Ook jouw Zaak: ZaaKado

  • Inhoudstype:
    • Interview
  • Thema’s:
    • Circulair
    • Duurzaamheid
    • MKB010 Next

Sokken van visnetten als duurzaam relatiegeschenk

Lisa en William Schildwacht van ZaaKado besteden in hun bedrijf optimaal aandacht aan duurzame geschenken voor de zakelijke markt, van kerstpakketten tot een klein cadeau op maat. Duurzaam in meerdere opzichten: van milieuvriendelijk materiaal, eerlijk geproduceerd én waardevol voor de ontvanger.

Want dat laatste maakt dat een product ook echt gebruikt wordt. Om te voorkomen dat een relatiegeschenk in de kast belandt of – erger nog – meteen in de prullenbak, zegt Lisa ook wel eens ‘nee’ tegen de klant. “Dan zeggen we eerlijk tegen onze klanten: doe dat nou niet. Vervolgens helpen we hen een goede keuze te maken door allereerst veel vragen te stellen: wat zoeken jullie, voor wie, waarom, wat wil je ermee bereiken? Om zo een cadeau te vinden dat echt bij de ontvanger past en de kans groter is dat degene het ook gebruikt.”

Deze inhoud is beschikbaar wanneer de cookies geaccepteerd zijn.

Wij bieden allereerst producten aan van gerecycled of milieuvriendelijk materiaal; 75% van onze klanten kiest daarvoor.”

Lisa Schildwacht

Persoonlijke aandacht en duurzaamheid voorop

Je zou denken dat een bedrijf in relatiegeschenken en negen man personeel een uitgebreide webshop heeft. Niets is minder waar. Voor de twee ondernemers valt of staat een goed relatiegeschenk met persoonlijke aandacht. Ze gaan op bezoek om de klant te leren kennen en de sfeer te proeven. Als ze een goed beeld hebben van de klant en wat deze wil, komen ze met voorstellen en adviezen. Altijd met duurzaamheid voorop. “Wij bieden allereerst producten aan van gerecycled of milieuvriendelijk materiaal. Daar zit nog steeds een kleine meerprijs op, maar 75% van onze klanten kiest daarvoor.”

Geschenk met een verhaal

Hun succesproduct bewijst dat eens te meer. Bij ZaaKado kun je op maat gemaakte sokken kopen gemaakt van plastic soup, visnetten, bamboe of bio-katoen. “De sokken van visnetten zijn het duurst, maar die hebben echt een vlucht genomen afgelopen twee jaar. Het laat zien dat een verhaal bij een geschenk iets doet. Zeker als het bijdraagt aan een betere wereld.”

Doordat ZaaKado hun verhaal consequent uitdraagt, worden klanten ook bewuster van een duurzame keuze, denkt Lisa. Maar ze dringt het zeker niet op, want als een klant het niet wil dan is dat zijn goed recht. Meer dan de helft van de klanten heeft ZaaKado benaderd juist om hun duurzame aanpak. “Want ook klanten geven met een duurzaam cadeau een visitekaartje af”, zegt Lisa.

Doordat wij duurzaamheid consequent bespreken met onze leveranciers, denken zij er ook steeds meer over na en volgen er meer en meer duurzame producten.”

Lisa Schildwacht

Met leveranciers in gesprek over duurzaamheid

Aan de kant van verpakkingen en transport valt volgens de beide ondernemers nog wel wat winst te behalen. Lisa: “Op een beurs kijk ik bij leverancier naar drie dingen: hoe is het gemaakt, hoe is het verpakt en hoe wordt het vervoerd? Binnen onze branche hebben we een ‘code of conduct’ ondertekend: eerlijke handel, goede werkomstandigheden en geen kinderarbeid. We werken alleen met leveranciers die deze code ook hanteren. Duurzame materialen stellen we niet als voorwaarde want dan maken we het ondernemen voor onszelf lastig, zo groot is het aanbod ook weer niet. We bespreken het wel met leveranciers, en doordat wij dat consequent doen, denken steeds meer leveranciers erover na en komen er meer en meer duurzame producten op de markt.” William voegt toe dat hij het onderwerp ook altijd op tafel legt in de commissies waar hij deel van uitmaakt.

In de verduurzaming van ons pand hebben we samenwerking gezocht met andere ondernemers op het bedrijventerrein in Schiebroek.”

Lisa Schildwacht

Niets doen is geen optie

Hun drijfveer is tweeledig. William en Lisa zijn naast ondernemer ook ouders van drie jonge kinderen. Ook voor hen willen ze een betere wereld. Daarnaast verandert de markt, dus je moet mee, vinden ze. Niet doen is geen optie, want dan mis je simpelweg de boot. Inmiddels zijn ze ook goed op weg met het verduurzamen van hun pand en wagenpark. “Duurzame producten aanbieden en dan via de achterdeur bijdragen aan vervuiling en verspilling, dat kan natuurlijk niet”, vindt William. “Hierin hebben we samenwerking gezocht met andere ondernemers op het bedrijventerrein in Schiebroek.”

Zonnepanelen met dank aan subsidie

De zonnepanelen zijn drie jaar geleden gezamenlijk ingekocht met subsidie van gemeente en provincie. Daar voegde ZaaKado nog een warmtepomp en twee elektrische auto’s aan toe. “Het hele pand is energiepositief”, vertelt William. “Het pand levert dus meer energie op dan we gebruiken. Dat leveren we terug aan het net.” Dat betekent nog niet dat de investering is terugverdiend. Dat zou normaalgesproken nog een jaar of drie, vier duren, maar met de huidige energieprijzen zal het sneller gaan, verwacht hij.

Ontmoeten en in gesprek op de klantendag

Hun duurzame verhaal sturen ze consequent de wereld in met iedere week twee blogs, iedere twee maanden een mailing en posts op hun social media-kanalen. Maar het beste verhaal blijft toch het persoonlijke. Daarom organiseert ZaaKado ieder jaar een klantendag, waar klanten en leveranciers elkaar ontmoeten en in gesprek kunnen over de overwegend duurzame producten.

TIPS

van Lisa en William voor (verder) verduurzamen van jouw zaak:

  • Wees consequent in je eigen verhaal: draag het altijd en overal uit.
  • Wacht niet af, maar onderneem zelf actie: volg het nieuws, kijk zelf eens op de site van de gemeente, vraag na bij collega-ondernemers hoe zij het aanpakken.
  • Sluit aan bij een ondernemingsvereniging of een commissie zodat je dingen samen kunt doen: het kost tijd, maar als je kunt samenwerken, scheelt het uiteindelijk ook weer uitzoekwerk.
  • Denk na over transport: rijd twee keer per week in plaats van drie keer. Klanten begrijpen dat heus wel als je het bespreekt.
  • Veranderen kan ook in bestaande relaties en in kleine stappen. Koop je al twintig jaar in bij dezelfde leverancier, ga dan een keer in gesprek over hoe het anders kan.
  • Het juiste product kiezen valt of staat met persoonlijk contact. Met klanten, én leveranciers.

Meer inspiratie

Meer ondernemersverhalen

Ook jouw Zaak

Meer weten over MKB010 Next

MKB010Next

Handige tools, links en meer

Goodiebags vol info!

Deel deze pagina