Helloprint: Ondernemen is ook iets teruggeven
Ontmoet de innovatieve iconen van Rotterdam: Hans Scheffer van Helloprint
Rotterdam zit vol met innovatieve ondernemers. Van innovators die werken aan het oplossen van de problemen van vandaag, van duurzaamheid tot inclusiviteit en alles daartussenin. Voor Rotterdam en daarbuiten. Lees meer over deze innovatieve ondernemers. Hoe zijn ze op het idee van hun onderneming gekomen? Waarom kozen ze voor Rotterdam als vestigingsstad? En hoe zien ze de toekomst? Als tweede in deze reeks: Hans Scheffer van Helloprint.
Andere ondernemers helpen
Door de schaal van Helloprint heb ik de mogelijkheid om startups en andere ondernemers te helpen. Eigenlijk is mijn bedrijf het vehikel waarmee ik kan doen wat ik echt graag doe.
Slimme, zelf ontwikkelde algoritmes
Hans Scheffer startte in 2013 Helloprint. Het bedrijf is inmiddels uitgegroeid tot Europa’s grootste marktplaats voor op maat gemaakte printproducten. Waar de producten worden gemaakt en hoe ze worden verzonden, wordt bepaald met behulp van slimme, zelf ontwikkelde algoritmes.
De toekomst zie ik rooskleurig in als we het samen doen
Hans Scheffer van Helloprint
Lage kosten en CO2-voetafdruk
Scheffer: ‘We bieden lokale productie en levering aan een wereldwijd publiek van creatieve ondernemers, MKB-bedrijven en e-commercebedrijven, waardoor de kosten, de snelheid van levering en de CO2-voetafdruk worden verlaagd’.
Het maximale uit jezelf halen
Maar wat Helloprint echt bijzonder maakt zijn de mensen in het team. ‘Zij maken het verschil. We bieden een omgeving waarin je wordt uitgedaagd om het maximale uit jezelf te halen. En dat zorgt voor een groep mensen met een soortgelijke drive. Mensen die willen performen, maar die daarnaast ook teamspelers zijn en iets willen terugdoen voor een ander.
En vooral dat laatste is waar Scheffer echt blij van wordt. Want hij ziet zijn bedrijf ook als vehikel waarmee hij anderen kan helpen.
Betrokken bij de regio
Scheffer: ‘Ik ben al 25 jaar ondernemer en heel betrokken bij wat er in de regio gebeurt. Toen Helloprint in korte tijd uitgroeide tot een groot bedrijf besefte ik dat ik daar meer mee kon dan alleen geld verdienen. Het gaf me de mogelijkheid om meer te doen voor de stad en de regio door andere initiatieven te helpen groeien. Ik vind dat je als ondernemer niet alleen naar je eigen bedrijf moet kijken, maar ook moet kijken wat je nog meer kunt doen. Tegen een jonge ondernemer zeg ik dan: “Kom maar bij mij op kantoor zitten, dan heb je alle faciliteiten tot je beschikking.” Zo maken we elkaar sterker.
Geloven in de stad
Als geboren en getogen Rotterdammer heb ik iedereen binnen Helloprint al vanaf het begin beloofd dat ons hoofdkantoor altijd in Rotterdam zal blijven zo lang ik CEO ben, en daar mag iedereen mij aan houden. Want ondernemen is zoveel meer dan enkel “goede voorwaarden”, het is ook gewoon geloven in de stad waar je vandaan komt en waar je alles aan te danken hebt. Het is een stad die altijd in beweging is, en ik zie ook dat ondernemers steeds meer de samenwerking opzoeken. Dat klimaat creëren we hier met elkaar. Maar er zijn nog genoeg dingen om te ontwikkelen. Betere kapitaalvoorzieningen, het onderwijs, en de algemene aantrekkelijkheid van Rotterdam als vestigingsstad mogen wat mij betreft ook nog sterker. Maar als we (nog meer) samenwerken heb ik er alle vertrouwen in dat we dat we dat ook voor elkaar gaan krijgen.’