Baek een smakelijke woonkamer op de Blaak

  • Inhoudstype:
    • Interview
  • Thema’s:
    • Ondernemerschap

Ter ere van het 40-jarige jubileum van de Ondernemersbalie, genoten wij van een bakje koffie bij Baek. Van 11 tot 11 staan daar de gastvrije horecamannen Joost en Peter voor jou klaar.

Joost van Santen van BAEK in gesprek met Ondernemen010 over het 40 jarige jubileum van de Ondernemersbalie
Joost van Santen, BAEK © Frank Diemel

BAEK: Van verse koffie tot ijskoud bier

Joost van Santen en Peter Putkamer, de oprichters van Baek, leerden elkaar kennen tijdens hun studie aan de Hogeschool Rotterdam. Met een gedeelde passie voor horeca en opgedane ervaring bij Loos en Verhip, besloten zij 8 jaar geleden hun jongensdroom waar te maken. Schuin tegenover het kantoor van de Ondernemersbalie op de Blaak zijn zij inmiddels een warm thuis voor de buurt. Waar de naam vandaan komt? ‘Baek, dat bekt gewoon lekker’.

De Ondernemersbalie als fijne buren

Toen zij acht jaar geleden het idee hadden om dit restaurant te starten, wisten ze niet waar te beginnen. Het bezoek aan de Ondernemersbalie bleek cruciaal voor het vormgeven van hun ondernemingsplan. Zij kregen belangrijke adviezen, bijvoorbeeld over de keuze van rechtsvorm. Zij kozen voor een CV in plaats van BV, iets waarvan zij voorheen nog nooit hadden gehoord. De praktische adviezen van de Ondernemersbalie hielpen hen bij de uitdagende beginfase van hun onderneming. De grootste lessen van het ondernemerschap heeft Joost op latere bijeenkomsten van de Ondernemersbalie gepresenteerd. “Ondernemen is de meest leerzame periode van je leven. Om dan dingen te delen waar je tegenaan loopt en waar andere mensen je bij kunnen helpen is heel waardevol.”- vertelt hij.

Het advies van de Ondernemersbalie over de rechtsvorm heeft een stevige basis gelegd voor onze onderneming.”

Joost van Santen, BAEK

Het succes ben je zelf

Inmiddels geworteld als huiselijk eetcafé tussen alle bedrijven in dit gebied, vragen we naar het geheime succesrecept. “Wij zijn de reden dat mensen terugkomen,” zegt Joost trots. De mannen van Baek begrijpen dat in een stad met overal goed eten, het bieden van een warme ervaring cruciaal is. “Je kunt bijna overal in Rotterdam prima eten, maar wij zorgen ervoor dat mensen bij ons terugkomen,” De mannen van Baek hebben zich gericht op het creëren van ambassadeurs, vooral uit de nabijgelegen bedrijven. “We hebben ons gericht op het bouwen van relaties met bepaalde gasten, die in hun bedrijf voor ons pleiten en anderen aanmoedigen om bij ons te lunchen en te borrelen,” verklaren ze. Door deze strategie heeft Baek een sterke, loyale klantenbasis opgebouwd die de basis vormt van het succes.

“Waar een wil is, is een weg!”

Joost

Advies aan jonge ondernemers

De belangrijkste les die deze mannen aan jonge ondernemers willen meegeven: “Waar een wil is, is een weg! Als je vastberaden bent en hard werkt, zal je inspanning opgemerkt worden, zelfs als het niet direct via de gebruikelijke kanalen lukt.” Daarnaast benadrukken zij het belang van een ondersteunend netwerk. “Durf je gevoelens te delen en samen te werken met anderen, een solide supportgroep om je heen is onmisbaar. Bij Baek steunen we elkaar, dat maakt ons sterker.”

40 jaar Ondernemersbalie – inspiratieverhalen

Rotterdam, de stad van vernieuwing en ondernemen, is de thuisbasis van veel ondernemers die gestart zijn bij de Rotterdamse Ondernemersbalie. Verhalen die een inspiratiebron voor velen zijn. In het kader van het 40-jarige jubileum van de Ondernemersbalie spraken we deze ondernemers. Je leest er alles over op onze jubileumpagina!

Label Ondernemersbalie 40 jaar ter illustratie

Deel deze pagina