Meer dan een bloemenzaak: het botanische warenhuis ’s Zomers
Toen de moeder van Michael in het ziekenhuis belandde, besloot hij haar zo vaak mogelijk bloemen toe te sturen omdat hij niet altijd op bezoek kon komen. De bloemen bestelde hij in Breda, maar eigenlijk vond hij ze niet zo mooi. Michael besloot naar een alternatief op zoek te gaan, en kwam uit bij ’s Zomers – toen nog gevestigd aan de Van Oldenbarneveltstraat in het centrum van Rotterdam. Zo ontmoette hij oprichter René, en ontstond een bloemrijke samenwerking tussen de twee ondernemers.
Bloemen zijn de basis
“Aan de basis van ons werk bij ’s Zomers staan bloemen, altijd” vertelt Michael. “Maar regelmatig worden we ook gevraagd om de volledige aankleding te doen van bijvoorbeeld een restaurant of de receptie van een bedrijf. We hebben ook ervaring met het inrichten van tuinen. En inmiddels komen de feesten en evenementen ook weer op gang, dan worden we ook vaak ingeschakeld om met onze aankleding het beste uit een avond te halen.” Spraakmakende voorbeelden van concepten die volledig door het team van ’s Zomers zijn vormgegeven zijn de aankleding van de Foodhallen op de Kop van Zuid en de aankleding van het gerenommeerde sterrenrestaurant Fred.
De elektrische trike van ’s Zomers
Naast het conceptuele en creatieve, is het werk van ’s Zomers ook een logistieke uitdaging. “Op maandagochtend beginnen we vroeg, want dan komen de bloemen binnen. Deze leveren we onder andere aan balies van diverse grote en kleine bedrijven door de hele stad. Als een eerste stap in de overgang naar elektrische bezorging, hebben we een trike laten bouwen. In samenwerking met iemand uit Wageningen, die het technische gedeelte voor zijn rekening heeft genomen. De trike is op maat gemaakt zodat onze bloembakken er goed inpassen. Daarmee proberen we zoveel mogelijk te bezorgen binnen Rotterdam, en we maken ook onderscheid in prijs voor het elektrisch vervoeren. Wat lastig is, is dat we geen grote elektrische bussen hebben met een groot bereik. We rijden namelijk zomaar een paar honderd kilometer op een dag, steeds kleine stukjes, en dan gaan die accu’s erg snel leeg. De auto’s die we nu ook nog gebruiken zijn relatief schoon, maar niet volledig elektrisch. Daarom zijn we nu onder andere met adviseurs van Logistiek010 in gesprek om naar oplossingen te zoeken. Ik vind het enorm belangrijk en zinvol om hieraan te werken, maar het is wel een uitdaging.”
De ambitie: het moet echt leuk zijn om iets te komen kopen!
“Mijn ambitie ligt er vooral in dat ik een ander soort winkel wil zijn” legt Michael uit. “Het moet echt leuk zijn om iets te komen kopen. Je komt hier je geld uitgeven, maar het kost je niet alleen geld, je doet moeite om langs te komen en daarom wil ik moeite doen om het zo leuk mogelijk te maken en goede service te verlenen. Daar zitten voor mij haast geen grenzen aan, ik probeer altijd mee te bewegen met de klant en het proces leuk te maken. Dat vind ik sowieso een hele prettige houding in het leven. De ambitie is dus om een team te kweken dat naar mogelijkheden kijkt, doorgaat, en natuurlijk een selectie maakt van mooie spullen!”