Stap 4: Bepaal de twee belangrijkste strategische keuzes voor je bedrijf bedrijf

  • Inhoudstype:
    • Artikel
  • Thema’s:
    • Digitaal
    • Duurzaamheid
    • Ondernemerschap

Hoe zorg je ervoor dat jij als ondernemer ook morgen, volgende week en over een paar jaar een gezond bedrijf hebt? Om het ondernemers makkelijker te maken, is er nu een handig 10-stappen plan.

Er zijn in totaal drie fasen: eerst kijk je naar de huidige situatie, dan bedenk je wat mogelijkheden zijn en vervolgens pas je de beste toe én blijf je de boel in de gaten houden. Hier op Ondernemen010.nl leggen we elke week één stap uit. Zet je elke stap, dan ben ook jij klaar voor een succesvolle toekomst als ondernemer! In de vorige stap heb je de ontwikkelpunten van jouw bedrijf in beeld gebracht.

Stap 4: Bepaal de twee belangrijkste strategische keuzes voor je bedrijf bedrijf

In een eerder artikel legden we uit hoe je bij stap 3 via een brainstorm met je werkgroep beter in beeld krijgt welke ontwikkelpunten er zijn om jouw bedrijf toekomstbestendig te maken. Met de opbrengst uit die brainstorm gaan we nu verder. Ook hier betrek je jouw werkgroep weer bij.

Allereerst bepaal je samen de drie tot vijf meest invloedrijke kansen, bedreigingen en risico’s die uit de brainstorm kwamen. Die beoordeel je allemaal aan de hand van de volgende vragen:

  1. Hoe groot is de invloed als dit ook echt gebeurt?
  2. Hoe waarschijnlijk is het?
  3. Op welke termijn zou het kunnen gebeuren?
  4. Hoe snel zou je als bedrijf kunnen reageren?

Op deze manier krijg je goed in beeld wat de meest reële gebeurtenissen zijn en hoe goed je erop bent voorbereid als bedrijf. Kijk vooral ook of er samenhang is tussen de resultaten. Een voorbeeld: als de vergrijzing van jouw klanten als bedreiging is gekozen en digitalisering van de maatschappij als risico, kun je daar verband in zien.

Strategische keuzes

Aan de hand van de resultaten, ga je nu twee strategische keuzes vaststellen die ervoor moeten zorgen dat je zo toekomstbestendig mogelijk bent. Dat kan van alles zijn. Bijvoorbeeld inzetten op een nieuwe activiteit. Of zorgen dat je je inzet op verdere digitalisering en online verkopen. Of juist door meer in te zetten op telefonisch contact als jouw doelgroep sterk vergrijst. Vormen deze keuzes dan de richting waar jouw bedrijf heengaat? Zover is het nog niet. Je verruimt nu vooral je horizon en gaat in verdere stappen kijken naar mogelijke droomscenario’s.

Dit artikel is onderdeel van een serie artikelen over hoe jouw bedrijf in tien stappen klaar bent voor de toekomst.

Meer weten over toekomstbestendig ondernemen?

Mkb Actieprogramma

Met het Mkb Actieprogramma zetten we stevig in op toekomstbestendig ondernemerschap.  Zo helpen we Rotterdamse mkb’ers niet alleen sterker te worden, maar we bereiden ze ook voor op de toekomst.

Mkb actieprogramma

Meer weten over toekomstbestendig ondernemen en het Mkb Actieprogramma?

Deel deze pagina