• Inhoudstype:
    • Interview
  • Thema’s:
    • Digitaal
    • MKB010 Next

Ook jouw Zaak: Conceptstore Keet

Het snuffelgevoel van Keet

Het ging helemaal tegen haar principes in, een webshop. Het paste niet bij wat conceptstore Keet wil zijn. Uit coronanood geboren zag deze eind 2020 toch het levenslicht. En nu is eigenaar Claire Warneke er ‘superblij’ mee. De webshop is een blijvertje.

conceptstore Keet

Snuffelen als concept

Verschillende kleine ondernemers bieden hun producten aan via Keet, van sieraden tot leuke kussenhoezen. Allemaal ‘huren’ ze hun plekje bij Keet in een zijstraat van de Meent. Deel van het concept is dat klanten komen snuffelen en de producten kunnen zien, voelen en ervaren. Drie jaar geleden was een webshop om die reden een no go. “Het voelde niet goed”, en daarmee was voor Claire alles gezegd.

Platform voor al die leuke ondernemers

Op social media was Keet wel meteen heel actief. Het is hun grootste marketingtool om zichtbaar te zijn, ook buiten Rotterdam. Voor klanten én voor de ondernemers van Keet. “We hebben zoveel leuke ondernemers die mooie dingen maken en bedenken, maar te weinig zichtbaar waren naast giganten als bol.com of De Bijenkorf. Facebook en Instagram zijn dan onmisbaar voor een groot bereik en zichtbaarheid.”

Deze inhoud is beschikbaar wanneer de cookies geaccepteerd zijn.

De webshop en een nieuwe markt

Door corona bood een webshop ineens wel een absolute meerwaarde. “Ik wilde onze klanten blijven bedienen en een podium blijven geven aan de ondernemers, ook al waren de winkeldeuren gesloten. Een webshop was plots een uitkomst en ik ben heel blij dat we de stap hebben gezet.”

Want door de webshop heeft de zakelijke markt Keet ontdekt. De borrelpakketten, cadeautjes om medewerkers een hart onder de riem te steken, voor een jubileum of rondom de feestdagen: ze vliegen de deur uit. In de aanloop naar Pasen stonden 1800 pakketten klaar om in een weekend verzonden te worden. Reden waarom de webshop ook na corona een blijvertje is.

Zonder overheidssteun

Niet geheel onbelangrijk, met deze bron van inkomsten kan Claire zonder overheidssteun de huur van Keet en het salaris van haar acht werknemers blijven betalen. “De omzet is niet hoger dan toen de winkel open was, maar voor deze tijd hebben we niet te klagen.”

All over met socials

Ook richting de zakelijke markt zijn social media een belangrijke tool. “Mensen die al klant bij ons waren, tippen nu hun werkgever. De kring wordt groter, medewerkers posten iets op socials en voor je weet gaat het all over. Zelf plaatsen we dagelijks veel stories.” Een vaste marketingmedewerker heeft ze daar niet voor. “We posten allemaal iets, vanaf onze kop koffie als we de dag beginnen tot dat leuke nieuwe product dat net einde dag nog binnenkomt.”

Het werkt echt

Het werkt echt, volgens Claire. Eveneens als communicatiemiddel. Want er komen regelmatig vragen en verzoeken binnen via Instagram. “We hebben een productomschrijving op de website maar we geven ook persoonlijk advies, ook buiten openingstijden. En als er mensen zijn die stylingadvies willen, dan staan onze stylisten klaar.”

Met windowshoppen creëerden we het idee van een beetje snuffelen. Een supervondst, want hiermee ging het gevoel waar Keet voor staat gewoon door.”

Claire Warneke

Letterlijk windowshoppen
De fysieke winkel van Keet bleef in coronatijd dienstdoen als etalage. Echt windowshoppen, noemt Claire het. “We hebben dat heel letterlijk genomen. Op onze ramen hadden we QR-codes geplakt. Door deze te scannen konden mensen de producten in de etalage meteen vinden in onze webshop.” Keet voerde dat concept helemaal door met straatstickers die naar de etalage toe leiden en kijkgaten in de etalage zelf waardoor je nog wel de winkel in kon kijken. Klanten konden deze originele manier van winkelen erg waarderen. “Toch het idee van een beetje snuffelen, waar Keet voor staat, weliswaar met glas ertussen. Een supervondst, want hiermee ging het gevoel van Keet gewoon door.”

TIPS
van Claire voor (verder) digitaliseren van jouw zaak:

  • Doe navraag bij andere ondernemers over hun webshop, volg je gevoel en begin gewoon. Bij mij staan de marketingboeken nog onaangeroerd in de kast.
  • Je webshop hoeft niet perfect te zijn, dat is die van ons ook niet, maar moet vooral uitstralen wie je bent: blijf daarom dichtbij je eigen gevoel én je huisstijl.
  • Niet alles hoeft online te staan, er mag offline nog iets te ontdekken zijn. Exclusieve dingen zet ik niet op de website, die wil ik juist verkopen in de winkel.
  • Twijfel niet over socials. Als je er nog niet mee werkt, doe het vandaag. Het hoort bij hedendaags ondernemen.

Meer inspiratie

Meer ondernemersverhalen

Ook jouw Zaak

Meer weten over MKB010 Next

MKB010Next

Handige tools, links en meer

Goodiebags vol info!

Deel deze pagina