Mixblik: passie voor koken verbindt culturen

  • Inhoudstype:
    • Verhaal
  • Thema’s:
    • Sociaal ondernemen
Vrouw met Mixblik in hand

Laag opgeleide vrouwen in hun kracht zetten en zoveel mogelijk duurzame producten in blik verkopen, dat is de missie van Esther van der Hoeven, de drijvende kracht achter Mixblik. Deze Rotterdamse onderneming heeft inmiddels negen recepten op het menu staan, van een gezonde linzenstoof, pittige saus tot een authentieke bonenschotel.

Een zelfstandige toekomst

Esther neemt ons mee naar de keuken in haar conservenfabriek aan de Rochussenstraat. “Hier gebeurt het allemaal. In deze keuken komen culturen samen en worden wereldgerechten gekookt en ingeblikt”, vertelt Esther. “Samen met mijn collega Iris van Beers willen we nieuwe, laagopgeleide vrouwen in Rotterdam een kans geven op een goede, zelfstandige toekomst. Bij Mixblik gaan leren en werken hand in hand en momenteel volgen vijftien vrouwen het leerwerktraject bij ons. Naast het volgen van Nederlandse les mogen deze vrouwen vooral doen waar ze goed in zijn en dat is koken. Geef ze een snijplank, groenten en een mes en ze maken de lekkerste vegetarische gerechten uit hun moederland. Het is mooi om te zien hoe vrouwen hier samenwerken en zich écht eigenaar van deze plek voelen.”

Een kijkje in de keuken

Mixblik is een bont werelds geheel. Met vrouwen uit Eritrea, Somalië, Vietnam, Syrië, Congo, Saoedi-Arabië, Senegal en Nederland heeft het bedrijf veel culturen in huis. Alle dames brengen hun eigen kwaliteiten en talenten mee die ze bij Mixblik verder kunnen ontwikkelen.

Esther: “Veel vrouwen hebben een rugzak als ze in Nederland aankomen. Samen lachen en huilen we wat af. Iedereen leert waar zij behoefte aan heeft. Voor de één is dat extra rekenles, terwijl de ander meer baat heeft bij huiswerkbegeleiding van een MBO2 opleiding. Voor iedereen maken we een leerschema op maat. Het voelt enorm goed om deze vrouwen te begeleiden en in hun kracht te zetten. In samenwerking met Gemeente Rotterdam hebben we sinds de start 11 vrouwen kunnen matchen op de arbeidsmarkt en 6 anderen geholpen bij het vinden van een opleiding.”

Met een andere blik

Het afgelopen jaar zijn er zo’n 75.000 kleurrijke blikken met negen verschillende producten via supermarkten, delicatessenzaken en de webshop verkocht. “En daar zijn we enorm trots op”, glimlacht Esther. “Wat ooit begon in een schuurtje en buurthuis is inmiddels uitgegroeid tot een serieuze onderneming. Bij Mixblik werken we zoveel mogelijk met biologische producten via leveranciers en boeren uit de regio en gebruiken we veel seizoensgebonden producten. Dat is vers én goed voor het milieu. Daarnaast heeft een (mix) blik drie duurzame voordelen; de inhoud blijft een aantal jaar goed, het blik wordt na gebruik voor 100% gerecycled en het blik is kampioen lichtgewicht.”

Esther en Iris zijn nog lang niet klaar met hun droom om zoveel mogelijk vrouwen een kans te bieden in de maatschappij en wereldse gerechten te verkopen. “We hebben de ambitie om nog groter te groeien, meer vrouwen aan een baan te helpen en ieder jaar twee nieuwe gerechten erbij te ontwikkelen. Eén ding is zeker; passie voor koken verbindt culturen.”

Ook het verschil maken?

Wil jij net als Mixblik het verschil maken?  Ga naar ondernemen010.nl/impactondernemen en zie wat jij kunt doen om Rotterdam mooier en beter te maken.

Sustainable Development Goals

Mixblik draagt onder andere bij aan de Sustainable Development Goals:
SDG 1: Geen armoede
SDG 8: Waardig werk en economische groei

Deel deze pagina