HySiLabs

  • Inhoudstype:
    • Interview
  • Thema’s:
    • Duurzaamheid
    • Innovatie
    • Smart Energy Systems

De SES-subsidie is medio 2022 voor de vierde keer in zijn bestaan toegekend aan verschillende bedrijven. HySiLabs is er daar een van. Samen met Den Hartogh Logistics start het bedrijf een haalbaarheidsstudie naar het vervoeren van grote volumes groene waterstof vanuit Brazilië, via de bestaande infrastructuur.

HySiLabs vrachtwagen
© HySiLabs

Sinds HySiLabs in 2015 als start-up begon, is het flink gegroeid. Inmiddels is het met 15 werknemers op verschillende plekken in Europa te vinden. Dankzij de subsidie van Smart Energy Systems ontstaat de mogelijkheid om een haalbaarheidsstudie in de Rotterdamse haven uit te voeren.

Internationale waterstof-hub

“De Rotterdamse haven heeft het voornemen om in 2050 18 miljoen ton groene waterstof te importeren en daarmee een internationale waterstof-hub te worden”, vertelt Belén Moreno, Sales & Marketing coördinator bij HySiLabs. Groene waterstof is een sleutelelement in de energietransitie als duurzame brandstof en energiedrager. “Maar het klaarmaken van het transport is – zeker over lange afstanden – erg ingewikkeld en daarmee duur. Waterstof moet tot -253 graden Celsius koelen om het vloeibaar te maken of het moet ‘ingepakt’ worden in een molecuul. Tot nu toe zijn hier alleen schadelijke, op koolstof gebaseerde moleculen voor.”

Innovatieve en duurzame technologie

Maar de oplossing is binnen handbereik, stelt Moreno. HySiLabs heeft een nieuw molecuul ontwikkeld, HydroSil, dat waterstof omzet naar een vloeibare substantie. Het molecuul, ook wel een waterstofdrager genoemd, is gebaseerd op siliconen. “Het is daarmee niet giftig of schadelijk voor mens en natuur”, vertelt Moreno. HydroSil kan maar liefst zeven keer meer waterstof vervoeren dan gebruikelijk en het kan via de bestaande infrastructuur worden vervoerd. “Een groot economisch voordeel, want zo hoeven we niet te investeren in nieuwe technologieën waarmee we de waterstof over lange afstand kunnen transporteren. Daarnaast kan de waterstof direct gebruikt worden en is er geen extra energie nodig om het om te zetten”, legt Moreno uit.

De haalbaarheidsstudie die de SES-subsidie mede mogelijk maakt, focust zich op de vraag wat het technologisch en economisch oplevert als er grote volumes groene waterstof uit Brazilië geïmporteerd worden naar de Rotterdamse haven. “We hopen vooral te bewijzen dat onze technologie het verschil zal maken in de toekomst. Dat het bijdraagt aan veilig en betaalbaar transport van dit belangrijke, duurzame element. En dat we de bestaande infrastructuur kunnen hergebruiken voor deze nieuwe technologie. Uiteindelijk hopen we ook op sociaal-economisch vlak bij te dragen, door het creëren van nieuwe banen voor mensen in het werkveld.”

Warm welkom

Moreno is erg te spreken over de warme ontvangst in Rotterdam. “We voelen dat er veel steun is voor innovatie. Rotterdam neemt ons serieus. We kijken er erg naar uit om hier aan de slag te gaan.”

Meer informatie

Wil je meer weten over de innovatie van HySiLabs? Klik dan hier.

Deel deze pagina