Ook Jouw Zaak: Christiaan Lifestyle Salon & Spa
Minder chemicaliën, meer luisteren naar je haar
Veertig jaar geleden ging duurzaamheid vooral over onbespoten appels en het licht uitdoen als je niet thuis was. Toen al gebruikte Adri van Lieshout, eigenaar van Christiaan Lifestyle Salon & Spa, plantaardige producten. Salonmanager Brenda van den Boogert: “Hij vond het belangrijk om zo natuurlijk mogelijk te werken. Omdat dat beter is voor je haar én voor het milieu. Dat vinden we nog steeds, al is het gelukkig wel een stuk gewoner geworden.”
Alleen als het écht nodig is, worden de handdoeken bij Christiaan heet gewassen. Kunstnagels of een chemische peeling kun je er niet krijgen. En ook wie een permanent wil laten zetten, is bij deze salon aan het verkeerde adres. Brenda: “Dat soort behandelingen zijn ontzettend slecht. Voor de gezondheid van je huid en je haar, voor de gezondheid van onze medewerkers én voor het milieu. Die chemische stoffen komen allemaal in de lucht terecht of in het afvalwater.”
“Die chemische stoffen komen allemaal in de lucht terecht of in het afvalwater”
Via Google
Gelukkig komt het maar zelden voor dat ze echt nee moet zeggen tegen een klant. “De meesten weten wel hoe wij werken. Veel mensen komen er zelfs speciaal voor! Dan zoeken ze in Google naar een bepaald duurzaam merk en komen ze bij ons uit.” Ook klanten die de salon niet kennen, kunnen zich prima vinden in het advies om minder drastisch te werk te gaan. “Vanuit ons vak kijken we sowieso het liefst naar de structuur, de kleur en de valling van iemands natuurlijke haar. Luisteren naar het haar, noemen wij dat.”
Keurmerk
Waar het vroeger een hele operatie was om aan natuurlijke schoonheidsproducten te komen, zijn er nu genoeg merken natuurlijk, duurzaam, plantaardig of vegan. Brenda: “Er zijn inmiddels heel veel producten die passen bij hoe we werken. We kopen en verkopen alleen merken die het keurmerk B Corp hebben gekregen. Dan weten we zeker dat het goed zit.” Want al noemen merken zichzelf vegan, dan is dat nog geen garantie voor duurzaamheid: “In vegan producten zitten geen dierlijke stoffen. Maar dat wil niet zeggen dat ze niet chemisch kunnen zijn.”
Minder nodig
Duurzame, natuurlijke kappers- en schoonheidsproducten zijn wel duurder dan de reguliere merken. “Je moet het je kunnen veroorloven, dat is zo. Niet iedereen kan zich permitteren om duurzaam te leven. Maar als jij hier een fles shampoo koopt voor 30 euro doe je daar wel langer mee dan met een fles shampoo van een goedkoop huismerk. Want je hebt van een goed merk veel minder nodig voor een wasbeurt dan van een goedkoop merk. En te vaak je haren wassen is sowieso niet goed voor je haar, je hoofdhuid en het milieu. Als je dan toch shampoo gebruikt, doe het dan verantwoord.”
“Je kunt eigenlijk met goed fatsoen niet meer níet duurzaam zijn.”
Planten op het dak
Het zijn niet alleen de producten die duurzaam zijn in de salon. “Wij houden bijvoorbeeld ook plastic, papier, de lege verftubes en het afgeknipte haar apart.” Kappersafval wordt door Green Scissors verwerkt en hergebruikt. Zo kan het haar gebruikt worden als grondstof voor kunstmest.
Bij de laatste grote verbouwing zijn meteen extra duurzame maatregelen genomen. De 120 meter warmwaterleidingen van de salon zijn geïsoleerd. Dat is beter voor het klimaat, maar scheelt ook 20 procent op de stookkosten. “En we hebben zuinige verlichting, zuinige kranen en via de VvE een groen dak waar planten op groeien”, somt Brenda op.
En hoe duurzaam is ze thuis? “Ik moet bekennen dat ik niet altijd honderd procent consequent ben. Maar ik let er wel op. Voor alle bekende redenen. Voor de aarde, voor de toekomst. Je kunt eigenlijk met goed fatsoen niet meer níet duurzaam zijn.”
TIPS van Brenda
- Zorg dat klanten die passen bij jouw duurzame bedrijfsvoering je weten te vinden. Noem je producten bij naam, laat weten dat je een keurmerk hebt, laat zien wat je doet.
- Let op de kleine lettertjes, duurzaam is een verkoopargument,dus krijgt alles een groen tintje. Maar als er heel groot ‘vegan’ op staat kan er ook nog heel klein ‘chloor’ op staan.
- Werk samen met je leveranciers. Christiaan heeft bijvoorbeeld korting op de zuinige kranen gekregen via een groot merk in natuurlijke schoonheidsproducten. Zo help je elkaar.
- Doe wat je kan. In één klap om naar een zuiniger pand is een grote investering. Maar je kunt ook elke lamp die kapot gaat vervangen door een LED-lamp. Stapje voor stapje kom je er ook.