>
Foto: Nico te Laak

Funkie House - 5 vragen aan Wilco van der Werf

Vertalen

Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Wilco van der Werf, ondernemer en eigenaar van Funkie House, haalt veel inspiratie uit andere ondernemers en probeert ‘overal een beetje goed in te zijn’. Passie en gevoel vindt hij belangrijke eigenschappen voor een ondernemer. We stelden hem vijf vragen:

Waarom ben jij begonnen met ondernemen?

Ik miste eind jaren '80 een winkel die verschillende stijlen combineerde. Er waren surfwinkels, skatewinkels en jeanswinkels (die toen nog “blauwe winkels” werden genoemd), maar een mix van die invloeden onder één dak was er niet. Toen ik in die tijd New York bezocht zag ik dat dit type winkel daar wél was. Toen ontstond het idee om dit ook in Nederland te starten. Samen met mijn compagnon openden we in 89’ onze eerste winkel: Funkie House.

Wat wil je bereiken met je winkel?

Het doel is altijd hetzelfde gebleven: een mooie mix van trendy, smaakvolle en nieuwe merken aanbieden. In het begin was dit soms lastig. Sommige merken moesten eerst overtuigd worden om ons te laten inkopen. Sportschoenen (sneakers) moesten toen bijvoorbeeld in sportwinkels liggen. Het idee om dit te mixen met een jeansmerk en een surfmerk was voor veel mensen compleet nieuw. Gelukkig hebben we merken en klanten kunnen overtuigen dat het wél kan.

Welke veranderingen heb jij gemerkt door de jaren heen?

Er is natuurlijk veel veranderd. De behoeften van de klant blijven veranderen, dat is altijd een uitdaging. Maar ook de opkomst van (grote) online winkels heeft invloed gehad. De wereld is daardoor veel kleiner geworden. Ik denk dat ons grootste succes is dat we altijd open staan voor een brede doelgroep, door aandacht te geven aan de ontwikkelingen in de markt én door onze authenticiteit te bewaren. Dit doen we door altijd onze eigen koers te varen: meegaan met de tijd, het spannend houden voor de bezoeker en blijven verrassen met nieuwe merken en make-overs van de winkel.

Wat betekent Rotterdam voor jou als ondernemer?

Rotterdam is een waanzinnige stad. Het rauwe gevoel samen met alle ontwikkelingen maakt de stad uniek. Rotterdam is flink veranderd de afgelopen jaren. Zowel de stad zelf, als bijvoorbeeld de ontwikkeling van het toerisme. Merken zijn opeens veel meer geïnteresseerd om wat te ondernemen of zich te vestigen in Rotterdam. Daarnaast ontmoeten we steeds meer leuke en geïnteresseerde  toeristen die de stad én onze winkel ontdekken.

Heb je een boodschap voor andere ondernemers?

Zeker: Zoek elkaar op! Het is voor ondernemers belangrijk om elkaar te kennen en ontmoeten. Zo kun je ideeën uitwisselen en waar mogelijk wat voor elkaar betekenen. Dat draait niet per se om geld, maar om van elkaar te leren en elkaar te versterken.

Dit verhaal is gepubliceerd in de nieuwsbrief van Ondernemen010. Altijd als eerste op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemend Rotterdam? Abonneren kan hier op onze site. Daar lees je ook de laatste editie terug.