Pimm Solutions maakt employee-gifting eenvoudiger en betaalbaarder
Pimm Solutions is in 2012 opgericht, met als doel dat een cadeautje geven wel leuk moet blijven. Destijds had het bedrijf een kantoorpand in de voormalige Van Nelle Fabriek, een bedrijfscentrum aan de Delfshavense Schie. Inmiddels heeft Pimm Solutions het hoofdkantoor aan de Westblaak, in het centrum van Rotterdam. Rick van Nispen, een van de oprichters van Pimm Solutions, vertelt wat het bedrijf precies doet.
Kostenreductie op employee-gifting
“Wij faciliteren een platform voor employee-gifting waarbinnen je als bedrijf of werkgever op een slimme manier cadeaus kan bestellen voor je medewerkers” vertelt Van Nispen. “Cadeaus die werkgevers geven aan hun medewerker om attent te zijn. Bijvoorbeeld een bloemetje of fruitmand bij verjaardagen, geboortes, overlijden, feestdagen. Onze klanten kunnen hun medewerkers toegang geven tot ons platform, dat dan als een soort webshop werkt. Achter de schermen is alles zo ingericht en gekoppeld aan de systemen van de klant, dat het heel efficiënt loopt. Daar heeft de shopper geen last van maar het bedrijf wel profijt. Wij beloven onze klanten het grootst mogelijke gemak, het best mogelijke assortiment en een optimale kostenreductie. Het verwerken van een declaratie kost een bedrijf, zonder onze oplossing, gemiddeld 35 euro, het verwerken van een factuur 15-20 euro. Er zijn namelijk verschillende personele handelingen voor nodig; allerlei dure mensen moeten goedkeuring geven, administratieve handelingen uitvoeren en cijfers worden geconsolideerd. Dat zijn heel veel kostbare acties. Als je dat via ons technisch geïntegreerde systeem doet dan hoef je al die kosten niet te maken. Van aankoop tot betaling is alles geautomatiseerd. Dus je krijgt je facturen op een slimmere manier. Onze target-market bestaat dan ook uit de grotere bedrijven met veel personeel, omdat die veel met dit soort inefficiënte processen met bijbehorende kostenposten te maken hebben. “
Verandermanagement: een uitdaging
Het blijkt soms een uitdaging om binnen grote bedrijven een nieuw systeem, zoals dat van Pimm Solutions, te introduceren. Van Nispen: “In Nederland heeft men bij iets nieuws al snel zoiets van: “ja maar, nu doen we het toch allemaal zo, kunnen we dat niet zo laten.” Dus verandermanagement is erg belangrijk en is onderdeel van onze dienstverlening, daarmee werken we aan een goede on-boarding van de klant. We geven daarvoor o.a. trainingen en een kick-off. Dat is een belangrijk onderdeel, want zo creëer je gelijk draagvlak. We helpen onze klanten in de transitie naar het gebruik van ons platform, waardoor ze nog steeds dezelfde bedragen spenderen aan cadeaus voor de medewerkers, maar in totaal minder kosten maken.”
“Maar we bieden meer dan alleen een slim softwaresysteem” vervolgt van Nispen. “Wij zijn verantwoordelijk, wij hebben het contact met de klant, en doen de klantenservice. Ons bel je. Dus we nemen ook werk uit handen. Daarnaast hebben we een rol als curator. Wij bepalen welke leveranciers er op het platform staan. We zijn altijd bereid om nieuwe leveranciers op te nemen, vaak in overleg met onze klanten. Maar wij blijven verantwoordelijk.”
Toegevoegde waarde aan beide kanten
“De aanleiding voor het oprichten van Pimm Solutions was een latente behoefte op de markt” legt Van Nispen uit. “Er bestond natuurlijk al wel dienstverlening voor relatiegeschenken en dergelijke. Maar een oplossing voor het bestellen op één plek van puur dat ene bloemetje, die ene fruitmand of geboortegeschenk, daar was geen zakelijke dienstverlening voor. Zeker niet met zo’n geavanceerd systeem als dat van ons. Daarnaast was de focus van de klant vaak: wij willen korting op het product. Terwijl de echte besparing in de processen er omheen zit. Dat deze besparing meer impact heeft dan een beetje korting op het product vergde in de beginjaren nog veel overtuigingskracht. De laatste jaren is de visie bij inkoop duidelijk veranderd en wordt veel meer naar het totale kostenplaatje gekeken, waardoor klanten nu zelf op zoek gaan naar een oplossing zoals die van ons. Een kleiner bedrijf gaat natuurlijk niet zo’n hele omgeving maken voor een klant, dit vergt een flinke investering en kennis. Doordat wij het platform al hebben staan, waarop wij zowel grote als kleine leveranciers hebben aangesloten, heeft de leverancier een laagdrempelige mogelijkheid om te kunnen leveren aan de grotere bedrijven van Nederland. Dus we hebben aan beide kanten toegevoegde waarde, en daarom werkt het.”
Als je een cadeau krijgt van 15 euro, met een gepersonaliseerd kaartje erbij, kan dat meer gepercipieerde waarde hebben dan een bonus van 50 euro.
Rick van Nispen.
Pimm Solutions en de coronacrisis
Zoals voor veel ondernemers, was ook voor Pimm Solutions de corona-periode een onzekere tijd. Maar er bleken ook kansen te ontstaan. “Eerst hadden we er last van en was er paniek” vertelt Van Nispen. “Veel klanten besloten onze diensten even on-hold te zetten omdat ze niet wisten wat er precies ging gebeuren. In een week tijd was er een grote daling zichtbaar. Maar toen een maand later duidelijk werd wat er precies ging gebeuren met regels en lockdowns, begonnen de aanvragen juist weer binnen te stromen. Ik had alleen maar min-scenario’s gemaakt en geen plus-scenario’s, maar die konden dus allemaal de prullenbak in. Wij zijn natuurlijk afhankelijk van de geef-cultuur. In die zin heeft de corona-periode voor ons uiteindelijk versnellend gewerkt. We deden al aan employee-gifting voor medewerkers, en nu zaten alle medewerkers thuis. Werkgevers zagen de medewerkerstevredenheid dalen maar hadden er weinig grip op. Een kleinigheidje sturen was dus een goede uitkomst. De bedrijven die achterliepen in employee-gifting hebben toen een flinke inhaalslag gemaakt. In Nederland is men best wel goed voor medewerkers, maar er is dus nog meer aandacht voor gekomen. Bedrijven zijn zich bewuster geworden van de verhouding tussen gepercipieerde waarde en monetaire waarde. Als je een cadeau krijgt van 15 euro, met een gepersonaliseerd kaartje erbij, kan dat meer gepercipieerde waarde hebben dan een bonus van 50 euro.”
De toekomstplannen van Pimm Solutions
“We zijn nu de grootste van Nederland op het gebied van employee-gifting” vertelt Van Nispen. “Er zit nog veel potentie in de Nederlandse markt. Maar in het buitenland en met name Duitsland zit nog veel meer groeipotentie. In Duitsland hebben we nu 10 klanten, en een aantal lokale mensen in dienst. We hebben al een heel lokaal ecosysteem met een Duitse shop, Duitse aangesloten bedrijven, Duitse leveranciers. Alles wat we hier doen, doen we daar dus ook. Het is een mooie uitdaging, je ziet namelijk vaker dat het voor Nederlandse bedrijven moeilijk is om naar Duitsland uit te breiden. Bol.com is het niet gelukt bijvoorbeeld. Een ander Rotterdams bedrijf, CoolBlue, doet het daar wel goed volgens mij. Maar het is lastig, je leest vaak dat ondernemers het proberen maar toch met de staart tussen de benen terugkomen omdat dingen anders werken. Daarom hebben wij ook heel bewust gekozen voor lokale medewerkers. Een voorbeeld: het attentiebeleid staat daar nog veel meer in de kinderschoenen. Duitsers blijken vaak veel zakelijker. Jubilea kennen ze wel, maar ze kunnen hun attentiebeleid nog veel beter ontwikkelen. Hiernaast zijn we in Nederland qua inkoopbeleid en techniek echt al een stuk verder. Dus we moeten haast een stap terugdoen en goed kijken wat de markt daar precies vraagt. Daar gebruiken we onder andere onze lokale mensen voor.”