua grootte, maar een mkb-bedrijf. Dan helpt het voor ons als we kunnen laten zien dat we het vertrouwen hebben van de gemeente. Dat zien we soms letterlijk terug als we presentaties geven bij nieuwe klanten. Zodra die de logo’s zien van bedrijven waar we al eerder voor werkten, of het logo van de gemeente, dan zijn nieuwe klanten eerder bereid om met ons een samenwerking aan te gaan”.
Hoe sluit het onderwijs in Rotterdam aan op de digitale economie?
“Als ik naar mijzelf kijk, heb ik in het onderwijs de aansluiting met de dagelijkse praktijk gemist. Dat zou zo maar eens de reden kunnen zijn dat ik al op vrij jonge leeftijd ben gaan ondernemen. Om te laten zien dat het kan als je een doel en een plan hebt. Daarom geef ik mijn praktijkkennis heel graag door aan de jongeren die nu in de schoolbanken zitten. Als 360Fabriek hebben we in allerlei vormen samenwerkingen met onderwijs. Als gastdocent bijvoorbeeld of in commissies die onderwijs vormgeven. Uiteraard niet alleen in Rotterdam, maar eigenlijk bijna in heel Nederland inmiddels. Zoals met De Hogeschool Amsterdam, het Da Vinci College in Dordrecht, de Hogeschool Rotterdam, de Hogeschool Utrecht en natuurlijk het Grafisch Lyceum. In onze bijdrage hebben we twee boodschappen. De eerste boodschap is dat onze XR-industrie (extended reality) één van de snelst groeiende digitale branches is en dat er dus gave banen zijn. De tweede boodschap is dat we iets minder klassiek moeten kijken naar een opleiding. Een fotograaf moet niet alleen leren fotograferen, die moet ook gelijk 3D training krijgen. En een marketing/communicatie student help je enorm als die snapt hoe je VR en AR content maakt. Dan kunnen ze veel mooiere campagnes bedenken voor toekomstige klanten. Zorg dat studenten leren werken met de digitale gereedschappen die nu gebruikt worden in bedrijven”.
Lees hier van nog vier andere Rotterdamse ondernemers hun visie op de digitale economie.