Koningsdag 2023: samen b(r)ouwen aan een duurzame toekomst!

  • Inhoudstype:
    • Verhaal
  • Thema’s:
    • Circulair
    • Duurzaamheid
    • Food
    • Horeca

Rotterdam is de thuishaven van de Stadshaven Brouwerij, vanaf de opening in juli 2021 direct de een na grootste onafhankelijke craftbier brouwerij van Nederland. Toeval dat de Stadshaven Brouwerij voor Rotterdam heeft gekozen? Zeker niet! Bij zowel de brouwerij als de stad staan duurzaamheid en circulariteit hoog in het vaandel. We zijn strijdvaardig, inclusief, ambitieus, innoverend en vooruitstrevend en dat maakte de match. De brouwerij is dan ook erg trots dat Rotterdam is gekozen als locatie voor Koningsdag 2023, en daar gaan zij hun steentje aan bijdragen.

Stadshaven Brouwerij ontwikkelt speciaal Koningsdagbiertje.
© Stadshaven Brouwerij

010 Koningsdagbier

“Om de gemeenschappelijke waarden van Koningsdag, Rotterdam en Stadshaven Brouwerij te belichamen, gaan wij een exclusief ‘Stadshaven Brouwerij Koningsdag Bier’ brouwen, waarvan een gedeelte van de omzet naar een Rotterdams goed doel gaat: Viktor Vitamientje.”

Dit officiële 010 Koningsdagbier kan uiteraard niet zomaar een biertje zijn. Het moet innoverend en circulair zijn, het moet ( net als Rotterdam en Koningsdag) voor iedereen toegankelijk zijn ( lees: goed doordrinkbaar) en moest uiteraard oranje van kleur zijn!

Zij brouwen daarom een oranje gekleurde pilsner , laag in alcohol (4,9%) met sinaasappel, mango, abrikoos en perzik. Door het toevoegen van fruit past het bier perfect bij hun Fearless Fruit lijn en wordt de koppeling gemaakt met zowel de geschiedenis van ons pand als met het goede doel.

© Stadshaven Brouwerij

Viktor Vitamientje als goed doel

Een gedeelte van de omzet van het biertje gaat naar Viktor Vitamientje. Zij vinden dat ieder kind recht heeft op voldoende vitamines waarmee het fysiek en geestelijk gezond op kan groeien. Dit doen zij door Rotterdamse ouders in geldnood wekelijks te voorzien van groente en fruit. Zo kunnen deze ouders hun kinderen toch gezonde voeding bieden.

Co-creation label

Koningsdag is een feest van het volk en dit moet dan ook terugkomen in het Koningsdag 010 bier. Daarom doet de brouwerij een beroep op de creativiteit van de stad en zij laten het design van het label namelijk ontwikkelen door de Rotterdammers zelf met een (online) wedstrijd.

Wat moet er volgens de Rotterdammers/ Rotterdam liefhebbers echt op dit typisch Rotterdamse biertje komen? Wat mag niet ontbreken? Een bier van Rotterdam, voor iedereen!

Ook meedoen aan Koningsdag?

Met Oranje Voor Goed wordt met een groot evenement als Koningsdag iets terug gegeven aan de stad. De gemeente stelt het Koningsdaglogo beschikbaar om producten te bedenken en te verkopen. De vraag is dan wel om 10% van de winst af te dragen aan een sociaal initiatief. Hierbij wordt samengewerkt met de Voor Goed Agency, aanjagers van sociaal ondernemerschap.

Doet jullie bedrijf ook iets speciaals met Koningsdag? Laat het ons weten & deel je verhaal met ons.

Deel deze pagina