Flying Fish: You build a ship; we make it fly!

  • Inhoudstype:
    • Interview
  • Thema’s:
    • Duurzaamheid
    • Innovatie
    • Smart Energy Systems

Flying Fish ontwikkelt draagvleugels die snelle schepen tot 80% efficiënter maken waardoor emissieloos varen mogelijk wordt. “Rotterdam is de springplank om onze ambitie waar te maken: standaardleverancier worden van draagvleugelsystemen voor snelle schepen.”

Flying FIsh - Gijsbert van Marrewijk
Flying Fish co-founder Gijsbert van Marrewijk (rechtenvrij).

Samen met Enviu, Zepp.Solutions en Watertaxi Rotterdam ontwikkelde Flying Fish al een waterstofelektrische watertaxi, een primeur voor de Rotterdamse haven. Maar er valt meer klimaatwinst te behalen op het water. “Schepen kunnen enorm veel energie besparen als ze minder weerstand ervaren”, vertelt medeoprichter Gijsbert van Marrewijk.

Besparing door minder weerstand

Dat kan met draagvleugeltechniek. Draagvleugels zijn vleugels onder een boot die, bij voldoende snelheid, de romp uit het water optillen. Flying Fish ontwikkelt zogenaamde draagvleugelmodules, vleugels die ingebouwd kunnen worden in bestaande ontwerpen.

Met de techniek kan tot 80% van het energieverbruik van hogesnelheidsschepen worden verminderd. Hoeveel dat precies is per type schip, kun je zien in de rekentool die Flying Fish hiervoor ontwikkelde.

Vliegtuigtechnologie

Veel ingenieurs van Flying Fish hebben een achtergrond in lucht- en ruimtevaarttechniek, en dat is niet voor niets. “Het is eigenlijk een soort vliegtuigtechnologie onder water. Ons motto is dan ook ‘You build a ship, we make it fly’.” Maar met vliegen alleen ben je er nog niet. “Tot welke golfhoogte moet je kunnen vliegen? Welke typen schepen zijn interessant om als eerste te ontwikkelen? Waar kunnen we het meeste besparen? Moeten de vleugels inklapbaar zijn?” Antwoord op deze vragen moet leiden tot een goed conceptontwerp.

Subsidie voor onderzoek

Met de subsidie Smart Energy Systems gaat Flying Fish onderzoeken wat de wensen van partijen in de haven zijn. Daarvoor gaan ze in gesprek met onder meer de roeiers (KRVE), Loodswezen Rotterdam-Rijnmond, Watertaxi Rotterdam en andere scheepsbouwers in de regio. “Er is in Rotterdam een vooruitstrevende mentaliteit onder scheepswerven. Ons belangrijkste doel is dat die partijen zeggen: ‘Als dit bestaat, dan wil ik het.’ Als we kunnen aantonen dat er interesse is in het product kunnen we een volgende stap zetten in het ontwikkelen van de technologie.”

Noodzaak

De draagvleugeltechniek is niet nieuw. “Al tijdens de koude oorlog waren er marineschepen met draagvleugels. Maar de technologie is nooit echt doorontwikkeld omdat er niet eerder een noodzaak was om brandstof te besparen, mede door de lage prijs van diesel. Dat is nu aan het veranderen.”

De techniek is geschikt voor snelle schepen die personen vervoeren en die markt is groot. “Denk aan veerboten, patrouilleboten, of schepen die mensen naar windmolens op zee brengen. Er worden ieder jaar 2000 schepen gebouwd waarvoor ons systeem van toepassing zou zijn, wereldwijd.Onze ambitie is om, met Rotterdam als springplank, de standaardleverancier te worden voor hogesnelheidsschepen.”

Deel deze pagina