Marflex & Snijders

  • Inhoudstype:
    • Interview
  • Thema’s:
    • Innovatie
    • Smart Energy Systems

Dagelijks komen schepen aan in de Rotterdamse haven die vloeibare ladingen moeten overhevelen. Daarvoor worden regelmatig de elektrisch aangedreven pompen van MarFlex gebruikt. Volgens de fabrikant kan het pompen vanuit verschillende tanks eenvoudiger én energiezuiniger. De SES-subsidie wordt dan ook ingezet om ‘Smart Pumping’ verder te onderzoeken.

Bij het gelijktijdig lossen van meerdere tanks is er constant een andere pompsnelheid en klepstand nodig. Dat kan straks met Smart Pumping automatisch. Dit bespaart veel energie volgens Peter Raaijmakers, Manager Technics bij MarFlex & Snijders.

Toerental automatisch berekend
De basis van de energiebesparing zit in een zelfontwikkelde software. De klant kan in deze software verschillende laaddata instellen en kiezen voor de snelste of meest energiezuinige lossing. Raaijmakers legt uit: “Stel, we verkopen een pomp voor olie. Die kan 100 kuub per uur en een druk van 8 bar verpompen. Vervolgens komt het schip aan bij een terminal die zijn eigen ‘waarden’ heeft. De terminal kan bijvoorbeeld maar 80 kuub per uur en een druk van 5 bar ontvangen. Als de vloeistof ook nog een andere dichtheid heeft dan olie, dan moet je het toerental van de pomp anders instellen.” Dankzij de software wordt het aanpassen van het toerental eenvoudig. De software berekent de nieuwe waarden automatisch en dat levert efficiëntie op. De pomp draait dan in het zogenaamde Best Efficiency Punt (B.E.P.).

Ook wordt flink energie bespaard door het juiste niveau bij gelijktijdig lossen in elke tank te behouden. Raaijmakers: “Als er bijvoorbeeld zes tanks worden gelost, dan ontstaat er al gauw niveauverschil tussen de tanks. Dat terwijl overal dezelfde pompsnelheid wordt aangehouden. Daarmee verlies je energie. Met onze methode wordt dit verschil gedetecteerd. Vervolgens worden de snelheid van de pomp en de klepstand automatisch aangepast.” Dit zorgt ervoor dat alle lading netjes naar de terminal vloeit en niet naar de tanks met lager niveau.

SES-subsidie voor meer onderzoek 1600 ladingen

In 2023 is er met een prototype binnenvaartschip waardevolle data opgehaald. Maar er valt nog veel te leren, stelt de manager. Daar wordt dan ook de SES-subsidie voor ingezet. “Hoewel we de potentie kunnen aantonen, moeten we nog meer weten over de verschillende ladingstypes, in totaal zo’n 1600. Daarnaast kan de laad- en losmethode variëren per type tanker. We onderzoeken ook de juiste diameters van leidingen tussen schip en terminal, net als de mogelijkheid om het pompsysteem in bestaande (zee)schepen te upgraden.”

Energiezuinige haven
“We garanderen onze klanten minimaal 20 procent kostenbesparing, maar uit ervaring weten we dat we 40 procent kunnen halen”, vertelt Raaijmakers. Hij vindt het vooral belangrijk dat eindgebruikers begrijpen dat het lossen zeker niet langer duurt dan de traditionele manier. “Energiezuinigheid moet beloond worden in de haven. Dat is wat ons systeem mogelijk maakt: lossen binnen een gewenste tijd met het minimaal aantal pompen.”

Raaijmakers ziet het al helemaal voor zich. In de Rotterdamse haven wordt straks snel én zuinig overgepompt, dankzij Smart Pumping. “En omdat het systeem minder stroom verbruikt, kan dit hopelijk ook met gebruik van groene walstroom, die vaak een lager maximaal vermogen heeft.”

MarFlex | Home en www.snijders-et.nl

Deel deze pagina