Ook jouw Zaak: Superbra

  • Inhoudstype:
    • Interview
  • Thema’s:
    • Digitaal
    • MKB010 Next

“Online bereiken we veel meer vrouwen met ons verhaal.”

Floor van de Pavert kon nergens goede, mooie en betaalbare bh’s vinden in haar maat. De service en het advies lieten ook te wensen over als zij met haar maat 60I een boetiek binnenstapte. Een normale maat, volgens haar. Hoe moest dat zijn voor vrouwen met een grotere cup?

Ook jouw Zaak - SuperBra

Floor zag een gat in de markt en startte SuperBra, een winkel en webshop voor lingerie en badmode in grote maten. Social media zet ze in om de missie van SuperBra breed uit te dragen. Door corona is ze op zoek gegaan naar een nieuw online businessmodel.

Meer zelfvertrouwen

De missie van SuperBra is vrouwen meer zelfvertrouwen geven. Of je nou een kleine of grote cupmaat hebt, bij SuperBra kun je lingerie kopen die én goed zit én leuk uitziet. In die bewustwording onder Nederlandse vrouwen wil Floor een revolutie op gang brengen. Daarmee is ze een aardig eind op weg. In 2016 opende ze haar winkel op de Zwaanshals in Rotterdam, een half jaar later was haar webshop in de lucht en vorig jaar februari volgde een tweede boetiek in Utrecht. Inmiddels heeft ze zestien mensen in dienst.

Het is misschien niet zakelijk, maar ik raadde klanten af online te kopen als ze niet eerst in onze winkel zijn geweest.”

Floor van de Pavert

Eerst passen in de winkel, dan online (bij)bestellen

SuperBra heeft maar liefst 96 maten op voorraad, in de winkel én in de online shop. Voor Floor is het de combinatie die goed werkt: vrouwen passen in de winkel en krijgen daar bijna altijd een maatadvies dat ze nooit eerder kregen. Als ze eenmaal ervaren hebben wat een bh voor hen kan doen, kunnen ze makkelijk online (bij)bestellen. Niet andersom.

“Het klinkt misschien helemaal niet zakelijk”, vertelt Floor, “maar ik raadde klanten af online te kopen als ze niet eerst in onze winkel zijn geweest. Wij adviseren bijna altijd een andere maat dan waar klanten de winkel mee binnenlopen. Als ze hier, vaak voor het eerst in hun leven, met een goedzittende bh de deur uit lopen, kunnen ze vervolgens prima online bestellen want dan weten ze wat ze nodig hebben.”

Deze inhoud is beschikbaar wanneer de cookies geaccepteerd zijn.

Deskundig advies en ‘body positivity’

Social media is voor Floor een belangrijk medium om zoveel mogelijk vrouwen met haar boodschap te bereiken. Een boodschap die een combinatie is van ‘body positivity’ en deskundig advies. “Door heel diverse lichamen te laten zien op socials geven we de boodschap dat iedereen bij ons kan slagen voor een mooi setje. Het maakt niet uit wat jouw maat is, iedereen ziet er prachtig uit en hoort erbij.”

Daarnaast gebruikt ze socials om de boodschap over te brengen dat je bij SuperBra aan het goede adres bent voor deskundig advies. Voor en na-foto’s laten het effect zien van een optimale maat. En via stories kunnen klanten leren waar ze op moet letten bij het passen, hoe je de bh goed aantrekt en hoe het niet moet. “Dat levert veel reacties op én nieuwe klanten. Ons klantenbestand is door deze online zichtbaarheid gegroeid.”

Videobrafitting: online passen en advies

Nu Floor door corona net als zoveel andere ondernemers haar deuren heeft moeten sluiten, is de online verkoop de enige optie. Online is dan hét kanaal om vrouwen toch goed te adviseren, ook op afstand. Sinds kort kunnen zij zich inschrijven voor een videobrafitting.

“We hebben in onze winkel een videocall met een klant”, legt Floor uit. “De klant heeft thuis een oude bh aan en wij maken een inschatting van de maat waarna we in de winkel modellen uitzoeken. Vervolgens geven we de klant advies en doen we samen de online aankoop. Als de klant de modellen in huis heeft, leveren we nazorg. We kijken weer in een videocall hoe de nieuwe bh zit, leggen uit hoe je de bh correct aantrekt en checken of de bestelde bh’s de goede maat en pasvorm hebben. De online ervaring laten we op deze manier zo veel mogelijk lijken op de ervaring in de winkels.”

Videobrafitting is niet alleen een tussentijdse oplossing vanwege corona, het is een businessmodel voor de toekomst.”

Floor van de Pavert

Online passen als nieuw businessmodel

De videobrafitting blijkt een gouden greep. Groot aangekondigd op de social mediakanalen, levert dag één al veertig aanmeldingen op van voornamelijk nieuwe klanten. Voor Floor betekent dit niet alleen een tussentijdse oplossing. Voor haar is het meteen een nieuw businessmodel voor een heel nieuwe manier van ondernemen in veranderende tijden.

“Het is niet te hopen maar als ondernemer moet ik toch voorbereid zijn mochten we de winkels nog langer of ooit weer opnieuw moeten sluiten. Tegelijkertijd kan dit ook een oplossing zijn voor vrouwen die verder weg wonen en toch van onze deskundigheid en mooie productaanbod gebruik willen maken zonder dat ze daarvoor het halve land door moeten.”

Kies een geïntegreerd systeem

Voor de webshop maakte Floor gebruik van Shopify: een platform voor webwinkels. Voordeel: het is gebruiksvriendelijk, je kunt het deels zelf inrichten en je kunt makkelijk developers vinden over de hele wereld die je ondersteunen. Haar kassasysteem koppelde ze aan de webwinkel zodat de aankopen van klanten bewaard blijven. Hierdoor kan ze klanten nog beter adviseren, weet ze welke maten en modellen goed verkopen en welke minder.

Geïntegreerd softwaresysteem

Ze kan Shopify iedereen aanraden maar de koppeling met haar bestaande kassassoftware was nog een uitdaging. Uiteindelijk bleek het mogelijk om ook via Shopify de kassa’s in de winkel aan te sturen. Haar tip: kies een softwaresysteem dat van begin af aan geïntegreerd is en dat voldoet aan de specifieke eisen die jij hebt. Het kost even wat tijd, geld en moeite om alles goed op de rit te krijgen, maar het is absoluut onmisbaar voor de ondernemer van nu, besluit Floor.

Tips van Floor voor het (verder) digitaliseren van jouw zaak:

  • Zie een webshop en online presence als een bedrijf op zich: neem de tijd om een goed concept uit te denken en zet voldoende middelen opzij.
  • Voor social media is het belangrijk om te weten waar je merk voor staat. Ontwikkel kernwaarden en richt daar je content op in. Zo gaat 1 op de 5 posts van SuperBra over deskundigheid, 1 op de 5 over body positivity, etc.
  • Investeer in een goede fotograaf die jouw merk begrijpt.
  • Kies voor een geïntegreerd softwaresysteem voor webshop en kassa en dat voldoet aan wat jij nodig hebt.

Contact met MKB010>>Next

Deel deze pagina