Een gezonde toekomst voor jouw bedrijf in 10 stappen – stap 7

  • Inhoudstype:
    • Artikel
  • Thema’s:
    • Digitaal
    • Duurzaamheid
    • Ondernemerschap

Hoe zorg je ervoor dat jij als ondernemer ook morgen, volgende week en over een paar jaar een gezond bedrijf hebt? Om het ondernemers makkelijker te maken, is er nu een handig 10-stappen plan.

Er zijn in totaal drie fasen: eerst kijk je naar de huidige situatie, dan bedenk je wat mogelijkheden zijn en vervolgens pas je de beste toe én blijf je de boel in de gaten houden. Hier op Ondernemen010.nl leggen we elke week één stap uit. Zet je elke stap, dan ben ook jij klaar voor een succesvolle toekomst als ondernemer! In de vorige stap ging je aan de slag met de voorbereiding van verschillende toekomstscenario’s.

Stap 7: Stel je droomscenario vast

Met behulp van de vorige stappen ben je tot vier mogelijke toekomstscenario’s voor jouw bedrijf gekomen. Tijdens die stappen kreeg je hulp van jouw werkgroep, nu ga je de vier scenario’s doornemen met de medewerkers die ermee te maken krijgen. Dat doe je in een sessie. Tip: Dat kan heel goed voorafgaand aan een vrijdagmiddagborrel.

De sessie

Het doel van deze sessie is om feedback te krijgen op de vier toekomstscenario’s die er nu liggen. Zo krijg je niet alleen hun specifieke kennis en ideeën op de vier mogelijkheden, door ze te betrekken zullen ze zich waarschijnlijk meer willen inzetten voor het bedrijf. Win-win dus. Uiteraard kun je er ook anderen bijhalen, zoals vrienden, zakelijke relaties of deskundigen. Je verzamelt alle feedback en verwerkt deze in de vier scenario’s. Heb je dat gedaan, check je ze nog een keer met de FutureFitTest van stap 1.

Van vier mogelijke richtingen naar één droomscenario

Nu is het tijd om keuzes te maken. Jouw droomscenario is waar je over drie tot vijf jaar met jouw bedrijf wil staan. In het doelscenario beschrijf je alles wat je daarvoor nodig hebt. Veel ingrediënten daarvoor kun je uit de vier scenario’s en de feedback daarop halen. Tip: maak er echt iets moois van, een krachtige visualisatie bijvoorbeeld. Zo wordt het ook echt een communicatiemiddel waarmee je je mensen overtuigt. Laatste check: ga nogmaals terug naar de FutureFitTest van stap 1 en controleer of je nog kwetsbaarheden ziet en verwerk die nog in je droomscenario.

Dit artikel is onderdeel van een serie artikelen over hoe jouw bedrijf in tien stappen klaar bent voor de toekomst.

Meer weten over toekomstbestendig ondernemen?

Meer weten over toekomstbestendig ondernemen en het Mkb Actieprogramma?

Deel deze pagina