• Inhoudstype:
    • Interview
  • Thema’s:
    • Digitaal
    • MKB010 Next

Ook jouw Zaak: CP Benelux Logistics werkt volledig digitaal

Als grootste zeehaven van Europa is Rotterdam een knooppunt van internationaal transport waar schepen dag en nacht komen en gaan. Hier gaat het werk altijd door. Zo ook voor CP Benelux Logistics dat zich bezighoudt met transport, opslag en distributie van producten voor de scheepvaart. Met een volledig datagedreven systeem laat het bedrijf hun logistieke processen nu nog efficiënter en ook duurzamer verlopen. Yves Wamelink, directeur, en Jeffrey Reichholdt, IT-manager, vertellen er meer over.

Volledig datagedreven systeem

Bij het leveren van goederen aan zeeschepen komt veel kijken. Ook voor CP Benelux Logistics gaat het van papierwerk en spoedzendingen tot het veilig vervoeren van gevaarlijke stoffen. De werkmaatschappij is onderdeel van de CP Group, een wereldwijd opererend logistieke dienstverlener voor met name scheepvaart, (petro)chemische industrie en verfindustrie. Er is constant afstemming nodig om producten op het juiste moment op de juiste plaats bij het juiste schip te bezorgen. Afgelopen anderhalf jaar heeft het bedrijf gewerkt aan een nieuw 100% datagedreven systeem voor deze complexe, logistieke processen. Naar eigen zeggen is het een duurzame en efficiënte partner in de logistieke keten van de Rotterdamse haven, nu en in de toekomst.

Deze inhoud is beschikbaar wanneer de cookies geaccepteerd zijn.

Online steeds een actueel overzicht

“Eind 2020 hebben we ons nieuwe Entreprise Resource Planning-systeem ingevoerd”, begint Yves Wamelink enthousiast te vertellen. Het systeem heeft hij met een klein aantal klanten een half jaar voor de invoering grondig getest en is een soort dashboard waar alle data over het logistieke proces binnenkomen. Denk aan gegevens over de maximaal haalbare capaciteit van een zending of hoelang het duurt om een order te laden. Deze gegevens worden automatisch geregistreerd en continu bijgewerkt, waardoor zowel CP Benelux Logistics als de klant steeds een actueel overzicht hebben. “Maatwerk en flexibiliteit zijn voor de logistiek in de scheepvaart van cruciaal belang. Door te digitaliseren kunnen we beide garanderen. Doordat klanten online precies en à la minute inzicht krijgen in het verloop van orders, kunnen we het proces tussentijds bijstellen en gefundeerde beslissingen nemen over het verdere verloop ervan. Bovendien verschuift de traditionele klant/verkoper-verhouding veel meer in de richting van een partnership. Alleen maar win-win dus.”

Maatwerk en flexibiliteit zijn van cruciaal belang voor de logistiek in de scheepvaart. Door te digitaliseren kunnen we beide garanderen.”

Yves Wamelink

Verandering in denken

Deze verdere digitalisering van CP Benelux Logistics heeft Yves kunnen realiseren door de komst van IT-manager Jeffrey Reichholdt anderhalf jaar geleden. “Iemand als Jeffrey is geboren in een digitale wereld en voor hem is online werken een tweede natuur. Maar zelf ben ik van de generatie X en dan is digitalisering toch net minder vanzelfsprekend, ook al zie je er wel degelijk de voordelen van.” Corona is vervolgens een versneller gebleken bij de introductie van het nieuwe systeem, vult Jeffrey hem aan. “Dankzij het werken op afstand heeft iedereen de mogelijkheden van digitaal werken aan den lijve ondervonden. Daardoor hebben we niet alleen grote stappen gemaakt in het ontwikkelen van het systeem, maar ook in ons denken. Die mentale switch moest wel gemaakt worden, want medewerkers waren aanvankelijk bezorgd dat automatisering te veel de overhand zou krijgen.”

Medewerkers betrekken bij het proces

Wat ook hielp is dat het bedrijf vanaf het begin de medewerkers nauw bij het proces heeft betrokken. “We namen daar echt bewust de tijd voor”, vertellen Yves en Jeffrey. “Want uiteindelijk bepalen je mensen of je succesvol bent of niet, alle automatisering ten spijt. Het lijkt op het eerste gezicht misschien tegenstrijdig, maar wij vinden dat je systemen en IT moet inzetten om je werk te kunnen optimaliseren, niet om er mensen mee te vervangen. Ons nieuwe systeem is juist gemaakt ter ondersteuning van de medewerkers. Wel verandert door digitalisering de aard van hun dagelijkse werkzaamheden. Het werk wordt minder uitvoerend en verschuift naar controleren met een nieuwe tool. Je moet mensen daar goed op voorbereiden en de tijd geven om eraan te wennen.”

Ons nieuwe systeem ondersteunt werknemers bij hun dagelijkse werkzaamheden.”

Yves Wamelink

Papiervrij kantoor

Tot slot heeft een volledig geautomatiseerd systeem ook belangrijke voordelen voor het milieu. Een papieren administratie is niet meer nodig. En ook hier werkt Jeffrey aan een andere mindset. “Het is mijn persoonlijke missie om een kantoor zonder printer te realiseren. Daarvoor zet ik ook bij CP Group nog andere stappen met methodieken om minder te willen en hoeven printen en nog duurzamer te werken.” Yves valt hem bij: “Sinds Jeffrey er is denk ik zelf ook twee keer na voordat ik iets print. Vroeger maakte ik echt overal een printje van, maar nu vraag ik me eerst af of het echt nodig is.” Voor de komende jaren wil het tweetal samen blijven aanpakken wat digitaal kan. Omdat ze overtuigd zijn daarmee echt verschil te maken.

Tips van Yves en Jeffrey…

  • Betrek je medewerkers vanaf het begin bij het opzetten van een systeem en maak meteen duidelijk dat het echt een hulpmiddel is voor hen.
  • Zorg dat het systeem gebruiksvriendelijk is en neem de tijd om medewerkers wegwijs te maken in het systeem. Laat het systeem ook testen door de klant voordat je het invoert.
  • Zorg dat het systeem significante voordelen heeft voor de klant, en niet alleen voor jezelf.
  • Creëer bewustzijn over het nut en de noodzaak van een papieren administratie en beperk papiergebruik tot een minimum. Zet daarvoor trucjes in, door bijvoorbeeld een printer in een uithoek van je bedrijf te plaatsen zodat printen minder aantrekkelijk wordt.

Meer inspiratie

Meer ondernemersverhalen

Ook jouw Zaak

Meer weten over MKB010 Next

MKB010Next

Handige tools, links en meer

Goodiebags vol info!

Deel deze pagina