Koffie met impact

  • Inhoudstype:
    • Interview
  • Thema’s:
    • Duurzaamheid
    • Food

Heerlijk, zo’n warme kop koffie of thee tijdens je werk. MAAS verzorgt de warme dranken bij heel wat organisaties, van bedrijven tot ziekenhuizen, universiteiten en andere instellingen. Ook bij de gemeente Rotterdam. Duurzaamheid, in de breedste zin van het woord, staat bij MAAS centraal. Zodat ons bakkie niet alleen een genietmomentje oplevert, maar ook een verschil maakt voor natuur en mensen.

Dame met tatoages houdt kopje met schotel op.
© Zwart Wit010

Iets meer dan vijf jaar geleden is het een bewuste keuze geweest: MAAS wil niet de grootste of goedkoopste worden in de branche, maar de duurzaamste. “We zijn dan ook snel koploper geworden in duurzaamheid”, vertelt Vera Verberne, CSR-marketeer. “En dat willen we blijven, want zo onderscheiden we onszelf. Om te blijven groeien, en omdat duurzaamheid zo’n breed begrip is, hebben we voor onszelf het IMPACT-programma gestart. Hierin zorgen we ervoor dat onze warme dranken een positieve impact hebben op drie fronten: in het land van oorsprong van onze koffie en thee, op het milieu en op sociaal gebied in Nederland.”

We willen dat de landen waar zij wonen zoveel mogelijk profiteren van de productielijn

Michiel Goossen bid director – MAAS

IMPACT@ORIGIN en @FOOTPRINT

“De boeren die onze koffie en thee verbouwen, werken onder goede en verantwoorde arbeidsomstandigheden”, vertelt Michiel Goossen, bid director bij MAAS. “We willen dat de landen waar zij wonen zoveel mogelijk profiteren van de productielijn. Daarom verplaatsen we ook verwerkings- en verpakkingslijnen naar Ethiopië en Nepal. We leiden mensen daar op en zorgen voor meer werkgelegenheid ter plekke.”

Met IMPACT@FOOTPRINT doet MAAS al het mogelijke om haar ecologische footprint te minimaliseren, zoals de CO2-uitstoot terugdringen. “Een van de belangrijkste besparingen maken we door onze routes slim te plannen”, legt Michiel uit. “Elke dag zijn er 450 medewerkers van MAAS op pad om alle koffiemachines te onderhouden, te reinigen en te vullen. Dit is een logistieke puzzel die we zo goed mogelijk leggen. We onderzoeken nu bijvoorbeeld of we op afstand kunnen gaan bepalen wanneer een koffiemachine onderhoud nodig heeft. Zo rijden we niet voor niets naar een klant toe. En áls we rijden, doen we dat zoveel mogelijk elektrisch. Onze doelstelling is om in 2025 onze CO2-uitstoot gehalveerd te hebben.”

Klanten kiezen bewust

Ze merken het in de gunningscriteria van aanbestedingen en in gesprekken met klanten: steeds meer organisaties willen hun medewerkers verantwoorde koffie en thee aanbieden. “Iedere klant legt daarbij zijn eigen nadruk: voor de één is vooral CO2-reductie belangrijk, terwijl een ander vooral waarde hecht aan eeneerlijke prijs voor de koffieboer of het behoud van bossen. Daarom is het zo gunstig dat wij op al die gebieden een verschil maken”, legt Vera uit. “Opdrachtgevers die in hun inkoopbeleid aandacht besteden aan duurzaamheid, zoals de gemeente Rotterdam, maken het voor ons extra aantrekkelijk om stappen te zetten. Omdat we er simpelweg punten mee kunnen verdienen in een aanbesteding. Voor de gemeente Rotterdam gaf onze samenwerking met Heilige Boontjes bijvoorbeeld de doorslag.”

Heilige Boontjes is een Rotterdams bedrijf met heerlijke koffie, gebrand en geschonken door jongeren ‘met een randje’. Ze zijn in aanraking geweest met justitie, maar krijgen bij Heilige Boontjes de kans om horeca- en andere werkervaring op te doen. “Als MAAS hebben we de koffie van Heilige Boontjes opgenomen in ons assortiment”, vertelt Michel. “Dat betekent voor hen natuurlijk veel extra verkoop, wat ervoor zorgt dat ze meer jongeren in dienst kunnen nemen. Zo draagt het drinken van een kop koffie bij aan het verschaffen van meer en betere kansen voor jongeren met een besproken verleden. Als deze jongeren dan hun leven weer op de rit krijgen: dat is pas impact! Alleen al door de koffie die de gemeente Rotterdam drinkt, zijn er twee Heilige Boontjes in vaste dienst.”

Maak het mogelijk

Om koffie met impact te kunnen leveren is ook de volle inzet van klanten nodig, merkt Vera. “Bijvoorbeeld door een passend budget vrij te maken, waardoor de eisen die klanten stellen in hun aanbesteding ook echt haalbaar zijn voor leveranciers. Onze klanten hebben vaak, begrijpelijk genoeg, weinig kennis over productie, verwerking, verpakking en vervoer van onze producten. In gesprekken geven wij heel precies aan welke kosten we maken binnen de keten en hoe de prijs is opgebouwd. Door die transparantie gaan klanten begrijpen waarom onze prijs soms iets hoger ligt. En dan zijn ze vaak graag bereid om iets extra’s te betalen.”

Deel deze pagina