My Breath My Music en robotisering

  • Inhoudstype:
    • Nieuws
  • Thema’s:
    • Digitaal

De gemeente Rotterdam verkent momenteel wat de impact van robots is op de Rotterdamse economie en wat haar rol en bijdrage aan deze sector kan zijn. We leggen ons oor te luister bij ondernemers en partnerorganisatie uit de stad en regio, zoals RP, IQ en HiDelta, om de nog niet ingevulde behoefte te bepalen. Om dit nog beter te onderbouwen laten we onderzoek doen naar de impact en inzet van robotica op investeringen, op het aantal banen en de te verwachten groei van het aantal bedrijven in Rotterdam.

portret Ruud van der Wel, van My Breath My Music
© Eric Fecken

In april jl. was Zie2024, het evenement dat georganiseerd werd door Hi Delta en Mikrocentrum, dat hightech- en maakbedrijven, toeleveranciers, kennisinstellingen, opleiders en overheden verbindt. Het thema van dit jaar was ‘Nieuwe technologie voor de maakindustrie’. Robotica was één van de onderwerpen die dit jaar op Zie 2024 centraal stond.

Een bijzondere deelnemer op Zie2024 was Ruud van der Wel van My Breath My Music (MBMM). Een reden om eens in gesprek te gaan en wat wij van hem kunnen leren op het gebied van robotisering.

De eerste aangepaste instrumenten

Ruud begon in 1986 als zwemleraar bij revalidatiecentrum Rijndam. In het zwembad moesten kinderen soms ook ademhalingsoefeningen doen, als onderdeel van hun fysiotherapie. Een probleem daarbij was hoe de kinderen te motiveren dit regelmatig te blijven doen. Rond 2000 kreeg Ruud, zelf muzikant, het idee een instrument te gebruiken voor de ademhalingsoefeningen: een digitale saxofoon. Met een instrument waren de oefeningen in ieder geval een stuk leuker en langer vol te houden. Zo ontstond ademhalingstherapie. Maar wat is de link met robotisering? De digitale saxofoon stond aan de basis van de verdere ontwikkeling van instrumenten waarbij door het gebruik van robotisering cliënten weer zelfstandig bepaalde functies kunnen uitoefenen.

GroovTube

Ruud noemt zicht zelf de ideeënman. Een cliënt loopt tegen iets aan en hij gaat aan de slag om een oplossing te vinden. Het kenmerkende van de werkwijze van Ruud is dat de ontwikkeling van producten continu doorgaat. Vanuit de vraag worden producten aangepast en ontstaan nieuwe toepassingen of weer geheel nieuwe producten. Neem de GroovTube. De GroovTube is een ademoefenapparaat om de ademhalingstherapie aantrekkelijker te maken. Met andere mondstukken en via de koppeling met andere apps, kan de GroovTube ook gebruikt worden als muziekinstrument of als gaminginstrument. Zo kan met specifieke apps de GroovTube bijvoorbeeld als je blaast, fungeren als de linkermuisknop. Dit helpt te zorgen dat iedereen mee kan doen in de samenleving, één van de speerpunten van MBMM

GroovTube – Dé manier om de ademhaling en mondmotoriek te trainen voor jong en oud.

Voor MBMM is het nog wel lastig om financiers te vinden of een bedrijf dat de productie over wil nemen. Hoe mooi zou het zijn als dit apparaat niet alleen via revalidatiecentrum Rijndam aangeboden kan worden, maar landelijk beschikbaar is.

Naast de GroovTube is nu een hele reeks producten beschikbaar: Magic flute, Adaptive travel sax, Switch guitar, Magic xylofoon, Magic Bongo. In al deze producten wordt robotica toegepast, zodat cliënten zelfstandig dingen kunnen doen. Dit kan bijvoorbeeld door met minimale spierkracht iets aan te sturen. Hiermee vergroot robotica toegankelijkheid en krijgen cliënten de eigen regie weer terug. MBMM werkt voor de ontwikkeling en productie van de instrumenten samen met Robertsengineering. Met zijn band De Bridge Band, laat Ruud zien waar het allemaal om draait: samen goede muziek en plezier maken, en dat een beperking dit niet in de weg hoeft te staan.

Ruud van der Wel en een leerling op een gerobotiseerd instrument
© Eric Fecken

Gaming

Naast muziek zijn er ook veel toepassingen van instrumenten geschikt voor gaming. Therapeuten zagen het nut in van gaming om het samen spelen te stimuleren. Daaruit is een werkgroep ontstaan met deelnemers van verschillende organisaties verspreid over het hele land. Samen delen zij kennis en ondersteunen elkaar bij vragen.

Belangrijk voor het inclusief maken van gaming, was de door Microsoft op de markt gebrachte adaptive contoler. MBMM voegt daar weer specifieke toepassingen aan toe, waardoor het apparaat meerdere functies krijgt. Door knoppen op de adaptive controler aan te sluiten, is het bijvoorbeeld mogelijk met het hoofd de controler te bedienen.

MBMM staat in oktober op Game Force, het grootste game evenement in de Benelux, met een stand over aangepast gamen. Zeker tijdens corona is gebleken dat kunnen gamen voor kinderen met een beperking veel mogelijkheden geeft op sociaal gebied. Aangepast gamen krijgt daardoor ook steeds meer aandacht.

Kunnen Rotterdamse ondernemers nog iets van jullie leren?
Ruud geeft aan: ‘Denk vanuit de gebruiker, ga niet vanuit huis of kantoor dingen verzinnen. Denk vanuit een probleem en ga daar een oplossing voor zoeken. En heel belangrijk: vraag feedback aan de gebruikers’.

Voor MBMM zijn de samenwerkingen met diverse bedrijven essentieel om producten te ontwikkelen en te maken. Contacten opgedaan op congressen of beurzen als Zie2024 zijn daarbij belangrijk. Je weet nooit waar een toevallige ontmoeting toe leidt.

Lopende projecten

MBMM is momenteel bezig met de ontwikkeling van een snaarinstrument dat met behulp van robotica is aan te sturen. In juli was weer het North Sea Jazz festival in Rotterdam. MBMM werkt samen met North Sea Round Town. De leerlingen krijgen les van professionele muzikanten en treden ook op tijdens Round Town.

De droom van Ruud is ooit nog eens het bespelen van een kerkorgel met oogbediening, wat zou dat mooi zijn!

Deel deze pagina