Galileo Academy en A. Barendregt: bedrijven met oog voor de menselijke maat
Galileo Academy is een bedrijf met werknemers met bijzondere kwaliteiten. Dat is wat Robin Bassie ziet en hoe hij zijn werknemers in de markt zet.
Galileo Academy
In 2018 is het bedrijf gestart vanuit de gedachte een bijdrage te leveren om het te kort aan ICT-personeel op te lossen. De eerste werknemer is bij het bedrijf gekomen via het Werkgevers Servicepunt Rijnmond (WSPR). Het WSPR weet dat er mensen zijn die wel de capaciteiten hebben, maar toch niet altijd aan het werk komen. Galileo Academy richt zich op mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt, zoals personen met een stoornis in het autistisch spectrum, borderline of chronische depressieve klachten. Personen voor wie het moeilijk is om aan een reguliere baan te komen. Het bedrijf heeft zich gespecialiseerd in het bouwen van websites, webshops en apps. Het traject begint vaak met het ontwerpen van een logo of huisstijl en kan doorlopen tot het hosten en beheren van een website.
Het bedrijf heeft nu 8 werknemers in dienst en sinds een jaar worden ook leer/werktrajecten aangeboden, waarbij werknemers opgeleid worden tot WordPress webdeveloper of Flutter app developer. Eén van de doelen is dat de door Galileo Academy opgeleide personen een baan vinden op de reguliere arbeidsmarkt.
Takel – en Bergingsbedrijf A. Barendregt
Voor Takel- en Bergingsbedrijf A. Barendregt bouwt Galileo Academy een website. Het terrein staat vol met gestrande auto’s en de takelwagens zijn onderweg. We zitten aan tafel met Robin Bassie van Galileo Academy en Patrick Scholten en Jaap Barendregt van Takel- en Bergingsbedrijf A. Barendregt. De eerste vraag is hoe de beide bedrijven met elkaar in contact gekomen zijn.
Het takel- en bergingsbedrijf heeft zowel vanuit de gemeente Rotterdam als de gemeente Den Haag ervaring met de Social Return on Investement regeling (SROI). Als onderdeel van een opdracht voor de gemeente, vraagt de gemeente om een social return, door te investeren in personen voor wie het niet eenvoudig is om aan de arbeidsmarkt deel te nemen. Het bedrijf vervult de social return door de website te laten bouwen door Galileo Academy, een erkende sociale onderneming. En zo is het eerste contact gelegd.
Het bouwen van de website is al in een vergevorderd stadium. De huisstijl is bepaald, de website opgezet. Aan de content, zoals teksten, wordt nu nog hard gewerkt. Twee medewerkers zijn onlangs een hele dag mee op pad geweest om foto’s voor de website te maken. Patrick heeft goede ervaringen met de medewerkers van Galileo. Zoals Patrick aangeeft: “Ik weet wat ik kan verwachten, het is fijn werken door de korte lijntjes en het menselijke, minder zakelijke contact.”
Sociaal ondernemen
Voor Robin is sociaal ondernemen: “mensen een duwtje in de rug geven, waar dat zelfstandig niet lukt. Met wat extra aandacht en maatwerk, komen talenten naar voren”. De medewerkers hebben elke week een gesprek met een jobcoach. Zij helpt met het leren communiceren, het verminderen van stress of privé/werk balans problemen. Dat zou binnen elk bedrijf kunnen werken, maar bij deze groep is dat noodzakelijk.
Galileo moet zoals bij een commercieel bedrijf continu opdrachten en personeel werven. Veel bedrijven zien in dat maatschappelijk verantwoord ondernemen steeds belangrijker wordt en willen mensen een kans geven. Als erkende sociale onderneming onderscheidt Galileo zich van de concurrentie en gebruikt dit ook om opdrachten te werven. De vrees van opdrachtgevers is soms dat het projectresultaat later wordt opgeleverd dan bij een ‘regulier bedrijf’, maar regelmatig moeten de werknemers van Galileo juist op hun opdrachtgevers wachten voor het leveren van content.
Ook de ervaring van Patrick is dat aandacht belangrijk is bij deze speciale doelgroep. Inmiddels kent hij uit zijn eigen praktijk voldoende voorbeelden van personen die in het begin timide overkomen en waarvan hij zich na enkele weken afvraagt waarom deze personen zoveel moeite hadden om een baan te vinden.
Bij het aannemen van personeel is, naast aandacht, de collegialiteit tussen de werknemers belangrijk voor Patrick. Dat blijkt ook uit de manier waarop het bedrijf werknemers aanneemt. Na een eerste sollicitatiegesprek worden de kandidaten uitgenodigd om één dag met verschillende collega’s op pad te gaan. Dan blijkt al snel of iemand in het team past.
Belangrijk voor Patrick en Jaap is dat zij medewerkers perspectief bieden en de mogelijkheid om door te groeien. Dat kan binnen het eigen bedrijf zijn of als opstapje om bij andere bedrijven aan de slag te gaan. Bij het takel- en bergingsbedrijf krijgen de medewerkers de tijd om dingen te leren: soms staan vrachtwagens stil en leren collega’s onderling van elkaar bij het sleutelen aan de vrachtwagens.
Beperken risico’s
Veel werkgevers denken dat het risico groot is bij het aannemen van mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt. Robin legt uit dat er verschillende regelingen zijn die dit risico verkleinen, zoals de no-risk polis van het UWV, mogelijkheden voor loonkostensubsidie, afhankelijk van de afstand tot de arbeidsmarkt of een job coaching budget. Ook Patrick is nog niet op de hoogte van alle verschillende regelingen.
Tips voor sociaal ondernemen
Patrick en Robin zijn het met elkaar eens dat je iets met mensen moet hebben om sociaal te kunnen ondernemen. Daarnaast is het belangrijk dat je de regelingen goed kent. Het contact met de jobcoaches van het WSP Rijnmond is daarbij belangrijk, zij kunnen behulpzaam zijn bij het selecteren van gemotiveerde kandidaten.
Meer tips voor sociaal ondernemen lees je op de pagina sociaal ondernemen.
Meer weten over Social Return on Investement (SROI)?
Het doel van Social Return on Investment is het creëren van meer werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Op website van het Werkgevers Servicepunt Rijnmond vind je meer informatie. Social return – WSP Rijnmond