Mews wint de Top 250 Golden Scaler Award: snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024

  • Inhoudstype:
    • Nieuws

Rotterdam, 6 november 2024 – Hun cloudtechnologie voor bedrijven in de hospitalitysector resulteerde in een ongekende groei voor Mews – en dit is nog maar het begin. Nadat het bedrijf begin 2024 de unicorn-status behaalde, is Mews nu uitgeroepen tot het snelst groeiende bedrijf van Nederland, zo blijkt uit onderzoek van Erasmus Centre for Entrepreneurship.

Matthijs Welle (CEO van Mews), vierde van links. Foto: Alexander Santos Lima

Tijdens de Top 250 Awards ceremonie ontving CEO Matthijs Welle de Golden Scaler Award van de winnares van vorig jaar, Sonja Meijerink van Valcon. Het evenement vond dit jaar plaats in Rotterdam en is mede mogelijk gemaakt door de gemeente Rotterdam. Het evenement werd geopend door Robert Simons, Wethouder Haven, Economie, Horeca en Bestuur & Locoburgemeester. Prof. Dr. Justin Jansen van Rotterdam School of Management gaf een korte toelichting op de belangrijkste bevindingen van het onderzoek. De Top 250 onderzoek en de jaarlijkse Awards Ceremonie zijn mede mogelijk gemaakt door de Gemeente Rotterdam, nlgroeit, Dealroom.co, HelloPrint en Upstream Festival. Eerdere Golden Scaler-winnaars zijn onder andere Media.Monks, Picnic, Coolblue, Just Eat Takeaway en Rituals.

Matthijs Welle, CEO van Mews: ‘Het is een eer om uitgeroepen te worden tot het snelst groeiende bedrijf van Nederland. Eén op de drie hotelkamers in Nederland wordt beheerd door Mews, en we zijn trots op de erkenning die we daarvoor ontvangen. Maar we hebben de ambitie om een wereldwijde leider te worden en bedienen nu hotels in 85 landen.’ Hij voegt toe: ‘Wij hebben ons ten doel gesteld om de bestaande, verouderde technologieën in onze sector te doorbreken, en we zijn goed gepositioneerd om de toekomst van de hospitalitysector verder vorm te geven. Deze award erkent het harde werk van ons hele team, dat zich inzet voor de groei van Mews en onze klanten.’

Top 250-bedrijven innoveren hun bedrijfsmodellen om voorop te blijven lopen in megatrends, zoals de explosieve groei en exploitatie van kunstmatige intelligentie en andere maatschappelijke transities. Met de modernisering van de hospitalitysector door digitale transformatie is Mews een perfect voorbeeld van een Top 250-bedrijf dat uitzonderlijke groei combineert met een sterke toewijding aan het economische herstel van een sector die zwaar is getroffen door de COVID-19-pandemie.

We verwachten dat deze opmerkelijke groeimijlpaal er slechts één van velen zal zijn voor Mews, aangezien het bedrijf blijft uitbreiden om uitstekende softwareoplossingen te bieden aan hoteliers wereldwijd.

Groeien én impact maken

Duurzame groei, aangedreven door een innovatief businessmodel, genereert aanzienlijke neveneffecten en draagt bij aan een positieve maatschappelijke impact. Het omzetten van deze innovatieve bedrijfsconcepten in blijvende maatschappelijke verandering is echter een marathon, geen sprint. Het kost vaak meer dan tien jaar om zulke modellen te perfectioneren, wat het belang van langdurige toewijding benadrukt boven alleen een snelle start. De Top 250 van 2024 doorbreekt de mythe dat snelle groei direct vanaf de oprichting van een bedrijf moet beginnen of dat er een vast schema is voor explosieve groei. De Top 250 van dit jaar bevat de oudste groep tot nu toe, met een gemiddelde leeftijd van de bedrijven van 16,4 jaar. Deze toenemende gemiddelde leeftijd, die steeg van 11,3 jaar in 2022 naar 13,4 jaar in 2023, laat een duidelijke trend zien: succesvolle bedrijven nemen de tijd om te groeien en zich te ontwikkelen.

Het landschap van snelgroeiende bedrijven verschuift naar meer volwassen ondernemingen. Hoewel de lijst nog steeds gedomineerd wordt door bedrijven tussen de zes en tien jaar oud (45%), is 35% tussen de 11 en 20 jaar oud. Opgericht in 2012, deelt Golden Scaler Mews het podium met Adyen, opgericht in 2002, en Kramer Food Family, een familiebedrijf met oorsprong die teruggaat tot 1890.

Impact Scaler, Young Scaler en Woman-led Scaler 2024

Het combineren van snelle groei met een positieve maatschappelijke impact is niet zonder uitdagingen. Om te ontdekken welke bedrijven dit het beste doen en zich inzetten voor duurzame groei, nodigde Erasmus Centre for Entrepreneurship een deskundige jury uit om de winnaar van de Impact Scaler Award te selecteren. De jury van dit jaar bestond uit Ruben Brave – CEO Entelligence en oprichter van Dutch New Narrative Lab, Ellen van Schoten – Vice-voorzitter van het College van Bestuur (CvB) van de Erasmus Universiteit, Petra de Groene – Directeur Economie en Duurzaam bij Gemeente Rotterdam, David van Dijk – Investor & Ondernemer en Carol Tarr – Hoofd Impact Programs & Collaborations bij Phenix Capital.

Delft Imaging, een medisch beeldvormingsbedrijf met een B Corp-status, wint de Impact Scaler Award. Ter ere van hun inzet voor gezondheidsrechtvaardigheid en baanbrekende innovatie ontving CEO Guido Geerts de award van de winnaar van vorig jaar, Erik Roesink van NX Filtration. Check Technologies, een trendsetter in de sector Logistiek & Mobiliteit, wint de Young Scaler Award vanwege hun indrukwekkende groei sinds de oprichting in 2019. CEO Paul van Merrienboer ontving de award van Lex Hoefsloot (Lightyear). De Women-led Scaler Award gaat dit jaar naar Creative Fabrica, een online platform dat 50.000 creatieve makers wereldwijd samenbrengt. Creative Fabrica ontving de award van de winnaar van vorig jaar, Sonja Meijerink van Valcon, die tevens de Golden Scaler Award won.

Deel deze pagina