Ook Jouw Zaak: IJsjes en AI
IJsjes en AI, twee smaken die je wellicht niet zo gauw met elkaar zou combineren. Adnan, al ruim 6 jaar ijsmaker met drie locaties in Rotterdam, ging de uitdaging aan en met succes!
Van noodzaak naar vergrote beleving
“In 2018 verdiepte ik me steeds meer in social media en automatisering. Ik wilde weten hoe we ervoor zorgen dat de toekomstige doelgroep ons weet te vinden. En wat vinden klanten belangrijk met betrekking tot automatisering? We zagen namelijk dat mensen steeds vaker online bestelden. Ik vond automatisering altijd al interessant en ben toen gaan kijken naar wat er allemaal speelt op dit gebied.
Corona en de anderhalve meter afstand hebben alles in 2020 in een versnelling gebracht. Financieel was het een slechte tijd, dus we waren voorzichtig met investeringen, maar we installeerden een bestelpaal in een van onze kiosken. De klanten konden hierop hun bestelling opgeven, maar ook nog naar de vitrine lopen. Binnen zes weken zagen we dat 80% van de bestellingen via de bestelpaal ging en er ontstond zelfs een rij achter die paal. Dus in zeven, acht weken heb ik alles omgegooid en zijn we naar 100% automatisering gegaan met vijf bestelzuilen. Mensen vonden het zelfs heel prettig om met beeld en geluid een bestelling te kunnen doen. De beleving werd erdoor vergroot.”
Dataverzameling verslaat de weersvoorspelling
Maar dat was niet het enige voordeel voor Adnan: “Ondertussen had ik ineens een schat aan data verzameld die ik voorheen nooit had. We wisten exact wat we verkocht hadden. De smaak, tot de topping, tot op het type hoorntje of bakje, enzovoort. Tot in alle details. Toen ben ik op zoek gegaan, want wat kun je dan met al die data? Zo ben ik terechtgekomen bij een partij die data verwerkt en die zelfs ook nog een algoritme kon bouwen dat op basis van historische data voorspellingen kan doen. En dat was wel heel interessant voor ons omdat wij in een redelijke fragiele branche zitten. We zijn erg afhankelijk van het weer. Een dagje regen of een dagje sneeuw betekent zeker 80% minder omzet. Soms zitten we dan ineens met teveel ijs en geen klanten.
Voorheen keken naar het weer van de volgende dagen en pasten we daarop handmatig de inkoop van ingrediënten aan. Nu is de data van Buienradar aan het algoritme gekoppeld. Het weer bepaalt 50% van onze voorspelling, maar bijvoorbeeld ook evenementen in de buurt, feestdagen noem het maar op. Ook die hebben we ingevoerd. En dan natuurlijk nog de sales en allerlei andere parameters die voor ons belangrijk zijn. Op basis van die gegevens krijg ik voorspellingen waarop ik mijn personeel kan inroosteren en precies kan inschatten wat ik moet inkopen.
Het algoritme krijgt ook steeds meer data en de machine learning wordt steeds slimmer. We zijn er nu bijna twee jaar mee bezig en zijn begonnen met een zekerheid van rond de 60%, dat is nog best slecht. En het duurde 6 uur voordat het algoritme een voorspelling kon doen. Nu, twee jaar later met meer data zitten we op een zekerheid van 81% en worden voorspellingen al binnen 20 minuten gemaakt. Binnenkort hopen we zelfs naar 92% te gaan.”
Energiezuinig en duurzaam
En daarmee houden de voordelen nog niet op. “We kunnen heel energiebesparend te werk gaan én verspilling van voedsel voorkomen. Het is wel een flink prijzige investering en dat zal niet voor elke ijssalon toegankelijk zijn. Wij kunnen dat doen, omdat we meerdere filialen hebben en ons verder ontwikkelen op de ijsmarkt. Met onze salestak ‘Scoop Wise’ leveren we energiezuinige vitrines en energiezuinige ijsmachines. Ook daar zit deze AI-data tool licentie tussen. Dat is uniek in onze branche en wij krijgen daar heel veel aandacht voor terug.”
The future on ice
“We willen nu gaan kijken hoe we niet alleen de inkoop kunnen voorspellen, maar ook wat voor persoonlijke ijsjes de klant wil. Dat proberen we nu te koppelen aan een persoonlijke QR-code, waardoor je een incentive ingebouwd hebt van 10% korting. Elke keer als er een aankoop wordt gedaan, wordt dat gekoppeld aan die QR-code. En op het moment dat wij zien dat je elke maandag een ijsje hebt gehad en afgelopen maandag niet, dan kunnen we je benaderen en kunnen we persoonlijk personal pricing op je loslaten. Zo kunnen we onze klanten een persoonlijke beleving geven en zorgen voor een goede klantenbinding.”
Wees uitgesproken
“Ik denk dat je in elke business waar je de omzet niet met bijna 100% garantie binnen ziet komen, je iets met voorspellingen zou kunnen doen. En die voorspellingen doe je op basis van ervaring. Data dus. Wat ik heel vaak zie, is dat ondernemers heel kleinschalig denken en niks willen delen. Terwijl je als je transparant bent over je vragen en problemen je zult zien dat heel veel bedrijven je willen en kunnen helpen. Het bedrijf dat onze machine learning heeft opgezet werkte normaal alleen voor miljoenenbedrijven, terwijl wij wellicht het kleinste bedrijf zijn dat met hen een gesprek heeft gehad. Ze vonden onze case interessant, omdat we zo voor een klein bedrijf groots durfden te denken. Dus mijn tip voor alle ondernemers: zorg ervoor dat je uitgesproken bent. Probeer echt bewust bezig te zijn en sta open om je verbeterpunten te delen zodat je verder geholpen kunt worden.”
Heeft het verhaal van Adnan je geïnspireerd en wil je jouw zaak ook een boost geven door te digitaliseren? Klik dan hier voor meer informatie.