Hygro

  • Inhoudstype:
    • Interview
  • Thema’s:
    • Duurzaamheid
    • Innovatie
    • Smart Energy Systems

Hygro ontving in 2020 een eerste subsidie waarin zij samen met een consortium de haalbaarheid onderzochten voor een offshore demonstratiewaterstofmolen in de Rotterdamse haven. Om het project, dat inmiddels is omgezet naar een onshore-toepassing, haalbaar te maken, moet afzet van waterstof gelijktijdig worden georganiseerd.

Een tweede subsidieronde van Smart Energy Systems moet onderzoek hiernaar mogelijk maken. En hoewel de industrie een logische afnemer lijkt, heeft HYGRO zijn pijlen gericht op mobiliteitstoepassingen. “Waterstof heeft een grotere milieu- en economische waarde wanneer het dieselvoertuigen vervangt”, vertelt projectontwikkelaar Esther Lunenborg.

Hub, iBundle & satellite

Hygro wil met de subsidie het concept genaamd ‘hub, iBundle & satellite’ toepassen, een methode die de keten van waterstof kosten- en energie-efficiënter moet maken. Dit doen zij vanuit een consortium bestaande uit Visser & Smit Hanab, Soluforce en Boskalis.

“We onderzoeken de mogelijkheid om een oude gasleiding te hergebruiken voor het transport van waterstof vanaf de productielocatie naar de distributiehub. Binnen dit project onderzoeken we ook wat de beste locatie voor deze distributiehub is. Vanuit deze hub zal de waterstof via iBundles verder getransporteerd worden naar waterstoftankstations of waterstofaggregaten.”

iBundles zijn een soort pakketten in palletformaat waarmee de waterstof op hoge druk kan worden opgeslagen en getransporteerd via wegtransport. “Omdat we op hoge druk transporteren, kunnen we veel meer meenemen. Bevoorrading doen we aan satelliettankstations. Als je een netwerk hebt, kun je kortere afstanden rijden. Daarnaast is onze bundel klein, dus kunnen we ook wanneer er weinig vraag is leveren.“

Bouwaggregaten

Speciale aandacht zal tijdens het onderzoek worden besteed aan de haalbaarheid van een verplaatsbaar satellietstation dat bij bouwplaatsen kan worden geplaatst, waarmee bouwmachines op waterstof getankt worden. “Bouwprojecten hebben soms voor een aantal maanden waterstof nodig. We gaan kijken of we de tankstations bijvoorbeeld op een trailer kunnen zetten om deze te verplaatsen.”

Rotterdamse doelstellingen

Gemeente Rotterdam heeft een waterstof aangedreven pick-up truck aangeschaft en overweegt ook vuilniswagens op waterstof. Binnen het onderzoek kijkt Hygro ook of een van de satelliettanklocaties kan voldoen aan de duurzaamheiddoelstellingen van de gemeente.

Meer informatie

Wil je meer weten over de innovatie van Hygro? Klik dan hier.

Deel deze pagina