Ook jouw Zaak: Natur-el
“Wij verkopen kleding met een verhaal”
Duurzame kleding is voor Vera Lenting van Natur-el echt duurzaam. Ze gaat best ver, vindt ze zelf. Haar producten zijn van 100% biologische materialen, volledig fairtrade en gecertifieerd volgens de global organic textile standard. Met haar winkel aan de Zwaanhals in het hippe Oude Noorden bevindt ze zich in een nichemarkt, maar ze hoopt dat dat gaat veranderen. Want ja, duurzame kleding is echt leuk en modieus. En nee, de klant is niet eens zo heel veel meer kwijt.
Goed voor de aarde zorgen
Ze kan zich niet voorstellen dat ze dingen verkoopt die niet eerlijk en duurzaam zijn geproduceerd. Als kind kreeg ze van haar ouders al mee dat aarde en medemens ertoe doen en dat je daar goed voor moet zorgen. “Thuis waren we bijvoorbeeld van het biologisch eten,” vertelt Vera. “Als we al een keer naar de frituur mochten, dan kregen we Tupperware bakjes mee om de frietjes in te doen.”
Equality empowerment
Naast goed voor de aarde zorgen is Vera van de equality empowerment. “Vrouwen van mijn leeftijd die vreselijk worden uitgebuit, daar huilt mijn hart om. Kleding die niet onder humane omstandigheden wordt gemaakt, komt mijn winkel niet in.”
Kleding die niet onder humane omstandigheden wordt gemaakt, komt mijn winkel niet in.”
Vera Lenting
Van stoffige webshop naar serieuze winkel
De stap naar een winkel in duurzame kleding kwam eveneens door haar familie. Haar zus had een webshop in wollen ondergoed. Leuk, maar een beetje stoffig, vond ze. Als ze het dan zoveel beter wist, moest ze er zelf maar mee aan de slag, vond haar moeder.
Serieuze werkgever
Beretrots is ze dat met een webshop en winkel nu een serieuze werkgever is voor een team van vijf. De jaaromzet is gegroeid met 30%, het aantal klanten verviervoudigd. Klanten die versteld staan hoe vlot en modieus duurzame kleding is. “We zijn groter geworden door te doen waar we goed in zijn. Met een mooi en eerlijk verhaal.”
Kleding met een verhaal
Wat dat verhaal betreft: duurzaam is voor haar ook bewust consumeren. Ze vindt het maar vreemd dat we een label hangen aan kleding die eerlijk is, terwijl het eigenlijk andersom zou moeten zijn. Dus het duurzame verhaal moet nodig verteld worden. Hoe is het kledingstuk gemaakt, waar komt het vandaan? Wie heeft het gemaakt?
“In de meeste winkels hebben de mensen geen idee wat er achter hun producten schuilt. Terwijl, als je dit wel weet én het over weet te brengen, dan gaan klanten anders naar hun kleding kijken en zullen ze er zuiniger mee omgaan.”
Duurzaam tot in de puntjes
Het concept duurzaam voert ze in alles door. De winkel is ingericht met resthout uit de Rotterdamse haven. Ze is het zelf gaan halen, de havenarbeiders heeft ze betaald met ijs en bier. Ook met verzendingen vanuit de webshop, gaat ze bewust om. Verpakkingen zijn zo plat mogelijk, 100% plasticvrij en worden in Rotterdam rondgebracht op de fiets.
Het eerlijke verhaal
Heeft iemand twee maten besteld, dan weet ze dat diegene twijfelt en belt ze op om te adviseren. Of ze vraagt of ze toch niet even langs willen komen. Het kopje koffie staat klaar. “Wij zijn een bedieningszaak want dat is echt mijn idee van retail: maak het persoonlijk en voer een fijn gesprek. Ik ken al mijn klanten bij naam en weet wat ze in hun koffie hebben. Het is de combinatie van deze service, de leuke kleding én het eerlijke verhaal erachter, dat Natur-el succesvol maakt.”
Als je het verhaal kent achter het kledingstuk, ga je er anders naar kijken en beter mee om.”
Vera Lenting
Tips van Vera voor duurzaam ondernemen:
- Kies een duidelijke koers voor je bedrijf en producten en vertel het verhaal achter je product: dat trekt en bindt klanten.
- Trek duurzaamheid zo veel mogelijk door, zoals in de inrichting van je winkel en je online leveringen:
- Verpak je pakketten zo plat mogelijk en plasticvrij
- Bezorg waar mogelijk via de fietskoerier
- Stuur je bonnetjes via de mail
- Ken je klant: maak het klanten gemakkelijk en bel hen bij twijfels over een bestelling: zo voorkom je retourzendingen.
- Maak van je klanten duurzaamheidsambassadeurs: door het persoonlijke contact, de goede service en het verhaal achter je product, zullen klanten hun enthousiasme met anderen delen.