Het Industriegebouw, bruisend icoon
Het bedrijfsverzamelgebouw, Het Industriegebouw, aan de Goudsesingel ziet er weer bijna uit zoals Hugh Maaskant, architect van onder meer de Euromast, Lijnbaanflats en het Hiltonhotel, het zeventig jaar geleden bedoeld had.
Dat is mede te danken aan Joost Prins en Tjeerd Hendriks. In de binnentuin op het terras van hun breakfast dinner By Jarmusch vertellen de twee vroegere buurjongens enthousiast over ‘hun’ gebouw. Joost: ‘De identiteit van het gebouw is belangrijk. Dat gaat om keuze van materialen, inrichting maar ook wie je toelaat in je gebouw.’ Tjeerd: ‘We hebben Piet Hein Eek in de hand genomen om de juiste sfeer te krijgen.’ Die sfeer proef je al als je binnenkomt in de lichte en sober chic ingerichte hal. De robuuste wenteltrap van Maaskant nodigt uit om naar boven te lopen.
Terug naar originele staat
Het Industriegebouw, gerealiseerd in het naoorlogse Rotterdam was een verwaarloosde parel, versloft aan het einde van de vorige eeuw. In 2007 kocht woningcorporatie Vestia het pand, investeerder Luuk Schotsman nam het pand in 2015 over. De eigenaar wilde het gebouw terugbrengen in originele staat en nam Prins en Hendriks in de arm om het gebouw nieuw leven in te blazen. Alles wat niet origineel was, moest eruit. Er zijn nu weer mooie lichte ruimtes. De originele tekeningen van Maaskant zijn tevoorschijn gehaald en alle galerijhekken en trappen zijn volgens het originele ontwerp gerenoveerd. Die komen in alle retail- en horecaconcepten terug.
Lekker eten, jong publiek
Hendriks en Prins bedachten een plan om ondernemers aan te trekken. ‘Die kwamen deels uit ons eigen netwerk’, vertelt Tjeerd. ’Verder was het een kwestie van doorvertellen, ruimte geven aan ideeën, evenementen organiseren en pop-upwinkels een plek geven. Die trokken een jong publiek en zo hielp het ene bedrijf het andere over de streep. In Het Industriegebouw zit je middenin de bedrijvigheid van verschillende en inspirerende ondernemers.’ Joost: ‘De horeca was en is het visitekaartje. Tegelijkertijd zorgt het voor een band met de buurt. Als je mensen naar een gebouw wilt krijgen, moet er lekker eten zijn, daar komen mensen voor. Je maakt met elkáár een merk. Twee jaar geleden had nog niemand van Het Industriegebouw gehoord. Op de gevel stond Goudsesingelgebouw, terwijl Industriegebouw de originele naam is.’
MVDRV
Dat architectenbureau MVDRV, bekend van de Markthal op zoek was naar een ander kantoorpand was een gelukje. Het bureau heeft sinds anderhalf jaar een kantoor in de hal achter Het Industriegebouw. ‘Alle architecten willen natuurlijk in een pand van Maaskant zitten’, zegt Hendriks. ‘Dus we stonden één-nul voor.’ Het bureau ontwierp óók het interieur voor Groos, de winkel van Prins en Hendriks met Rotterdams design. De architecten zijn bezig met een toekomstvisie voor de buurt en het bureau groeit eigenlijk uit zijn jasje, maar ze blijven.
Voortrekkersrol
Het Industriegebouw is ruim twee jaar na de overname vrijwel helemaal verhuurd. Er werken zo’n 1000 mensen in 250 bedrijven. Met de komst van Héroine, een restaurant van één van de mensen achter De Matroos en het meisje op Katendrecht, zijn de horecaruimten vol. ‘Ondernemers vinden het leuk om hier te zitten’, zeggen de twee. ‘We kijken wat onze huurders nodig hebben. Het Industriegebouw moet de komende jaren een bolwerk van Rotterdamse pioniers worden.’
Kruisbestuiving
‘De vraag is nu hoe ervoor te zorgen dat we over een jaar of vijf of tien nog van betekenis zijn’, zegt Prins. ‘Een deel van het antwoord is dat we zelf hier elke dag aanwezig zijn, we vormen een community met veel verschillende bedrijven. De kracht van de diversiteit.’ Hendriks: ‘We moeten huurders blijven verrassen. Bijvoorbeeld door de expeditiestraat vol te zetten met palmbomen. Dit prachtige monument is zo ontworpen dat ontmoeting centraal staat. Kruisbestuiving gaat vanzelf in dit bedrijfsverzamelgebouw. Daar moeten we aan vasthouden’.