Falafval

  • Inhoudstype:
    • Interview
  • Thema’s:
    • Duurzaamheid
    • Food

Wat vroeger bekend stond als zwembad Tropicana is sinds 2015 getransformeerd tot Blue City 010. Na vijf jaar circulair bouwen is het pand een landingsplek geworden voor duurzame ondernemers. Ook Ayuk Bakia en Scifo Minaard, oprichters van Falafval, zijn geland op deze inspirerende plek. Wij spraken ze over duurzaam ondernemen, de toekomst en afval.

Ayuk en Scifo van Falafval
Foto: Levien Willemse

Een uit de hand gelopen hobby

Succesvol ondernemen begint met het willen oplossen van een probleem. Met deze mentaliteit begonnen Ayuk en Scifo aan hun “food-waste”-avontuur. Falafval begon, zoals vaker met succesvolle ideeën, met een uit de hand gelopen hobby. ‘Scifo en ik houden van koken en bedachten tijdens onze studie dat we iets leuks met koken wilden doen. Daarnaast zagen we ook dat de voedselindustrie moet veranderen, maar dat hoeft niet op een snobistische manier. Food-waste was voor ons in het begin al een motivatie en na onderzoek en inspiratie te hebben opgedaan ontstond het idee van Falafval: Falafel van voedsel-reststromen.

Juicebars waren op het moment van onze start enorm in opkomst.’, aldus Ayuk. ‘Dit vormde de basis voor onze zoektocht naar ingrediënten: restafval in de vorm van pulp. Sajoer was direct enorm enthousiast en bood ons hun afval aan. Letterlijk, in een vuilniszak. (lachend) Ik heb de eerste vuilniszak  met “ingrediënten” van het Vaste Land naar mijn huis moeten slepen, om er halverwege achter te komen dat de zak vol zat met pulp én afval. Niet lang daarna hadden we in Sajoer een goede partner voor ons basis ingrediënt: restvoedsel.

Ik heb de eerste vuilniszak met “ingrediënten” van het Vaste Land naar mijn huis moeten slepen…

Vliegende start

Na een ontdekkingstocht van try-outs en het verzamelen van voldoende restvoedsel zijn Ayuk en Scifo al vrij snel gaan leveren aan horecazaak Parkiet. Ook verzorgenden zij in de Geheime Tuin een aantal weekenden de catering. De springplank was voor hen het winnen van de Aardig Onderweg Award en het daarbij behorende geldbedrag van 25K. Deze award komt voort uit een initiatief van de RET, die met de award beginnend ondernemers met duurzame, slimme of mooie ideeën een duwtje in de rug wil geven. Het geldbedrag werd geïnvesteerd  in de aanschaf van een foodtruck. ‘We waren enorm blij de met de foodtruck, die we begin 2020 aanschaften. We zouden events en festivals gaan cateren, maar toen kwam corona. Dat was vooral mentaal een flinke uitdaging, want ga je doorzetten of niet? We zijn toen maaltijdpakketten gaan verkopen en besloten een pop-up restaurant te openen bij club Mono. ’In april 20202 is kok en vriend Perry de Man betrokken bij Falafval. Met zijn expertise werd het recept verbeterd en het netwerk vergroot. In deze fase werd ook afstand genomen van pulp als hoofdbestandsdeel.

Onze overtuiging is dat afval waardevol is, dus circulair én rendabel.

Afval is waardevol

‘Binnen de productie van voedsel staat de juicebar vrij ver in de keten. We wilden reststromen eerder ophalen in de keten, dus bij boeren en snijderijen in het Westland. Via een bekende van ons (die pita’s maakt van oud brood) kregen wij een seintje als hij een geschikte partij tegenkwam tijdens zijn dagelijkse baan. Daarnaast hebben studenten van de Erasmus Universiteit een “heatmap” gemaakt van waar bruikbare reststromen zich bevinden. Onze overtuiging is dat afval waardevol is, dus circulair én rendabel.

Vanuit het collectief Verspilling is Verrukkelijk proberen we gezamenlijk verspilling tegen te gaan. Daarnaast leer je steeds meer gelijkgestemden kennen. Zo maakt Sunt van afgekeurde bananen bananenbrood, of Ketchup Project ketchup van tomatenoverschot. Juist door dit soort “kleine” initiatieven kunnen we verspilling tegengaan. Citylab heeft ons daarin geholpen door middel van een subsidie. Met deze subsidie konden we investeren in een grotere productie ruimte en een koeling. Zodoende zijn we bij Blue City terecht gekomen. Sindsdien klopt alles: de middelen, de ruimte en de faciliteiten. Nu kunnen we echt los, met als eerste doel ons eigen retail product uitrollen, de volgende rollercoaster!’ 

Deel deze pagina