Joline Jolink
Bij ontwerper en ondernemer Joline Jolink draait alles om circulariteit en duurzaamheid. Hoe verhouden deze begrippen zich tot de mode-industrie? We stellen haar vijf vragen, niet meer, niet minder
Sommige zaken stonden vrijwel stil tijdens corona, hoe was dat bij jou?
We hebben zeker wel de effecten gevoeld van de crisis, maar gelukkig ging het werk in de ontwerpstudio gewoon door. Dat moest ook wel, want er is enorm veel vraag naar duurzame mode. Ik heb al vrij lang geleden geïnvesteerd in een online community en heb al sinds 2008 mijn webshop. Dat ging natuurlijk, zeker in die begintijd, met vallen en opstaan, maar het is wél de ruggengraat van het bedrijf geworden.
Je kiest ervoor om heel bewust je eigen koers te varen met je bedrijf, kun je uitleggen hoe je dat doet?
Het is een drang naar onafhankelijkheid. Door de jaren heen maak ik steeds meer keuzes die afwijken van de “norm” die in de mode-industrie min of meer gedicteerd worden. Ik vind dat redelijk achterhaald en probeer dat steeds meer achter me te laten. Ik wil keuzes maken die goed zijn voor mij én voor de planeet. Ik heb een eigen systeem weten te creëren dat enorm veel vrijheid oplevert. Ontwerpen in mijn eigen tempo en zo dicht mogelijk bij huis produceren staan daarin centraal. Dit bleek de redding te zijn voor de situatie die we de afgelopen twee jaar hebben meegemaakt. Ik werk op “gut feeling” (op gevoel).
Je gebruikt het liefst lokale stoffen, kun je daar een voorbeeld van geven?
Ik heb een jas gemaakt van Nederlandse wol uit Limburg. Helaas is wol in Nederland een restproduct en wordt (bij gebrek aan een afzetmarkt) verbrand. Dat is zo zonde, want het is schitterend materiaal met onwijs veel kwaliteiten. Het isoleert, ademt, is brandwerend, noem maar op. Gelukkig was er een bedrijf in Roermond (Ecological Textiles) die kansen zag met de wol. Het toeval wil dat ik vaak wandel in het natuurgebied waar de schapen rondtrekken. Ik kon dus de wol gebruiken van de schaapskuddes die ik in levenden lijve heb gezien. De productie van wol is erg intensief en gebeurt nauwelijks nog in Nederland. Daarom is het extra mooi om stoffen af te kunnen nemen die zo lokaal zijn.
Hoe leg je aan klanten uit waarom circulair van meerwaarde is?
Door een eerlijk verhaal te vertellen en transparant te zijn. De communicatie is een continu proces. Als ik een jas ontwerp die gemaakt is van Nederlandse wol laten we dat zien: beelden dat ik in Limburg ben geweest en de schapen heb gezien, het verhaal van de herder, echt het totaalplaatje. Dat maakt mensen bewust. Ik probeer bij elk kledingstuk uitleg te geven over het materiaal, de productie of specifieke technische keuzes voor de ontwerpen. Alles is namelijk met elkaar verbonden en het is zonde om dat verhaal niet te delen. Daarin schuilt juist de waardering voor het proces om tot een mooi en eerlijk kledingstuk te komen. De relatie met de klant speelt daarin een grote rol. Het draait voor de klant echt niet enkel om ‘zo goedkoop mogelijk’. Natuurlijk moet je wel kunnen onderbouwen waarom iets een bepaalde prijs heeft. Mensen krijgen momenteel een verkeerd beeld van wat mode eigenlijk is. Vergelijkbaar met de voedselindustrie: goedkoop, makkelijk en snel met een enorme belasting van de aarde. Een mooi voorbeeld voor een alternatief voor zowel mode als de voedselindustrie is appelleer: ‘leer’ gemaakt van reststromen uit de fruitteelt. Dat gebruik ik voor vegan sneakers en als label op de achterkant van een jeans. Ik wil graag een mooi en eerlijk alternatief bieden met kleding waar je van kunt houden juist vanwege het verhaal.
Wat betekent circulair voor jou als ontwerper en ondernemer?
Als je iets wegdoet moet het gerecycled kunnen worden, daar ligt dan ook een taak voor mij als ontwerper. Als ik nieuwe kleding ontwikkel en laat produceren, zorg ik er tevens voor dat het gemaakt is van gerecycled materiaal. Daarnaast hebben we “Nieuwe Liefde” geïntroduceerd. Dat is een tweedehands project waarbij we vaste klanten van de afgelopen 15 jaar oproepen om items die ze misschien niet meer dragen bij ons terug in te leveren, zodat wij ze voor hun kunnen verkopen. Wanneer de kwaliteit van het materiaal goed is en mensen hebben er met liefde voor gezorgd kunnen die items gewoon nog een tweede leven tegemoet. Wij faciliteren dat graag in onze winkels. Wie weet hoeven we dan in de toekomst minder te produceren. Sowieso produceren we al bewust in kleine oplages. Ik wil namelijk niet teveel nieuwe kleding de wereld in helpen, ondanks dat dat betekent dat ik vaker nee moet verkopen.
Bij ondernemen hoort omgaan met verandering, hoe kijk jij daarnaar?
Onbewust denken veel mensen dat verandering per definitie slecht is, terwijl het ook veel goeds kan brengen. Je merkt dan dat men iets vertrouwds wil behouden, omdat het veilig voelt. Terwijl iets onbekends misschien wel veel beter is. Het is natuurlijk begrijpelijk dat ondernemers momenteel (gezien de crisis de afgelopen twee jaar) voor veilig kiezen. Maar soms is het goed om dat veilige gevoel los te laten en te zoeken naar uitdagingen. Ik vind daarin veel inspiratie bij kunstenaars, zoals Georgia O’Keeffe en Louise Bourgeois. Vrouwen die in de tijd dat het ongebruikelijk was (door bijvoorbeeld oorlog of verwachting uit de maatschappij) toch hebben doorgezet en een nalatenschap hebben gecreëerd. Mijn belangrijkste les is dan ook: Nieuwsgierig blijven, daardoor kun je als ondernemer blijven groeien, ontwikkelen en innoveren.
Benieuwd naar de winkel of collectie van Joline? Kijk eens op haar website of bezoek @joline_jolink op Instagram.