Nico Sizoo en de start van de Ondernemersbalie

  • Inhoudstype:
    • Interview
  • Thema’s:
    • Ondernemerschap

Ter ere van het 40-jarig jubileum van de Ondernemersbalie, gaan we terug naar waar het allemaal begon. We duiken in het inspirerende verhaal van Nico Sizoo, de oprichter en de drijvende kracht achter de Ondernemersbalie. Met zijn visie en vastberadenheid heeft Nico, samen met zijn collega’s, een blijvende impact gehad op de dienstverlening aan Rotterdamse mkb-ondernemers.

Nico Sizoo vertelt over zijn werk voor de Ondernemersbalie.
Nico Sizoo © Frank Diemel

Een nieuw ondernemerstijdperk

In de vroege jaren ’80, toen Nico Sizoo bij de Gemeente Rotterdam begon, zag hij al snel dat er geen plek was waar mkb-ondernemers met hun vragen terecht konden. De communicatie was in die tijd een stuk minder snel dan nu; internet bestond nog niet en het delen van informatie gebeurde voornamelijk via de post, kranten en via de lokale radio. In een ambitieuze poging om Rotterdamse ondernemers te informeren over beschikbare stadsvernieuwingssubsidies, verstuurden Nico en zijn collega’s zo’n 7.000 brieven. Deze actie onthulde een essentieel probleem: de ondernemers overstroomden de algemene dienstbalies met hun vragen. Maar te midden van de 15 balies van de gemeente, was er geen specifieke plek voor ondernemers. Dit inzicht leidde tot het idee van de Ondernemersbalie: een centrale plek waar ondernemers en de gemeente elkaar gemakkelijk kunnen vinden.

 Met de balie wilden wij een plek creëren waar ondernemers niet alleen advies zouden krijgen, maar waar zij ook van elkaar konden leren en elkaar konden inspireren.

Nico Sizoo, Ondernemersbalie

De Ondernemersbalie werd al snel een belangrijk onderdeel van Rotterdam. Waar ondernemers niet alleen de informatie kregen die ze nodig hadden, maar ook een plek waar ze konden netwerken en groeien. Samen hebben de collega’s van de Ondernemersbalie in 40 jaar iets moois kunnen neerzetten, wat nog steeds zijn waarde heeft. Inmiddels is Nico met pensioen maar het succes van de Ondernemersbalie duurt voort.

Een duikje in het archief

In de loop van zijn carrière heeft Nico vele ondernemersverhalen meegemaakt. Trots pakt hij zijn telefoon erbij en scrolt hij door zo’n 2.500 contacten. “Sommige ondernemers bellen mij nog steeds, dat kan ik alleen maar waarderen. Bijna elke ondernemer brengt een uniek verhaal; het was een privilege om deel uit te maken van hun reis.” – vertelt Nico.

Enthousiast vertelt hij over twee, inmiddels succesvolle ondernemingen in Rotterdam.
Con’Fetti Reclame, een reclamebureau opgericht door Monique Poldevaart-Morks, is een goed voorbeeld van creatieve veerkracht en ondernemersgeest. Nico herinnert zich: “Monique kwam binnen met een prima plan en met onze begeleiding kon ze dat transformeren tot een succesvol bedrijf. De eerste tien jaar was de gemeente ook klant, nu opereert Con’Fetti internationaal en biedt het bedrijf gespecialiseerde diensten aan grote bedrijven.” Ook Monique spraken wij over haar start bij de Ondernemersbalie. Je leest haar verhaal op onze site.

Naast het werk voor de Ondernemersbalie heeft Nico ook jaren voor de gemeente in diverse wijken gewerkt. Hoofddoel was hierbij aandacht voor het mkb. Hierbij heeft hij heel verschillende ondernemers leren kennen, waaronder Ton van der Kolk, die het befaamde Kookpunt heeft opgericht. Ook Het Kookpunt begon als een klein familiebedrijf. Nico vertelt: “Tons transformatie van een kleine messenslijperij naar een bekroond bedrijf was inspirerend. Hij wist goed wat hij wilde en wist ook welke kennis hij nog niet bezat. Zijn succes bij de Rotterdamse Ondernemersprijs van 1991 toonde de kracht van een goed doordacht ondernemingsplan.”

 Het zien groeien en bloeien van ondernemingen is de ware beloning van ons werk bij de Ondernemersbalie.”

Nico

De gouden tip?

De belangrijkste les die Nico aan ondernemers wil meegeven is het belang van een grondige voorbereiding. “Maak een goed plan en denk na over de hulp die je nodig hebt om goed te starten.” adviseert hij. “Investeer tijd in je voorbereiding; dit betaalt zich dubbel en dwars terug”​​. Nico benadrukt ook het belang van gezondheid en veerkracht voor ondernemers. “Zorg dat je ook werkt aan je fysieke conditie en zorg dat je voorbereid bent op onvoorziene omstandigheden, zoals ziekte. Het is belangrijk om niet te afhankelijk te zijn van één aspect van je bedrijf.” legt hij uit.

Een uitnodiging aan ondernemers

Als jij een ondernemer bent die op zoek is naar ondersteuning, advies of simpelweg een luisterend oor, dan is de Ondernemersbalie de plek voor jou. Het is een plek waar je kunt groeien, leren en je bedrijf naar nieuwe hoogten kunt tillen.

40 jaar Ondernemersbalie – inspiratieverhalen

Rotterdam, de stad van vernieuwing en ondernemen, is de thuisbasis van veel ondernemers die gestart zijn bij de Rotterdamse Ondernemersbalie. Verhalen die een inspiratiebron voor velen zijn. In het kader van het 40-jarige jubileum van de Ondernemersbalie spraken we deze ondernemers. Je leest er alles over op onze jubileumpagina!

Label Ondernemersbalie 40 jaar ter illustratie

Deel deze pagina