‘Kennis opdoen over waterstof in mobiliteit heeft nu prioriteit.’

  • Inhoudstype:
    • Interview
  • Thema’s:
    • Innovatie
    • Maritiem

De toekomst van waterstof ligt in Rotterdam. Omdat de Hydro Generation juist daar kansen ziet en pakt om geschiedenis te schrijven. De Hydro Generation is een groep voorlopers die ziet dat Rotterdam dé plek is om innovatieve CO2-neutrale oplossingen waar te maken. Zo zet Annemiek Luimes voor de gemeente Rotterdam zich in voor de toepassing van waterstof in mobiliteit. Zoals voor pilots met waterstof in het gemeentelijk wagenpark.

De Hydro Generation, portret Annemiek Luimes
Annemiek Luimes – © Eric Fecken

Waterstofbakfietsen? Nee, die komen er niet, glimlacht Annemiek Luimes, adviseur duurzaamheid bij gemeente Rotterdam. “Waterstof leent zich specifiek voor groter en zwaarder transport. Denk aan de kolkenzuiger die sinds 2021 in ons wagenpark staat: een vrachtwagen met een zuigsysteem dat putten, zoals de riolering, in de stad schoonmaakt.”

Wereldprimeur

De kolkenzuiger was een wereldprimeur. De wagen werd samen met de markt ontwikkeld, omdat het om zeer specifieke techniek vroeg. “De techniek was zó nieuw dat de wagen regelmatig niet werkte of een tijdje stilstond. Rotterdam is een proeftuin voor allerlei CO2-neutrale oplossingen. Dat de waterstof-kolkenzuiger opstartproblemen heeft, is logisch en heel leerzaam. We doen ervaring op die van onschatbare waarde is voor de toekomst.”

Het raakt de kern van waar Luimes in gelooft: elk duurzaam alternatief een kans geven. “We zitten in een experimentele fase, waarbij we aansturen op een duurzaam wagenpark in 2030. In deze fase mogen we niks uitsluiten. Ook al denken we veel vanuit elektriciteit, waterstof kan de ontbrekende schakel zijn.” Want op het eerste gezicht lijkt waterstof niet het ideale alternatief voor het wagenpark van de gemeente. “We zitten voorlopig op de lijn: elektrisch waar het kan, waterstof waar het moet”, vertelt de adviseur. “Dat komt omdat je waterstof moet produceren. Daar is veel elektriciteit voor nodig en ook bij de omzetting verlies je elektriciteit. Het is dus eigenlijk een omweg ten opzichte van elektrisch rijden.”

‘Waterstof kan de ontbrekende schakel zijn.’

Waterstofpick-up truck

Toch zijn er voldoende voordelen om waterstof als brandstof verder te onderzoeken. “Vooral zwaarder transport en bij langere afstanden is waterstof effectief. Accu’s kunnen dat niet aan. Hetzelfde geldt voor wagens die meerdere functies moeten uitvoeren, zoals de kolkenzuiger, vuilniswagens of de in mei gelanceerde pick-up truck.” Deze Warrego pick-up truck van H2X wordt gebruikt door boswachters, onder meer in het Kralingse Bos. De wagen kan zo’n 400 kilometer afleggen op een volle waterstoftank. Het enige dat uit de uitlaat komt is water, net zoals bij de kolkenzuiger.

Andere redenen voor de gemeente om de pijlen op waterstof te richten, is de toenemende netcongestie. “Dan wordt opladen van je elektrische wagens lastig. Waterstof wordt op een plek gemaakt en vervolgens gebruikt op een andere plek, bijvoorbeeld daar waar veel netcongestie is.” Ook denkt Luimes aan de cruciale vitale processen binnen de gemeente; laden kost meer tijd in vergelijking met het tanken van waterstof. Dit kan invloed hebben op de bedrijfsvoering en op de keuze voor elektriciteit of waterstof. “Idealiter werken we met een mix, waarmee je die zekere bedrijfsvoering garandeert.”

Er zijn nog veel stappen te zetten, volgens Luimes. Het tanken van waterstof bijvoorbeeld kan maar op een paar plekken in de regio. Nu moeten de bestuurders naar Rhoon rijden en binnenkort kan tanken ook in Capelle aan den IJssel. “Tankstations gaan alleen open als er vraag is, terwijl investerende partijen wachten op bereikbare tankstations. Die cirkel doorbreken is belangrijk. De gemeente kan hierin een rol spelen als launching customer.”

‘Ik werk aan een groter geheel, iets wat mij overstijgt.’

Groene waterstof schaars

En dan is er nog de uitdaging van groene waterstof, dat schaars en duur is. “Een vrachtwagen op grijze waterstof laten rijden is even vervuilend als rijden met de schoonste diesel. Waterstof volop inzetten heeft dus pas zin als het volledig groen is. Maar om daar te komen is kennis en kunde nodig. Daarom is innovatie nu belangrijk, ook als dat betekent dat er nog geen groene waterstof wordt gebruikt”, stelt Luimes.

Een duurzame toekomst gaat de adviseur extra aan het hart nu ze zwanger is. “Ik was er al veel mee bezig, maar nu besef ik meer dan ooit: het gaat over de toekomst van onze kinderen.” Daarin voelt ze zich dan ook onderdeel van de Hydro Generation. Luimes: “Ik werk aan een groter geheel, iets wat mij overstijgt. Dat doe ik met collega’s die hetzelfde gevoel hebben. Werken in zo’n gepassioneerde omgeving is heel fijn. Het urgentiegevoel maakt dat we dingen voor elkaar krijgen. Zodat er hopelijk in 2030 voldoende groene waterstofproductie is en we heel wat succesvolle pilots verder zijn.”

Deze inhoud is beschikbaar wanneer de cookies geaccepteerd zijn.

De Hydro Generation

Laat je inspireren door de andere Hydro Generation ondernemers in deze serie en lees waarom zij vinden dat Rotterdam de waterstof hub van Europa is.

In contact komen met de Hydro Generation?

Benieuwd naar de koers die Rotterdam vaart op het gebied van waterstof? Ga je graag in gesprek met de Hydro Generation?

Neem dan contact op met Lieuwe Brouwer: lm.brouwer@rotterdam.nl

Deel deze pagina