Eerste hulp bij geldzorgen van medewerkers

  • Inhoudstype:
    • Nieuws
  • Thema’s:
    • Arbeidsmarkt
    • Geldzaken
    • Ondernemerschap

Als ondernemer met personeel wil je er altijd zijn voor je medewerkers. Ook als je werknemers geldzorgen hebben. Maar, hoe kun je medewerkers met geldzorgen helpen? In samenwerking met Aafje Hulpthuis, een zorgorganisatie die huishoudelijke ondersteuning levert, heeft de gemeente Rotterdam een folder met uitleg gemaakt. De digitale folder met tips voor werkgevers is hieronder gratis te downloaden. Heb jij medewerkers met geldzorgen of vermoed je dat? Bekijk de gratis tips en tricks.

Voorkant van de folder Eerste Hulp bij Werknemers met Geldzorgen van de Gemeente Rotterdam
Folder Eerste Hulp bij Werknemers met Geldzorgen © Gemeente Rotterdam

Bij Aafje Hulpthuis in Barendrecht werken zo’n 2000 medewerkers. Aafje Hulpthuis is een ouderenorganisatie die onder andere thuiszorg en zorg in verpleeg- en verzorgingshuizen verzorgt. ‘Onze collega’s, waaronder ook veel alleenstaande moeders, hebben vaak parttime contracten. Deze groep is erg kwetsbaar, zeker nu de prijzen zo stijgen’, vertelt Thea Laurens van Aafje. ‘Wij willen hen persoonlijke hulp aanbieden, zodat de drempel om hulp te zoeken zo laag mogelijk is. Om korte lijntjes met de gemeente Rotterdam te houden – waar veel van onze collega’s wonen – hebben we contact met de gemeente gezocht. Zo is de samenwerking begonnen. Wij hebben de gemeente input geleverd over onze aanpak voor de folder ‘Eerste hulp bij geldzorgen van medewerkers’. Als werkgever met personeel kun je gebruik maken van de ervaring die zie hiermee bij Aafje hebben opgedaan.

Thea Laurens van Aafje Hulpthuis in gesprek met een medewerker
Thea Laurens van Aafje Hulpthuis in gesprek met een medewerker © Aafje Hulpthuis

Ontzorgen

De werkwijze van deze hulpverlening, die nu ongeveer een jaar loopt, bestaat uit een aantal punten. ‘We zoeken actief contact met de collega’s als er signalen van geldzorgen zijn. Door onze goede contacten bij de gemeente kunnen we onze collega’s direct aan de juiste persoon binnen de gemeente koppelen. Ook proberen we zo veel mogelijk preventief te werken. We proberen bijvoorbeeld loonbeslagen te voorkomen. Want dat brengt alleen maar extra kosten voor de collega’s met zich mee. Als een collega het fijn vindt, ga ik mee naar afspraken bij de gemeente. We willen dat onze collega’s weten dat we er voor hen zijn. Zo proberen we te ontzorgen, waardoor de collega minder stress heeft en wellicht minder uitvalt door ziekte’, vertelt Thea.

Zichtbaar en benaderbaar

Thea geeft graag nog tips aan andere werkgevers die hiermee aan de slag gaan. ‘Als je merkt dat collega’s niet openstaan voor hulp, stop dan ook. Anders werkt het alleen maar averechts. Sommige collega’s lossen liever hun eigen problemen op. Geef ze dan ook die ruimte. Wees zichtbaar en benaderbaar. Sta naast je collega’s met een luisterend oor en oordeel nooit. Het kan iedereen overkomen.’

Download de folder

Met de digitale folder met tips, uitleg en verwijzingen naar hulpinstanties heeft een werkgever de belangrijkste informatie op een rij. Je kunt daarmee snel zelf aan de slag. Download hieronder gratis de handreiking ‘Eerste hulp bij geldzorgen van medewerkers’ .

Vragen of meer informatie nodig?

Heb je na het lezen van deze informatie nog vragen of ben je op zoek naar meer informatie over regelingen en mogelijkheden? Kijk dan eens op onze pagina Geldzorgen. Deze is gevuld met informatie voor ondernemers. Een overzicht van alle regelingen voor Rotterdammers vind je op de website van de gemeente op Rotterdam.nl/geldzorgen.

Ondernemersbalie

Ondernemers kunnen met al hun vragen, ook met vragen over geld of regelingen, terecht bij onze Ondernemersbalie. De Ondernemersbalie geeft praktische informatie over bijvoorbeeld subsidies en wet- en regelgeving, maar ook persoonlijk advies of bemiddeling. Op werkdagen is de Ondernemersbalie tussen 09:00 en 17:00 uur telefonisch bereikbaar (010 2674030). Je kunt ook terecht op het Ondernemersplein in de Kamer van Koophandel (Blaak 40). Maak daarvoor wel eerst een afspraak (via Ondernemersbalie@rotterdam.nl) , dan kan de medewerker van de balie voldoende tijd voor je inplannen.

Deel deze pagina