Nationaal Industrie Alarm – Rotterdam laat van zich horen
1 juli werd om 12.00 uur op de Coolsingel, voor het Rotterdamse Stadhuis, de scheepsbel geluid door havenwethouder Robert Simons. Deze symbolische actie was onderdeel van het Nationaal Industrie Alarm, een protest dat de urgentie van de situatie in de Rotterdamse haven benadrukt.

Wethouder Simons stond niet alleen: samen met burgemeester Carola Schouten ontving hij uit handen van Deltalinqs-directeur Bas Janssen een pamflet waarin de zorgen van de bedrijven in de haven centraal staan. De actie bracht zowel lokale bedrijven als vakbonden en werknemers samen om gezamenlijk aandacht te vragen voor de uitdagingen waarmee de Rotterdamse industrie kampt.
Noodbel
Niet alleen op de Coolsingel werd alarm geslagen. Verspreid over Rotterdam en andere industriële locaties in Nederland lieten bedrijven vandaag letterlijk en figuurlijk van zich horen. Op diverse plekken klonken scheepsbellen, werd getoeterd of trokken bedrijven op andere manieren aan de bel. Deze gezamenlijke acties maken deel uit van het Nationaal Industrie Alarm. Dit is een initiatief van een brede coalitie van bedrijven, branches en vakbonden in de Nederlandse (basis)industrie – waaronder veel partijen uit de Rotterdamse haven.
Pamflet
In het pamflet waarschuwen havenbedrijven dat nieuwe investeringen uitblijven. En dat ook innovatieve bedrijven, bijvoorbeeld op het gebied van recycling, onder grote druk staan. Oorzaken hiervan zijn onder meer hoge energiekosten, trage vergunningprocedures, netcongestie en beperkend nationaal beleid. Hierdoor dreigt Nederland internationaal achterop te raken. “Juist de zaken die nodig zijn voor een duurzame toekomst en een sterke industrie staan op slot,” zo staat te lezen in het pamflet.
Aandacht voor urgente situatie in de Rotterdamse haven
De gemeente Rotterdam ondersteunt de actie en stuurde eerder dit jaar, samen met de Provincie Zuid-Holland, al een brandbrief aan het kabinet. “Vandaag vragen we opnieuw met klem aandacht voor de urgente situatie in de Rotterdamse haven. Mede dankzij onze brandbrief zijn er al enkele positieve stappen gezet, maar dat is nog niet voldoende. Voor een sterke industrie, zijn aanvullende maatregelen nodig, zoals een verlaging van de nettarieven en een stikstofvrijstelling voor groene projecten. Zonder die maatregelen staan duizenden goedbetaalde banen, innovatie, kansen voor een duurzame toekomst én onze strategische autonomie op het spel. Rotterdam blijft zich hier met kracht voor inzetten”, aldus Simons.