Hotel The James brengt nieuw concept naar Rotterdam

Vertalen

Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Rotterdam verwelkomt The James. Onlangs opende het hotel aan de Aert van Nesstraat in het centrum van Rotterdam de deuren. Michiel Brandhorst, general manager, vertelt wat er nieuw is aan het concept en waarom hij als Amsterdammer een hotel opende in Rotterdam.

‘Op dag één hadden we honderdtien geboekte kamers’, vertelt Michiel. Lachend: ‘Dat was even schrikken, een paar dagen ervoor waren het er nog dertig. Maar alles ging goed. Ons personeel was goed ingewerkt en dat was te zien.’ De eerste maanden zitten erop en Michiel is tevreden: ‘Voordat we open gingen hebben we vrienden en familie uitgenodigd om te komen proefslapen. Elke kamer is getest en dat was leerzaam, we hebben nog wat aanpassingen gedaan. Ik spreek regelmatig met gasten en krijg veel positieve feedback. Mensen zijn enthousiast over ons nieuwe concept en ze vinden onze 24/7 food market te gek.’

Wél luxe op de kamer, géén overbodige faciliteiten

Michiel vertelt dat het idee voor dit concept langzaam ontstond: ‘Waar hebben we zelf behoefte aan als we naar een hotel gaan, daar zijn we van uitgegaan. We willen een goede prijs-kwaliteitsverhouding bieden: waar voor je geld. We denken dat mensen goed willen slapen en overdag erop uit willen, de stad zien.’ Daarom ligt de focus op het overnachten: luxe op de kamer, goede bedden, een prima uitgeruste badkamer, een koelkastje, koffie- en theefaciliteiten, gratis wifi et cetera. Alle kamers zijn geluidsdicht en hebben airco. Michiel: ‘We hebben ervoor gekozen de naar onze mening overbodige faciliteiten zoals een restaurant, vaak verplicht ontbijt, zwembad enzovoort weg te laten. Die voeren alleen maar de kamerprijs op. We zitten midden in het centrum, er is keuze genoeg aan horeca. Wat is er nou leuker dan met tips van locals de stad ontdekken? Al ons frontoffice-personeel komt uit Rotterdam, zij adviseren onze gasten. Je logeert bij een vriend die je de stad laat zien, maar met extra comfort; dat is het idee. We willen het hotel betrekken bij de stad en de stad bij het hotel.’

24/7 food market en persoonlijke aandacht

Voor gasten die iets willen eten of drinken in het hotel is er op de tweede etage bij de lounge een selfservice food market die 24/7 open is. Hier koop je van alles van ontbijt tot borrel maar ook lokale producten zoals een doosje Maasstroompjes, een Rotterdams koekje. Een gastvrouw helpt je hier ’s ochtends met bijvoorbeeld het scannen van producten, maar ze wenst je ook goedemorgen en vraagt of je goed hebt geslapen. Michiel: ‘We vinden het belangrijk onze gasten persoonlijke aandacht te geven. Dat voeren we overal door, van de receptie tot de housekeeping. Van gasten hoor ik ook terug dat ze dit ervaren als warm en intiem en dat ze onze lounge een grote huiskamer vinden. Dat is mooi om te horen, we bieden luxe maar ook een thuisgevoel.’

De gemeente denkt mee met ondernemers

Rotterdam biedt veel kansen volgens Michiel: ‘De stad zit in de lift, het toerisme trekt aan. In Amsterdam is de markt verzadigd, er is een hotelstop.’ Met een knipoog: ‘Dus toen kwam ik als Amsterdammer in Rotterdam een hotel openen. Ik bleef regelmatig slapen in Rotterdam en ben op pad gegaan om alles te ontdekken. De gemeente belde me: we horen dat je naar de stad komt, als je vragen hebt helpen we je. Ik kreeg een contactpersoon, erg praktisch. Ik voelde me welkom. De gemeente denkt mee met ondernemers, er was bijvoorbeeld een stopverbod in onze straat. Dat is niet handig voor een hotel, gasten laden toch even hun koffers uit bij de receptie. Het stopverbod is nu ingetrokken, heel fijn.’

Huidige wet- en regelgeving nog niet klaar voor vernieuwing

‘De food market is een nieuw concept, we lopen daarbij aan tegen het feit dat er nog geen sluitende wet- en regelgeving voor is. Dat heeft vooral te maken met de verkoop van alcohol’, zegt Michiel. De gemeente Rotterdam zegt in een reactie: volgens de Drank- en Horecawet moet er toezicht zijn op het schenken van alcohol aan minderjarigen en het doorschenken. De nieuwe concepten die nu ontstaan vertrouwen erg op techniek, daardoor is de controle op het alcohol schenken aan minderjarigen lastig te controleren. De gemeente denkt wel mee, maar is ook gebonden aan bestaande wet- en regelgeving. ‘Vernieuwing en automatisering zorgen niet voor problemen, echter is de huidige wet- en regelgeving hier niet klaar voor’, vindt Michiel. ‘The James stelt zich graag beschikbaar om een proef met handhaving te doen, om te kijken of dit soort nieuwe concepten toch door kunnen gaan ondanks verouderde regels. Handhaving kun je hier prima op aanpassen. En daarmee stelt Rotterdam zich ook open voor nieuwe ideeën, concepten en voor de toekomst. Omarm nieuwe ondernemers en ideeën, maar beperk ze niet!’

Ondernemen in Rotterdam: wat kunnen we sámen doen voor de stad

‘Ons concept zorgt voor een nieuwe manier van samenwerken met lokale ondernemers. Dat is een bewuste keuze’, zegt Michiel. ‘Ik merk dat als je eerlijk bent en hard werkt, Rotterdammers open staan voor samenwerking en niet meteen de deur dichtgooien omdat je een concurrent bent. Het is echt wij en de stad, wat kunnen we sámen doen voor de stad. Dat maakt ondernemen in Rotterdam echt anders dan in andere steden. Ja, ik voel me helemaal thuis hier. En ik ben trots op wat we hier neerzetten met The James. Wij brengen iets naar de stad maar de stad brengt ons ook iets.’

Hotel The James

Het driesterrenhotel met 144 kamers is gevestigd in een voormalig kantoorpand aan de Aert van Nesstraat, hartje centrum. The James is ontworpen en ingericht door Mulderblauw architecten, creatieve studio Pool of Ideas en King Kongs interieurontwerpers. De receptie is op straatniveau, de lounge en food market zitten op de 2e etage en de kamers op de 2e tot en met de 18e verdieping. Het hotel heeft ook een vergaderkamer en een gym. Doordeweeks zijn er vooral zakelijke gasten, in het weekend toeristen. Meer informatie op https://thejames.nl/.