‘Elke hindernis is een cadeau’

  • Inhoudstype:
    • Interview
  • Thema’s:
    • Sociaal ondernemen
© Eric Fecken

Op zakelijk gebied is elke hindernis een cadeau. Elke dichte deur geeft frustratie, maar biedt tegelijk de kans om nieuwe openingen te maken. En elke oplossing die je zelf voor een probleem vindt, maakt je bedrijf alleen maar sterker.’ Deze opmerkelijke visie op ondernemen is van Krijn Sol, oprichter en eigenaar van het succesvolle bedrijf houtenladders.nl. En hij spreekt uit ervaring.

Zo’n tien jaar bestaat houtenladders.nl nu. In het bedrijfspand aan de Bovendijk 157 in Rotterdam staan ladders in allerlei formaten en houtsoorten klaar voor verzending. Traponderdelen liggen klaar om geassembleerd te worden. Maandelijks krijgt het bedrijf inmiddels rond de 1.500 opdrachten, uit binnen- en buitenland. Maar vanzelf ging dat allemaal niet.

Liefde voor tuinieren

Rond 2013 zette Krijn Sol voor Intergamma, bekend van de bouwmarkten Gamma en Karwei, de e-commerce op. Na een burn-out en een scheiding gooide hij echter het roer om. ‘Ik zegde mijn baan op en liet me omscholen om les te geven aan de hogeschool. Maar ik wilde daar in de avonduren nog iets bij doen. Door mijn liefde voor tuinieren werd dat een webshop in hoogwaardige tuinartikelen: schoppenshop.nl. Daar wilde ik kwaliteit bieden, geen goedkope Chinese import. Dus ging ik op zoek naar goedgemaakte producten. Ik vond een fabriek in Groningen die op een oer-Hollandse ambachtelijke manier spades en schoppen maakten. Ik heb gevraagd of ik die in mijn webshop verkopen mocht. Eerst wilden ze niet, maar ik trok ze toch over de streep. Ik kreeg na een goed gesprek hun catalogus op cd-rom. En een paar weken later verkocht ik mijn eerste schop.’

Van schoppen naar trappen

‘Bij een andere leverancier in hoogwaardig tuingereedschap zag ik toen een prachtige houten plukladder staan’, vertelt Krijn. ‘Ik wilde die ladders per se in mijn webshop!  Ik mocht die ladders wel voor hem verkopen, maar voor een marge van 10%. Dat vond ik niet interessant. Toen ben ik rechtstreeks naar het bedrijfje gegaan dat die ladders leverde. Ze maakten ze al vier generaties lang, maar de laatste jaren was de markt ingezakt. Ik werd dealer en mocht hun houten ladders exclusief online verkopen, via de webshop houtenladders.nl. Dit bleek een succes. Ik regelde vanachter mijn laptop de klantenservice en zij zetten de orders klaar om afgehaald te worden. De schoppenshop.nl verkocht ik.’

Als ondernemer moet je bij zo’n vraag denken: goh, kan ik hier iets mee? En roep je niet meteen: nee, dat hebben we niet.’

De vraag is leidend

Krijn dook helemaal in de wereld van de trappen. ‘Ik had verwacht dat de grootste markt zou liggen in de glazenwassersladders en de schilderstrapjes. Maar de vraag was vooral naar allerlei andere soorten trappen voor in huis: voor hoogslapers, bibliotheektrappen, molenaarstrappen, steektrappen. Als ondernemer moet je reageren op de vraag van je klanten. Daarom verkoop ik inmiddels niet alleen trappen en trapleuningen, maar ook wandplanken en vensterbanken. En als een klant vraagt naar een extra lange plank of naar een plank met verlichting, ga ik onderzoeken wat de mogelijkheden zijn. Als ondernemer moet je bij zo’n vraag denken: goh, kan ik hier iets mee? En roep je niet meteen: nee, dat hebben we niet.’ 

© Eric Fecken

Concurrentie

Inmiddels was er een nieuwe hindernis. ‘Helaas besloot mijn leverancier zelf de houten trappen en ladders online te gaan verkopen. Die werd dus mijn concurrent. Ik klopte aan bij de fabriek in Duitsland, die veel van de trappen aan hen leverde, maar die had een exclusiviteitsafspraak en hield de deur dicht. Ook verkoop in commissie was geen optie. Dat was op z’n zachtst gezegd eigenaardig, want beiden hadden door mijn webshop hun eigen omzet zien verdrievoudigen. Toen ben ik verder gaan zoeken. Bij een fabriek in België die me al eiken trapdelen leverde, maar die had geen capaciteit voor meer om ook te assembleren. Wat tot resultaat had dat ik het een tijdlang allemaal zelf deed. Dan stond ik hier hele dagen in mijn eentje trappen in elkaar te zetten en te versturen.’

Rotterdam Inclusief

’Maar op de lange termijn was dat natuurlijk ook geen oplossing’, zegt Krijn. ‘Vier jaar geleden heb ik de gemeente benaderd voor fabricage en verzendwerk door Rotterdam Inclusief, dus door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Eerst in een van de fabricagehallen van de gemeente, maar later in mijn eigen pand. Maar ik moet eerlijk zeggen: slechts een op de tien is daadwerkelijk geschikt om dit werk te doen. Sommige mensen hebben intensievere begeleiding nodig dan dat ik kan bieden. Daar zijn we niet op ingericht. Zelfstandig kunnen werken is een voorwaarde. De mensen die nu bij me werken, zijn hier inmiddels al lang. In totaal werken we hier dagelijks met 10 mensen, waarvan 4 of 5 via Rotterdam Inclusief.’

© Eric Fecken

Subsidie maakindustrie

Ook de jongste aanwinst van houtenladders.nl is geboren uit de vraag van de klanten. Dankzij de nieuwe spuitcabine kunnen die nu zwarte en witte trappen bestellen, waar veel vraag naar is. De spuitcabine kon worden aangeschaft dankzij een bijdrage van 4.500 euro aan gemeentelijke subsidie bedrijfsruimte maakindustrie bedrijfsruimte-maakindustrie, dat is 30% van de totale kosten. Ondernemers uit de maakindustrie kunnen deze aanvragen voor vestiging of verbouwing van hun bedrijfsruimte in Rotterdam. Krijn: ‘De verhuurder van het pand wees me op deze subsidie. Toen is er iemand van de gemeente wezen kijken. Mijn wens om een spuitcabine in te richten, bleek goed binnen deze regeling te vallen. Voorwaarde is wel dat het extra werk levert aan Rotterdammers, alleen is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Spuitwerk is bijzonder nauwkeurig werk, dat je echt in de vingers moet hebben.’

Als ondernemer moet je soms gewoon beginnen en gaandeweg oplossen wat je tegenkomt.’

Nieuwe markten aanboren

Inmiddels krijgt houtenladders.nl zo’n 1.500 opdrachten per maand. Uit Nederland, maar inmiddels ook uit Duitsland, België en Frankrijk, met voor elk land een eigen webadres. ‘En voor elk land gaat de speurtocht naar goede partners door’, zegt Krijn. ‘Het transport is bijvoorbeeld – naast goede verpakkingen – erg belangrijk. Je wilt tenslotte dat de trap heel bij de klant aankomen.’  

Op die manier heeft Krijn in de afgelopen jaren tal van hindernissen overwonnen. ‘Veel mensen waren misschien al tien keer afgehaakt’, zegt hij. Ik denk dat mijn kracht is dat ik niet van tevoren bedenk hoe iets gaat lopen. Als ondernemer moet je soms gewoon beginnen en gaandeweg oplossen wat je tegenkomt.’

Subsidieregeling Bedrijfsruimte Maakindustrie

Meer weten over de subsidieregeling Bedrijfsruimte Maakindustrie? Meer informatie vind je op deze pagina: Subsidieregeling bedrijfsruimte maakindustrie | Ondernemen010

Deel deze pagina