Ook jouw Zaak: Pimp my nails
“Online zichtbaar zijn is van levensbelang”
Wat begon als een uit de hand gelopen hobby aan huis is inmiddels een serieuze beautysalon in Rotterdam Zuid met een uitgebreide webshop en bijna 2000 volgers op Instagram. Voor Iris Bourne van Pimp my Nails is de combinatie van on- en offline een must voor de kleine ondernemer. “Wen er maar aan dat je digitaal moet.”
Online fans
Eigenlijk stelt ze het nóg sterker: online aanwezigheid is voor kleine ondernemers van levensbelang. “Het vergroot je zichtbaarheid enorm”, legt Iris uit. “Als beautysalon worden we nu ook opgemerkt door mensen die niet toevallig langslopen op straat maar die vervolgens wel naar ons toe komen.” Online laat ze mensen kennismaken met wat ze doet, meer dan alleen het lakken van nagels. Ze houdt demonstraties, deelt de laatste trends en geeft tips, zoals welke olie of vijl fijn is om te gebruiken.
“Zo bied ik niet alleen een totaalconcept maar creëer ik ook een sfeer van vertrouwen. Zodat vrouwen zich op hun gemak voelen als ze de eerste keer hier een voet over de drempel zetten. Voor kleine ondernemers is dat echt een meerwaarde: online kun je ervoor zorgen dat meer mensen fan van je worden.”
Als beautysalon worden we nu ook opgemerkt door mensen die niet toevallig langslopen op straat maar die vervolgens wel naar ons toe komen.”
Iris Bourne
Klanten voelen zich thuis
Ondernemen zit in haar bloed. Als meisje was ze al altijd in de weer met nagels lakken en mooi maken. Later volgden talloze opleidingen en beautysessies aan huis. In 2009 opende ze haar salon in Rotterdam Zuid en inmiddels is ze een heuse werkgever met vier mensen in dienst. Inspelen op de beleving is wat ze doet. Zowel online als in de salon. Daar treed je namelijk binnen in een roze droomwereld. Klanten wanen zich de koning(in) te rijk in de grote, dito roze zetels.
Voor Iris is dit een belangrijk aspect: “Vrouwen, want meestal zijn het toch vrouwen die hier komen, kunnen zich echt prinses voelen en zich helemaal laten verwennen met een lekker kopje koffie en een fijn gesprek.” Want die aandacht voor de persoon hoort er ook bij, vindt Iris. Ze noemt zichzelf niet voor niets een sociaal ondernemer. En die eigenschap geeft ze ook door aan haar werknemers die er allemaal voor zorgen dat klanten zich thuis voelen bij Pimp my Nails.
Je eigen niche
Dat sociaal ondernemerschap gaat verder dan de voordeur van haar salon. Op Instagram promoot ze niet alleen haar eigen business maar ook die van andere ondernemers in de straat. Gaat ze met haar dochter macrons kopen bij de buurman, dan verschijnt daar een mooi beeld van op haar account met een link naar zijn zaak. “Ik vond het aanvankelijk best eng om mijzelf te laten zien op Instagram. Maar jij als persoon bent wel de meerwaarde, naast je product, professionaliteit en kwaliteit. Je moet je eigen niche creëren, dus: jezelf zijn en gewoon doen.”
Modern ondernemerschap
Want online hoort nu eenmaal bij modern ondernemerschap, vindt ze. Natuurlijk hangt er een prijskaartje aan om uit te zoeken hoe je dat doet en ervoor te zorgen dat je online vindbaar bent. En het kost tijd om een goede webshop op te zetten waar je vervolgens alle producten in beschikbaar stelt. Maar je kunt het zo groot en zo klein maken als je zelf wilt. “Stel jezelf de vraag wat je wilt bereiken en hoeveel je wilt groeien en stem daar je businessplan op af. De duurste oplossing hoeft niet voor iedereen het beste te zijn.”
Stel jezelf de vraag wat je wilt bereiken en stem daar je businessplan op af. Het duurste hoeft niet voor iedereen het beste te zijn.”
Iris Bourne
Blijven leren
Hoe ze zelf aan haar kennis komt? Door websites te lezen als ondernemen010, Kamer van Koophandel, Frankwatching maar ook door te praten met marketingexperts of juist met andere ondernemers. En dus is ze alweer bezig met de volgende stap: het uitbreiden van haar webshop en onderzoeken hoe ze gericht advertenties in kan zetten. Hoe dat eruit gaat zien, vertelt ze graag als het zover is.
Tips van Iris voor het (verder) digitaliseren van jouw zaak:
- Online zichtbaarheid is een must, dus zorg dat je dat doet.
- Het hoeft niet groot te zijn: denk na over wat je wilt en hoeveel je wilt groeien, en stem daar je businessplan op af.
- Presenteer niet alleen je producten maar bied extra’s zoals uitleg, tips en trends.
- Laat jezelf zien: als kleine ondernemer ben jij de meerwaarde, naast je product, professionaliteit en kwaliteit.
- Heb aandacht voor persoonlijk contact en een goede service, zowel on- als offline.
- Wees jezelf
- Kijk op websites als ondernemen010, Kamer van Koophandel, Frankwatching en praat met marketingexperts of juist met andere ondernemers.