Ook Jouw Zaak: Blauwhoed

  • Inhoudstype:
    • Interview
  • Thema’s:
    • MKB010 Next

Slim met data voor een 100% passend woonconcept

Een woonconcept ontwikkelen en dan de juiste doelgroep zoeken? Of eerst de doelgroep bepalen en dan een passend concept bedenken? Vastgoedontwikkelaar Blauwhoed kiest voor het laatste. Op basis van de locatie en een grote verzameling data, weet het bedrijf exact of het zich moet richten op gezinnen, starters of tweeverdieners. En wat hun specifieke wensen zijn. Efficiënt ontwikkelen voor de perfecte match.

Phillip Smits achter een bureau

Zo ook bij Eden District, de 95 nieuwbouwwoningen met binnentuin op de Lloydpier in Rotterdam. Waar de gemeente eerder mikte op meer gezinnen naar de stad, kwam Blauwhoed met haar data-analyses tot een andere conclusie. Gezinnen togen juist naar de rand van de stad. In het plan moest aandacht zijn voor starters, alleenwonenden en senioren met naast grote ook een aantal kleinere woningen.

Van big data maken wij small data: doelgroep en woonwensen worden nóg specifieker.”

Phillip Smits

Deze inhoud is beschikbaar wanneer de cookies geaccepteerd zijn.

Vertalen en voorspellen

Wat is de succesformule van Blauwhoed? Met een combinatie van eigen en ingekochte data ontwikkelt Blauwhoed profielen voor een project. CEO Phillip Smits legt uit: “Deze big data laten zien welke doelgroepen zoeken naar een bepaalde locatie, welk type woning ze kiezen en wat hun behoeften zijn op het gebied van welzijn, groen, ontmoeten en privacy.”

Toch zijn deze data nog steeds vrij algemeen. Het echte werk zit in het analyseren en vooral interpreteren van deze data. Dat is waar Blauwhoed Studio, het creatieve hart van de organisatie, goed in is en waarmee het bedrijf echt waarde toevoegt. “Van big data maken wij small data: doelgroep en wensen worden nóg specifieker. Onze analisten kijken vooruit en doorgronden latente behoeften: op basis van de historie kunnen ze toekomstige voorspellingen doen of de doelgroep over vijf of tien jaar nog steeds dezelfde wensen heeft. Wel zo geruststellend, want de uiteindelijke woning staat pas heel wat jaren later.”

Data zet Blauwhoed ook in om uitvoering te geven aan haar missie. “Wat maakt dat mensen zich gezond en gelukkig voelen in hun woning en leefomgeving? Op basis van literatuur en onze bestaande projecten onderzoeken we samen met onder andere het Happiness Lab. Daar komen dan dingen uit als zicht op groen en ontmoetingen met anderen. Dat vertalen we naar onze projecten; gedragsgericht ontwikkelen noemen we dat. Door bijvoorbeeld de trap in het zicht te plaatsen nemen mensen niet zo snel de lift en blijven ze gezond. En met een route door de gezamenlijke tuin naar de fietsenberging stimuleren we ontmoetingen.”

Zij aan zij ontwikkelen

Hoe waardevol deze kwantitatieve data ook zijn, woningen ontwikkelen doe je voor mensen van vlees en bloed. Daarom hecht Blauwhoed veel waarde aan aanvullend kwalitatief onderzoek: keuzes en concepten direct toetsen bij betrokkenen. Met hen stapt Blauwhoed zij aan zij in het ontwikkelproces, on- en offline. Met iedereen die het plan aangaat, toetsen ze tussentijds in co-creatie de ontwerpen en scherpen deze aan. “We werken samen met Citizen Lab dat een online platform heeft ontwikkeld, waarop geïnteresseerden en omwonenden kunnen praten over bijvoorbeeld de aanpassing van hun leefomgeving. We organiseren ook fysieke co-creatie bijeenkomsten, waar we bijvoorbeeld met potentiële kopers in gesprek gaan over hun toekomstige woning en de keuzes die ze daarin kunnen maken. Een eigen balkon of een gemeenschappelijke tuin? Een individuele parkeerplaats of is een deelplek ideaal?”

We stoppen niet bij de eerste bevindingen, maar gaan door tot we de vraag achter de vraag weten.”

Phillip Smits
Phillip Smits op zijn kantoor

De vraag achter de vraag

Op basis van de kwantitatieve en kwalitatieve informatie bedenkt Blauwhoed Studio concepten om invulling te geven aan de behoeften. Met als doel betere plannen waarbij mensen langer en gezonder leven. Voor de klant is de meerwaarde dat hun product volledig aan de wensen voldoet. Want iedere stap, iedere keuze, ieder aangepast plan wordt in creatieve sessies getoetst. “We stoppen niet bij de eerste wensen en bevindingen, dat is te schraal. We gaan door tot we de vraag achter de vraag en de latente wensen weten. Als het plan de verkoop ingaat, moet het eigenlijk volledig matchen met de doelgroep die we voor ogen hadden. Zo vonden de bewoners van Eden District het bijvoorbeeld belangrijk om contact met elkaar te kunnen leggen en is groen voor hen van grote waarde. Blauwhoed heeft daarom een grote binnentuin voor Eden ontworpen en de eigen buitenruimte in de vorm van een tuin of balkon wat kleiner.”

Ik wil niet alleen denken in kosten, maar kijken naar de positieve effecten van een investering.”

Phillip Smits

Slim innoveren

Blauwhoed gaat ver in haar zoektocht om het beste product neer te zetten. Phillip heeft daar een duidelijke mening over: “Ik wil niet alleen denken in kosten, maar juist in waarde en meer kijken naar de positieve effecten die een investering met zich meebrengt.” Als voorbeeld noemt hij de samenwerking met Spacemakers, een Noors softwarebedrijf. Op basis van algoritmes helpt de software zoeken naar het perfecte stedenbouwkundig plan voor een bepaalde locatie op basis van ingegeven uitgangspunten. Dit levert tientallen scenario’s op die Blauwhoed Studio analyseert en interpreteert. “Dat is vele malen efficiënter en kostenbesparender dan tien mensen een aantal dagen laten brainstormen en scenario’s laten uitwerken. De investering in zo’n samenwerking is te overzien omdat wij in dit geval de licenties kopen en vervolgens onze eigen mensen opleiden om ermee te werken.”

TIPS!

van Phillip voor het (verder) digitaliseren van jouw zaak:

  • Omarm digitalisering. Het is er, je moet mee, dus pak het slim aan. Bijvoorbeeld door het aanvullend te laten zijn op wat je al doet;
  • Je hoeft het niet allemaal zelf te doen. Onderzoek wat jouw kansen zijn en zoek een partij die daar goed bij aansluit.
  • Blijf steeds zoeken naar digitale oplossingen maar heb ook geduld en vertrouwen. Soms ben je ermee bezig maar is het nog niet het goede moment; dat komt wel. Naar het bedrijf Spacemakers heb ik wel drie jaar gezocht. Als je je antenne uitzet op wat je zoekt, dan ga je het vinden.

Meer inspiratie

Meer ondernemersverhalen

Ook jouw Zaak

Meer weten over MKB010 Next

MKB010Next

Handige tools, links en meer

Goodiebags vol info!

Deel deze pagina