• Inhoudstype:
    • Interview
  • Thema’s:
    • Duurzaamheid
    • Innovatie
    • Smart Energy Systems

Elestor

Elestor en Koninklijke Vopak N.V. voeren een haalbaarheidsstudie uit naar de toepassing van een flow batterij, een systeem voor grootschalige elektriciteitsopslag op basis van waterstof en broom. Door de koppeling aan het HyTransPort-netwerk in de Rotterdamse haven, is er geen waterstofopslag nodig, waardoor de kostprijs van elektriciteitsopslag verder kan dalen.

Bij een flowbatterij stroomt de energie vanuit een tank in de cellen. Dat is het verschil met een traditionele batterij, waarbij de energie al in de batterijcel zit. Wiebrand Kout, oprichter en CTO van Elestor: “Het voordeel van een flowbatterij is dat de energie en het vermogen losgekoppeld zijn, en het vermogen naar behoefte kan worden ingezet.” Daarbij komt dat de flowbatterij gebruik maakt van broom, een element dat in zeewater voorkomt, en waterstof. Beide materialen zijn in overvloed aanwezig. Twee belangrijke redenen waardoor de kosten laag blijven.

Het energiesysteem verandert en daardoor is er veel opslag nodig is. “Met Vopak werken we aan de gezamenlijk ambitie om de capaciteit van flowbatterijen op te schalen.” Vopak is wereldwijd gespecialiseerd in grootschalige opslag van verschillende vloeibare en gasvormige producten.

Bestaande waterstofpijpleiding

Opslag van waterstof kost geld dus het is interessant om verschillende opslagmogelijkheden te onderzoeken. Het is namelijk niet noodzakelijk om het in een eigen batterijsysteem op te slaan. “Met de bestaande waterstofpijpleiding in Rotterdam is dit de uitgelezen locatie om de innovatie verder uit te rollen. “De pijp fungeert als een lange waterstoftank; tijdens het laden voegt de flowbatterij waterstof toe aan de pijpleiding en onttrekt exact dezelfde hoeveelheid weer tijdens het ontladen”, legt Wiebrand uit. Daardoor is het netto effect nul. De pijpleiding wordt alleen als tijdelijke opslag gebruikt, dat scheelt geld én kostbare ruimte.”

“Met deze subsidie kunnen we alle randvoorwaarden, de vergunbaarheid en economische voorwaarden in kaart brengen.” Op dit moment onderzoekt Elestor of de waterstoftank geschikt is voor alleen opslag. Als er iets in de flowbatterij zit waar waterstof niet tegen kan of juist andersom, kan er verontreiniging ontstaan. Opslag is namelijk iets anders dan waar de waterstofpijpleiding vooralsnog voor dient: verbruiken en gebruiken. Daarbij brengt deze nieuwe vorm voor de eigenaar, HyTransPort, een ander verdienmodel met zich mee. Ook dat is één van de vraagstukken waar het bedrijf zich mee bezig houdt.

Een veelomvattend project wat in de basis goed in elkaar moet zitten. Alles wat zich in Rotterdam ontspringt, zal zich over heel Europa vertakken. “Het is niet toevallig dat het in Rotterdam begint; de hoeveelheid productie, offshore wind en elektrificatie is belangrijk voor de haven, denk alleen al aan walstroom. En natuurlijk Vopak, met het hoofdkantoor in Rotterdam.”

Grote voorsprong

Dit concept is zo nieuw, zelfs de eigenaren zijn erg onder de indruk. Het wijkt af van alles wat tot nu toe is gedaan. Wiebrand verwacht dat deze manier van opslag in vijf tot tien jaar heel gebruikelijk is: “De technologie van grootschalige flowbatterijen zal in de toekomst leiden tot installaties met afmetingen van de huidige chemische plants of energiecentrales.” Het biedt daarmee werkgelegenheid aan de meer dan 500 FTE’s in de regio Rotterdam. En met de eerste grote CO2-neutrale industriegebieden, heeft Rotterdam een grote voorsprong.

Meer weten over het Smart Energy Systems programma?

Deel deze pagina