Ook jouw Zaak: Wijnkoperij Platenburg
“We moesten nodig met de tijd mee”
Wijnkoperij Platenburg is een traditioneel familiebedrijf dat al vier generaties lang overgaat van vader op zoon. In 2019 bestond de zaak maar liefst 125 jaar. Het was ook het jaar dat Platenburg het predicaat hofleverancier kreeg. Allemaal dingen om trots op te zijn. Inmiddels staat Julien aan het roer van de gezellige, klassieke zaak aan de Goudsesingel. In de wijnwereld was het nog niet gebruikelijk, maar toch besloot hij dat er een webshop moest komen.

Nieuwe, jonge wijnhuizen
“We moesten nodig met de tijd mee”, legt Julien uit. “We wilden een groter bereik en meer zichtbaarheid, dat in de eerste plaats. Maar ik zag ook producten die hier al tien jaar lagen en nauwelijks opgemerkt werden. Prachtige, oude Bordeauxs van bepaalde jaargangen. Online ziet iedereen het.”
Nieuwe aanwinsten
Doordat deze oude parels in een keer over de digitale toonbank gingen, was er weer plek in de schappen voor nieuwe aanwinsten. Wijnen van jonge boeren bijvoorbeeld, die vaak ook nog biologisch produceren. Met deze selecties spreekt Platenburg weer nieuwe, jongere klanten aan.
Door de prachtige, oude Bordeauxs die online gingen, kwam er plek voor wijnen van jonge, biologische boeren.”
Julien Platenburg
Dozen inpakken
Achter de schermen was het even aanpoten voor de webshop. Aanvankelijk stond Julien samen met zijn ouders de dozen in te pakken, altijd met een persoonlijk en handgeschreven kaartje erbij. En met de belofte: vandaag besteld, morgen in huis. Zijn moeder verklaarde hem voor gek. Inmiddels heeft hij zes man personeel en een parttime marketeer.
Ken je klant
Na twee jaar stonden alle wijnen online, inclusief smaakprofiel en hoe lang je de wijn kunt bewaren. “Dat was een behoorlijke investering. Twee jaar lijkt een lange tijd, maar je kunt het echt stap voor stap doen. We hebben die periode benut om ons kassasysteem en webshop aan elkaar te koppelen in een CRM-systeem. Zo hebben we een heel klantenbestand opgebouwd: omdat we onze klanten kennen en weten wat ze graag in huis halen, kunnen we nu nog beter adviseren. Dat maakt het voor ons ook weer leuker. Daarnaast bieden we aanvullende service zoals gepersonaliseerde nieuwsbrieven en kortingen.”
Ook onze bezorging zorgt voor zichtbaarheid. Nieuwe klanten komen bij ons omdat ze de bestelwagen regelmatig bij de buren zien.”
Julien Platenburg
Gluren bij de buren
In de winkel komen proeven, online bestellen en dan thuis genieten van een heerlijke wijn. De webshop van Platenburg levert klanten vooral veel gemak op. Al met al heeft Julien de hele digitaliseringsslag zo’n 20.000 euro gekost, zijn eigen uren niet meegerekend.
Grotere webomzet en klantenbestand
Daar staat tegenover dat de webomzet is gestegen en het klantenbestand is gegroeid met 20%. Bijkomend voordeel is dat de wijnkoperij door de bezorging ook weer zichtbaarheid genereert. “Als je onze bestelwagen regelmatig bij de buren ziet staan, dan kom je zelf misschien ook op het idee om ons een keer te bellen.”
Met de bakfiets door de stad
De volgende stap is om de auto af te wisselen met een elektrische bakfiets, want ook op het gebied van duurzaamheid is een wereld te winnen. Nog even en we zien Julien en zijn team op vrijdagavond met de bakfiets door de stad. Zodat klanten met een prachtige, oude Bordeaux of jonge, biologische wijn het weekend in kunnen luiden. Altijd met dat handgeschreven kaartje erbij. Want digitaal of niet, een persoonlijke touch maakt nog altijd het verschil.
Tips!
- Doe het stap voor stap, je hoeft niet in een keer met al je producten online.
- Zorg wel dat je er achter de schermen klaar voor bent, want je moet kunnen leveren. Lukt dat een keer niet, pak dan de telefoon en bel. Klanten waarderen persoonlijk contact.
- Blijf vernieuwen: maak je webshop steeds beter en breid ‘m uit.
- Verbind systemen voor snellere processen en meer kennis van je klant.
- Zet in op gemak en tijdswinst voor je klant en behoud je persoonlijke touch.