Eerste hulp bij geldzorgen van medewerkers
Als ondernemer met personeel wil je er altijd zijn voor je medewerkers. Ook als je werknemers geldzorgen hebben. Maar, hoe kun je medewerkers met geldzorgen helpen? In samenwerking met Aafje Hulpthuis, een zorgorganisatie die huishoudelijke ondersteuning levert, heeft de gemeente Rotterdam een folder met uitleg gemaakt. De digitale folder met tips voor werkgevers is hieronder gratis te downloaden. Heb jij medewerkers met geldzorgen of vermoed je dat? Bekijk de gratis tips en tricks.
Bij Aafje Hulpthuis in Barendrecht werken zo’n 2000 medewerkers. Aafje Hulpthuis is een ouderenorganisatie die onder andere thuiszorg en zorg in verpleeg- en verzorgingshuizen verzorgt. ‘Onze collega’s, waaronder ook veel alleenstaande moeders, hebben vaak parttime contracten. Deze groep is erg kwetsbaar, zeker nu de prijzen zo stijgen’, vertelt Thea Laurens van Aafje. ‘Wij willen hen persoonlijke hulp aanbieden, zodat de drempel om hulp te zoeken zo laag mogelijk is. Om korte lijntjes met de gemeente Rotterdam te houden – waar veel van onze collega’s wonen – hebben we contact met de gemeente gezocht. Zo is de samenwerking begonnen. Wij hebben de gemeente input geleverd over onze aanpak voor de folder ‘Eerste hulp bij geldzorgen van medewerkers’. Als werkgever met personeel kun je gebruik maken van de ervaring die zie hiermee bij Aafje hebben opgedaan.
Ontzorgen
De werkwijze van deze hulpverlening, die nu ongeveer een jaar loopt, bestaat uit een aantal punten. ‘We zoeken actief contact met de collega’s als er signalen van geldzorgen zijn. Door onze goede contacten bij de gemeente kunnen we onze collega’s direct aan de juiste persoon binnen de gemeente koppelen. Ook proberen we zo veel mogelijk preventief te werken. We proberen bijvoorbeeld loonbeslagen te voorkomen. Want dat brengt alleen maar extra kosten voor de collega’s met zich mee. Als een collega het fijn vindt, ga ik mee naar afspraken bij de gemeente. We willen dat onze collega’s weten dat we er voor hen zijn. Zo proberen we te ontzorgen, waardoor de collega minder stress heeft en wellicht minder uitvalt door ziekte’, vertelt Thea.
Zichtbaar en benaderbaar
Thea geeft graag nog tips aan andere werkgevers die hiermee aan de slag gaan. ‘Als je merkt dat collega’s niet openstaan voor hulp, stop dan ook. Anders werkt het alleen maar averechts. Sommige collega’s lossen liever hun eigen problemen op. Geef ze dan ook die ruimte. Wees zichtbaar en benaderbaar. Sta naast je collega’s met een luisterend oor en oordeel nooit. Het kan iedereen overkomen.’
Download de folder
Met de digitale folder met tips, uitleg en verwijzingen naar hulpinstanties heeft een werkgever de belangrijkste informatie op een rij. Je kunt daarmee snel zelf aan de slag. Download hieronder gratis de handreiking ‘Eerste hulp bij geldzorgen van medewerkers’ .