Rotterdam wil opt-in systeem voor reclamedrukwerk invoeren

Vertalen

Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Een afvalvrije stad in 2050. De ambitie van Rotterdam is groot en dat vraagt om maatregelen.

Daarvoor is het hard nodig om een forse papierbesparing van het ongeadresseerde drukwerk in de stad te realiseren. Hiervoor is een ander brievenbussticker systeem noodzakelijk. We gooien in de stad namelijk miljoenen kilo’s ongelezen reclamedrukwerk weg.

Daarom heeft de gemeente Rotterdam het voornemen om vanaf 1 januari 2020 het opt-in systeem voor reclamedrukwerk in te voeren. Dat betekent dat alleen mensen die expliciet toestemming geven, nog ongeadresseerde reclame mogen ontvangen. Dat doen zij dan met een ‘JA- sticker’ op de brievenbus. Bewoners kunnen deze sticker tegen betaling via internet bestellen bij diverse uitgevers. De gemeente beziet nog of en hoe zij de sticker gratis ter beschikking kan stellen aan bewoners.

Wat betekent dat dan voor ondernemers en andere organisaties?

Als het opt-in systeem wordt ingevoerd, dan betekent dat dat er geen flyers of ander foldermateriaal meer in de brievenbus mag bij mensen die geen ‘JA-sticker’ op de brievenbus hebben. Dat geldt voor adverteerders in grote pakketten reclamedrukwerk, maar ook voor een kleine ondernemer die een flyer in de brievenbus wil doen. Gebeurt het wel, dan riskeren zij een boete.

Beslissing in najaar

De gemeenteraad van Rotterdam neemt in het najaar van 2019 een beslissing over de maatregel. Bewoners en ondernemers worden in aanloop naar de invoering van de maatregel op diverse manieren geïnformeerd.