Mark Brouwers van Noctoapp
In 2017 richtten Mark Brouwers en compagnon David Franzén het bedrijf ‘Nocto‘ op. Na een rumoerige start vanwege alle beperkingen rondom corona, is de horeca social media app deze lente gelanceerd. Hoog tijd om Mark wat vragen te stellen!
Hoe is Nocto ontstaan?
Het bedrijf werd in 2017 opgericht door David Franzén en Mark Brouwers, toen ze zich realiseerden dat bestaande sociale media platformen niet optimaal zijn ingericht voor de horeca industrie. Mark Brouwers organiseerde evenementen op het strand in Den Haag en heeft, onder andere, online marketing gedaan voor diverse horecazaken. Hij ervaarde hoeveel tijd, geld en energie het kost om een bepaalde doelgroep aan te trekken via de huidige social-mediakanalen. Daar moest verandering in komen. Tegelijkertijd zijn mensen altijd op zoek naar een leuke plek voor een hapje, een drankje of evenement. Zo kreeg Mark een idee voor een applicatie waarin je kan zien waar het gezellig is. Toen hij ging kijken of er al iemand bezig was met iets dergelijks, ontmoette hij David Franzen.
David Franzén is Zweeds, groeide op in Zwitserland en ging studeren aan de Erasmus Universiteit hier in Rotterdam. “Ik vond het moeilijk om locaties te vinden die bij mijn interesses pasten en dacht: waarom is er geen app die me helpt om op het juiste moment op de juiste plaats te zijn?” Toen besloot hij om dit zelf te gaan bouwen.
Nocto is een ‘hospitality marketing tool’. Wat houdt dit in?
Nocto is een social media platform voor het verbinden van consumenten, horeca, evenementen en merken. Zo is er een social media app voor de horeca-gangers en een marketing & data platform voor horecagelegenheden en leveranciers. Op de gratis social media app zijn het de gasten die – vanuit locaties – foto’s en video’s plaatsen en met elkaar delen. Gebruikers delen content niet alleen met vrienden, maar ook met iedereen in de stad. Zo helpen mensen elkaar om de juiste plek te vinden. Voor de eerste keer, wordt de consument hiervoor beloond, met een eigen digitale token. Deze loyalty tokens worden uitgegeven aan aanbiedingen in locaties. Daarnaast vind je er bijvoorbeeld ook een evenementenlijst waarbij je kan zien hoe je ergens komt en waar je direct een ticket kan kopen of een reservering kan maken.
Terwijl de app mensen informeert, is het tegelijkertijd een “marketing tool” voor de horeca. Het marketing & data platform helpt horecalocaties met het vergroten van de zichtbaarheid en het opbouwen van een relatie met gasten aan de hand van data. In de Nocto app, zijn het de gasten die locaties promoten door foto’s en video’s te posten en te delen naar relevante mensen in de buurt. Evenementen worden gepromoot. Middels deals krijgen specifieke dagen en tijden extra promotie. Ook word er data verzameld dat kan worden ingezet om te zorgen dat gasten vaker terugkomen.
Waarom hebben jullie gekozen voor Rotterdam?
Nocto is eind 2017 opgericht in Rotterdam. Rotterdam was de perfecte proeftuin gezien het kantoor gevestigd was in het centrum. Snel schakelen met horeca ondernemers was in de test fase van groot belang. Toch is Nocto, 6 maanden voor corona de industrie deed sluiten, van start gegaan in Den Haag. Co-Founder Mark Brouwers komt uit Den Haag en heeft hier een sterk netwerk, wat ervoor zorgde dat een lancering in een stad goed getest kon worden. Nu Nocto (na 2 jaar) weer van start gaat, is er gekozen om als eerste in Rotterdam te starten. Het Rotterdamse nachtleven is bruist en ondernemers staan open voor vernieuwing. Op 7 mei gaat Nocto officieel lanceren in Rotterdam. De planning is om het komende half jaar ook van start te gaan in Den Haag, Breda, Utrecht en Amsterdam.
Wat is jullie grootste uitdaging?
Gelukkig kan ik melden dat de grootste uitdaging van afgelopen 2 jaar is volbracht. Zo is er een half miljoen aan financiering opgehaald op op te schalen door Nederland.
Welk advies hebben jullie voor innovatieve start-ups?
Verzamel de juiste mensen om je heen en ga er voor! Het team en het netwerk daar om heen zijn super belangrijk voor de groei van het bedrijf. Wij hebben veel aan mensen gehad die af en toe advies wilde geven. Dit zijn vaak kleine dingen, maar extreem belangrijk. Zo waren we in het begin zó enthousiast over de mogelijkheden van het platform dat het verhaal snel te technisch werd. Uiteindelijk gaat het er om wat de klant wil, niet welke functies je hebt.
Hoe ervaren jullie het start-up klimaat in Rotterdam?
Je merkt dat Rotterdam veel bezig is om het ondernemersklimaat te verbeteren. Zo vind je steeds meer je weg en kom je er achter dat je met bepaalde dingen ondersteuning kan krijgen. Denk aan connecties om huisvesting en financiering te vinden. Toch is dit alles nog erg gefragmenteerd, wat het lastig maakt om een een goed overzicht te krijgen van wat er mogelijk is en wie de juiste persoon is om te contacteren. “Up!Rotterdam vind ik persoonlijk een geweldig initiatief, waar zeker een opvolging op moet komen” – Mark Brouwers.
Wat is de belangrijkste les die jullie tot nu toe hebben geleerd?
Timing is key! Alles kost meer tijd dan verwacht, wat plannen lastig maar extreem belangrijk maakt. Zeker als je wat betreft sales en marketing afhankelijk bent van de tech. Al deze planningen moeten afgestemd en gestroomlijnd worden. Wanneer de planning en de timing juist zijn, maak je impact. Soms is het beter om even te wachten, en soms moet je snel schakelen om ervoor te zorgen dat je het momentum niet mist.
Op dit moment zoekt Nocto Account Managers in Rotterdam, Breda, Utrecht en Amsterdam. Mocht je iemand kennen waar deze functie goed bij past, dan horen zij graag van je via recruitment@noctoapp.com.