Samenwerking is de superpower van boetiekhotel Supernova

Ga er maar aan staan, net nadat je de deuren van je hotel hebt geopend, breekt er een pandemie uit. Het overkwam Glenn Severin van boetiekhotel Supernova. Geen reden om in paniek te raken, wél om extra creatief te worden. “We creëerden speciale overnachtingen en events in ons hotel. Zo nodigden we restaurants uit Rotterdam uit voor ‘roomservice events’. Dan kregen gasten een diner op hun kamer van bijzondere Rotterdamse restaurants zoals Héroine, Mevrouw Meijer of Bar Berta. Dat gaf ons hotel een extra impuls.”
Glenn leerde het vak zo’n acht jaar geleden, na zijn master Management of Innovation. Het was precies de tijd dat Airbnb opkwam. “Mijn broer woonde toen in Antwerpen en stelde voor om zijn huis via Airbnb te verhuren. Ik realiseerde me dat er in Rotterdam geen dienst was die dit soort verhuur deed. Daar ben ik toen samen met vriend Jan-Maarten de Reus mee begonnen. We deden alles zelf: bezoekers in- en uitchecken, de accommodatie schoonmaken, de was doen, ga zo maar door. We ‘speelden’ min of meer hotel. Dat bleek achteraf een goede leerschool. Het is goed om (bijna letterlijk) met je handen in de shit te zitten. Daarmee leer je alle aspecten van de business.”
Het is goed om (bijna letterlijk) met je handen in de shit te zitten.
Veranderende tijden, nieuw concept
Intussen is de wet- en regelgeving rondom de verhuur van woningen sterk veranderd. Tijd voor wat nieuws, vonden Glenn en zijn compagnon. Ze schreven een businessplan voor een leuke plek om te overnachten in Rotterdam, dat zich inmiddels als toeristische trekpleister had ontwikkeld. Ook hier was hij creatief in het vinden van de juiste partners. “Banken zijn momenteel niet heel happig op financieringen. Dat kan voor starters best een uitdaging zijn. Het is goed om je netwerk daarin te betrekken, het liefst een ondernemer of iemand die al verder in zijn of haar carrière is. Zij investeren graag in mensen, niet alleen ideeën. Je moet natuurlijk ook zelf kritisch zijn over met wie je samenwerkt. Je mag best overtuigd zijn van je eigen kwaliteiten en zoeken naar de juiste match.” Ze kregen het benodigde startkapitaal bijeen en begonnen het avontuur dat Supernova heet.
Prijswinnend design
Dat het hotel een succes werd, komt niet uit de lucht vallen. De mannen hadden hun huiswerk goed gedaan. “Natuurlijk hebben we onderzoek gedaan over hoe ons ideale hotel eruitziet. We wilden namelijk absoluut niet kopiëren. Samen met bureau Containr Affairs hebben we creatieve sessies met schetsen en kleuren gedaan en bekeken we welk gevoel bepaalde ontwerpen oproepen. Natuurlijk kom je er soms achter dat je soms keuzes maakt die in de realiteit anders werken. Maar dat is een proces dat nooit stopt, je blijft je verbeteren.” Met succes, Supernova won de design award van Entree Magazine. De ondernemers kozen er bovendien voor om zich aan te sluiten bij de Rotterdamse Hotel Combinatie, een collectief van hoteliers in de stad. Een goede plek om te leren van andere ondernemers. “Drie tot vier keer per jaar hebben we een meeting. Daarin delen we actualiteiten en pijnpunten. We nodigen ook gastsprekers uit. Tijdens deze meetings komt ook nieuws voorbij van en vragen vanuit de Gemeente Rotterdam. Bijvoorbeeld wanneer er een groot event plaatsvindt. In dat geval sluit Rotterdam Partners aan met een indicatie van hoeveel (hotel)bezoekers zij verwachten. Dan kan er overlegd worden om hotelovernachtingen te blokken.”
Horeca en toerisme in de picture
Rotterdam Partners is voor Glenn en zijn compagnons sowieso een waardevolle partij zegt hij zelf. “Ze regelden enorm veel aandacht in de pers voor Supernova. Van internationale reismagazines en grote Franse kranten tot National Geographic. Dat was een geweldige vorm van free publicity en daar zijn we erg dankbaar voor.” Aan dat netwerk bouwen ze intussen gestaag door bij Supernova. “We verkopen lokale producten in de lobby en werken dus samen met lokale restaurants. En sinds kort kan bij ons een aantal mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan de slag via Pameijer.” Als afsluiter zegt Glenn dat hij vooral blij is dat horeca en toerisme weer een plekje hebben in het coalitieakkoord. “Rotterdam kan hier als stad enorm van profiteren. Ik ben blij dat we met Supernova hier een steentje aan bijdragen.”