Ook Jouw Zaak: Royal Roos

  • Inhoudstype:
    • Interview
  • Thema’s:
    • Duurzaamheid
    • Maritiem
    • MKB010 Next

Aanleggen zonder uitstoot

De maritieme sector stond niet altijd bekend als voorloper op het gebied van duurzaamheid. Maar tijden veranderen. Fulko Roos, oprichter en eigenaar van Royal Roos: “Inmiddels kijken steeds meer opdrachtgevers bij aanbestedingen of je duurzaam kan werken. Het levert me nu extra werk op. De sector is duidelijk aan het vergroenen.”

Fulko Roos

Het internationale maritieme ingenieursbedrijf Royal Roos biedt sinds 2009 diensten aan op het gebied van scheepsbouw, -reparatie en -aanpassingen, berging en waterbouw. Fulko: “Dat doen we vanuit Spanje (Ferrol) en Rotterdam. Hier in Rotterdam hebben we een kade met werkplaatsen waar schepen tot 40.000 ton kunnen liggen.”

Luchtbellen onder de romp

Royal Roos begeleidt en coördineert verschillende werkzaamheden aan schepen. Het bedrijf richt zich daarbij onder meer op ‘retrofits’: aanpassingen aan bestaande schepen die de duurzaamheid verbeteren.  Een voorbeeld van zo’n aanpassing is luchtsmering, oftewel OceanGlide. “Dat is een techniek waarmee je de weerstand van schepen vermindert als ze varen, met luchtbellen onder de romp. Daarmee bespaar je veel brandstof en uitstoot”, legt Fulko uit.

Deze inhoud is beschikbaar wanneer de cookies geaccepteerd zijn.

Onderdelen op maat

Royal Roos draagt niet alleen met luchtbellen bij aan duurzamere scheepvaart. Fulko: “We hebben bijvoorbeeld enorme 3D-printers waarmee we onderdelen op maat kunnen maken.” Dat betekent minder werk en minder afval, want het onderdeel past altijd. “De grondstof voor de printer kunnen we hier in korrelvorm opslaan, in bulk. Dat neemt veel minder ruimte in dan het opslaan van allerlei verschillende afmetingen stalen platen en profielen. En in de printers gebruiken we thermoplastics. Dat kan al gerecycled materiaal zijn. Ons doel is om zo uiteindelijk circulair te gaan werken.

Ik werk sinds de oprichting van het bedrijf al zo duurzaam mogelijk”

Fulko Roos

Zonder draaiende motor

Maar voor het mooiste voorbeeld van duurzaam werken, neemt Fulko ons weer mee terug naar de kade. “Schepen die hier liggen hoeven bij ons de hulpmotor niet te laten draaien om electriciteit op te wekken. In plaats daarvan kunnen ze sinds kort inpluggen op walstroom. Dat scheelt heel veel uitstoot.”

Een installatie voor walstroom aanleggen is wel een dure grap. “Bij tenders voor offshore werkzaamheden is het aanbieden van walstroom steeds vaker een pré om schoon te werken in de keten, dus ik krijg er wel meer opdrachten door. Maar ik weet niet of ik deze investering er echt uit ga halen. En eigenlijk lig ik daar ook niet te lang wakker van. De schonere lucht is de winst.”

Zoden aan de dijk

Fulko vindt het sowieso niet meer dan logisch dat verduurzaming een investering vergt. “In de wereld van de scheepvaart gaat het altijd om grote getallen. En groter is duurder. Wij verbruiken bijvoorbeeld grote hoeveelheden energie. Maar als je die hoeveelheden met een investering duurzamer kan inkopen of zelf opwekken, zet dat wel zoden aan de dijk. Wij hebben hier nu bijvoorbeeld via een huurkoop-constructie zonnepanelen gehuurd. Dat is dan wel meteen 1500 vierkante meter.”

Je hoeft echt niet elke keer alleen het wiel uit te vinden”

Fulko Roos

Iets unieks bieden

Royal Roos begon als klein bedrijf; inmiddels werken er 25 mensen. Nog steeds een relatief kleine speler in deze branche, volgens Fulko. Die heeft dan ook het uitgangspunt dat hij voor innovatie, verduurzaming en investeringen graag partners zoekt. “Ik werk sinds de oprichting van het bedrijf al zo duurzaam mogelijk. Zeker in deze vervuilende sector is dat belangrijk. Maar ik doe het niet alleen. Ik werk graag samen met bedrijven die iets toevoegen aan onze diensten. OceanGlide bijvoorbeeld.” De bouw van de grote 3D-printer was een project met CEAD. “Zo kan je samen iets unieks bieden waar klanten echt iets aan hebben. Je hoeft echt niet elke keer alleen het wiel uit te vinden.”

TIPS van Fulko

  • Onderzoek waar jij met jouw bedrijf, in jouw branche, verschil kan maken en zoek op dat gebied de samenwerking op.
  • Ga niet oeverloos denken, afwegen, vergaderen en filosoferen. Daar maak je het jezelf te moeilijk mee. Begin gewoon klein.
  • Kijk goed of er regelingen zijn waar je gebruik van kan maken. Er zijn er heel veel. Laat je daar ook gewoon over adviseren als je er zelf niet uitkomt.

Deel deze pagina