Ook jouw Zaak: Finnerz

  • Inhoudstype:
    • Interview
  • Thema’s:
    • Digitaal
    • MKB010 Next

“Wij helpen klanten beter te ondernemen”

Ondernemers helpen bij het snel en accuraat verwerken van hun financiële administratie, dat is de missie van administratiekantoor Finnerz. Eigenaar Nico Langendoen besloot dat helemaal digitaal te doen. Hij investeerde in een softwareplatform die het werk voor hem en zijn collega’s makkelijker maakt én waar de klant ook goed mee overweg kan.

Ook jouw zaak - Finnerz

Bonnetjes uitzoeken

“Het was al langer mijn droom om in een digitale omgeving met klanten samen te werken”, vertelt Nico. “Enerzijds om het makkelijker en leuker te maken voor onszelf: ik wilde geen multomappen en schoenendozen met bonnen meer. Want dat was allemaal handwerk en dat kost tijd.

Daarnaast leverde het stress op omdat hij vaak achter de feiten aanliep. ‘Even’ een overzicht sturen, was er niet bij. Daarmee waren de schoenendozen ook nadelig voor klanten. We konden hen niet altijd de laatste stand van zaken geven, omdat er nog bonnetjes uitgezocht moesten worden.”

We konden klanten niet ‘even’ een overzicht sturen omdat er nog dozen met bonnetjes uitgezocht moesten worden.”

Nico Langendoen

Deze inhoud is beschikbaar wanneer de cookies geaccepteerd zijn.

Administratie dagelijks up-to-date

De klant zet nu zelf alle bonnen en facturen meteen in het systeem. Binnen één werkdag verwerkt het team van Finnerz 98% van alle boekingen, geholpen door de inzet van slimme robotic software. De robot begint te piepen als iets niet in orde is en stuurt meteen een melding naar de klant. Daarmee is de administratie dagelijks volledig up-to-date.

Advies over aankomende investering

Nico: “Willen klanten weten hoe ze er cijfermatig voor staan, dan kunnen ze dat meteen zelf zien. Willen ze advies over bijvoorbeeld een aankomende investering, dan kunnen wij hen optimaal helpen omdat alle brondata aanwezig zijn. Klanten kunnen vervolgens hun beslissing beter onderbouwd maken.”

Digitaliseren is een must

Digitaal werken is niet alleen makkelijker, leuker en sneller voor beide kanten, volgens Nico is het ook een must voor de continuïteit van je bedrijf. In de opstart kostte deze digitaliseringsslag misschien wat tijd, maar kijk je naar het resultaat dan is zijn devies: doen!

Overgangsdag voor de klant

“Neem vooral tijd voor de voorbereiding”, tipt Nico. “De module met robotic software is weliswaar bestaand, maar kun je aanpassen aan jouw wensen en daar moet je wel even goed over nadenken. Uitzoeken wat je wilt, hoe je je processen wilt inrichten én wat je je klanten belooft, want dat moet je wel kunnen waarmaken.” De klant krijgt vervolgens een ‘overgangsdag’ waarin alles wordt uitgelegd. Daarna neemt hij voor een vast bedrag per maand een pakket af dat past bij zijn onderneming en behoefte.

Advies op maat

Voor de klant blijft het overigens betaalbaar. Je zou zelfs kunnen zeggen dat digitalisering relatief voordeliger is. Nico legt uit: “De klant merkt het misschien niet in een drastisch lagere factuur van ons, maar wel omdat we hem nu persoonlijker en gerichter kunnen bedienen. En daardoor kunnen helpen beter te ondernemen. Er is ruimte om op maat te adviseren. Of we bellen op als we zien dat bepaalde dingen steeds terugkomen.

Zo was er een klant die zijn debiteuren nooit op orde had. Wij bespreken dan hoe wij daarin kunnen helpen. Aan beide kanten is er nu veel meer inzicht, gemak én rust. En niet te vergeten: het is nog duurzaam ook, want onze papierstapel is drastisch verminderd.”

We kunnen klanten nu persoonlijker en gerichter bedienen. En daardoor helpen beter te ondernemen.”

Nico Langendoen

Tips van Nico voor het (verder) digitaliseren van jouw zaak:

  • Zoek software die goed werkt voor jou én voor de klant.
  • Bedenk dat je de beloftes aan de klant – makkelijker, leuker, sneller – ook waar moet maken.
  • Neem tijd voor een goede voorbereiding voordat je het platform lanceert: denk goed na over de software en hoe je het platform wilt inrichten.
  • Geef klanten een goede introductie en instructie zodat ze weten hoe ze met het platform overweg moeten en je missie slaagt.

Contact met de programmamanager

Deel deze pagina